Då jag närmar mig 55 med stormsteg och precis har skickat in mina första uttagsbegäran så ligger uttagsplanering för stunden ganska högt som fritidssysselsättning.
Med minPension, egna sammanställningar i Excel och med denna bild i minne så blir pusslet lättare att lägga. Bilden gör det tydligt att fokus bör vara nettoinkomst och inte bruttoinkomst då skattetrycket är betydligt lägre från det år man fyller 66 (även om det kommer att höjas för att följa riktåldern).
Det jag tar med mig är att jag kan tänka mig att jobba lite även som ålderspensionär. Det hade jag inte tänkt innan. Inkomster upp till 55 tusen är helt skattefria och inkomster till ca 230 tusen beskattas bara till 7-8%. Upp till ca 430 tusen är skatten negativ då vi får mer pensionsrätter än vi betalar skatt. Det är najs!
Då jag har eget AB så ser jag detta som ett betydligt fördelaktigare alternativ än utdelning då soc.avgifter endast blir 10,21% + intjänandet av pensionsrätter.
Det är en mycket bra poäng! Att man måste räkna på nettot eftersom skatten ändras så mycket från 66 år
Menar du att åldern när skatten går ner kommer att öka framöver beroende på riktåldern?
Vet du var man kan läsa mer om det?
Får kanske lägga om pusslet men har lite tid på mig för jag har först tänkta börja uttagen 2022.
Sen var jag också tvungen att tänka på att vissa pensionsdelar är bäst att ta ut tidigt, tex
Dyra o-flyttbara pensionskonton
Dålig avkastning på andra konton där jag har både en Trad (2.5% avk) och ett ITP2 Alecta fribrev (0-1% avk)
Dessa front-load:ade jag för att minimera inflationsurholkning.
Alltså kunde jag inte optimera helt på skatte-effekt utan jag fick pussla runt rätt mycket för att både få rätt nivå, från rätt pensionsförsäkringar och med så bra skatt som möjligt. Lite som ett 3D pussel
Det låter som att vi tänker lika kring uttagen. Jag tar de med högst avgifter, inget efterlevandeskydd och lägst avkastning först (55-59 år). Sen de näst sämsta och slutligen de jag har hos Avanza och Nordnet. En livslång ITP2 ffrån Alecta får nog ligga kvar som säkerhetkudde. Utöver det så kombineras det med ca 12 tusen/månad i utdelning från mitt AB (typ livslångt eller snarare tills 3:12-reglerna förändras) + plockande från eget sparande och toppar upp med lön i bolaget till gränsen för statlig skatt. Ett herrejössespussel utan dess like.
Ja, precis, kul att se någon som tänkt lika. Man är lite tveksam om man fick rätt på det så känns skönt med någon mer som tänkt liknande
Tack för länken! Aha, så det är det förhöjda grundavdraget som ska följa med i ökningen av ”normala” pensionsåldern.
Man får nog räkna med 68 år i värsta fall för den sänkta skatten och full inkomstpension, om man är snart 55 idag.
Alecta ITP2 hade jag också tänkt ha livsvarigt men insåg sedan att fribrev bara räknas upp med KPI så det urholkas rejält. Nöjer mig med inkomstpension och egna lösningar för det livsvariga.
Nackdelen är att för en del pensioner tex ITP2 så får man bara jobba 20%. Har man eget bolag så går det ju att lösa tex genom att förklara för kunden att timtaxan är höjd men fler timmar arbetas, eller ta på fastprisavtal. Gissar att man ibland vill gå in och ta uppdrag när det finns, även om man är en bra bit över 60
Det är olyckligt att förutsättningarna för pensionsuttag och dess effekter är så flyktiga. När jag började planera min pension så var tanken att ta ut den allmänna pensionen från 62. Nu ser det ut att bli 65 (dvs tre år före riktåldern som ser ut att landa på 68 för mig). Man får helt enkelt ha lite flexibilitet i sina uttagsplaner. Det förstärkta jobbskatteavdraget får vi helt enkelt vänta och se vart det landar. Vill de att folk ska jobba längre känns det inte som att flytta fram ålder för jobbskatteavdraget är rätt väg att gå, men man vet aldrig.
Förslaget om att flytta fram ålder för det förstärkta grundavdraget kommer från budgetpropositionen 2021. I den förslås även att lättnaden i sociala avgifterna ska flyttas fram med ett. hela-bp21-som-pdf.pdf (regeringen.se)
Min tanke är inte att jobba mer än några timmar i veckan så jag kommer att kunna uppfylla “pensionssyftes”-kravet.
Hej, väcker liv i den här gamla tråden då jag inte ser någon bättre för att diskutera uttagsplanering. Har försökt att få en bättre bild av PPM utfallet och kommande premier livet ut. Baserat på hur man väljer att placera sina PPM pengar så bör man ju kunna räkna med lite olika utfall på vilken premie man skulle kunna få. I uttagsplaneraren på MinPension får man ju samma pension för PPM livet ut men om man räknar med en högre avkastning för ju det bli mer av en puckel där premien peakar vid 80 års åldern eller? Har ni själva gjort någon bättre modell för att simulera PPM premieutfall baserat på värdeökning?