Hur skall man egentligen tänka kring sitt uttag av pension? Ahh spännande med en ny fråga eller hur? Nåja, det är ju inte helt okomplicerat. Jag är civilekonom så jag kan räkna och har också ett visst intresse för olika former av kapitalplaceringar så jag behöver ingen grundkurs men är trots detta lite förvirrad…
Om man använder ränta på ränta kalkylatorn och räknar med ett pensionsscenario där man man har 10 mkr i riktiga men oskattade pengar placerade i breda index och tänker 5% avkastning visar ju det att man from 65 års ålder skulle kunna ta ut 598k / år för att ligga på brytgränsen för inkomsskatt och göra det i över 30år vilket känns ganska safe.
Om man istället tänker sig ett hypotetiskt scenario där man går i pension vid 65 och har 10 miljoner i totalt kapital på minpension.se som består av tjänstepension i traditionell förvaltning, premipension i AP7 samt statlig pension så är min fundering hur det skiljer sig mot exemplet ovan där man räknar ränta på ränta med endast “riktiga” pengar.
Dvs är risknivån betydligt högre för att det troligen är sämre utväxling på en del av kapitalet eller borde man se risknivån som lägre eftersom en del av kapitalet ändå går att få ut livsvarigt osv.
Jag har givetvis labbat med uttagsscenarion på minpension.se men tycker det är lite svårt att få till det med olika uttagsperioder och fribrev samt insikten att man nog ändå behöver mindre pengar när man blir äldre.
Jag inser att jag nog skulle kunna sätta upp en beräkningsmodell för ovanstående men det kanske finns bättre sådana på nätet? De flesta jag hittar handlar om hur mycket man behöver spara i sitt liv för att få pension x i slutändan. Jag är mer intresserad av uttagsplaneringen givet skatter och olika typer av pensionstillgånger.
Tacksam för både övergripande inspel samt konkreta fakta att ta hänsyn till.
Inkomstpensionen räknas bara upp med inkomstindex och traditionella försäkringar med 4-6%/år. Så du kan räkna likadant med ditt pensionskapital som med ditt privata sparande fast med betydligt lägre avkastning.
Min erfarenhet är att de flesta vill ha mer pengar mellan 65-75 (ev. 80) för att därefter i stort sett hålla tillgodo med den allmänna pensionen kompletterat med privat sparande.
Jag skulle nog säga att www.minpension.se är tillräcklig för att planera. Anpassa tänkt löneökning, kapitalutveckling och när du tänkt gå i pension. Funkar toppen. Går att skapa flera varianter och gämföra. Jag körde på det 100%.
Själv startar jag mitt pensionsuttag nu i januari 57 år gammal och har anpassat uttagstiderna på mina 6 MSEK i tjänstepension så att jag hamnar runt brytpunkten för statliga skatten. Några månader innan 63 års ålder gör jag motsvarande för den vanliga pensionen för en dubbelkoll.
Man hör av sig till respektive försäkringsbolag, i mitt fall 10 stycken, för att exekvera inkl. dag i månaden för utbetalning och konto. Men planeringen funkar bra i Min Pension.
Jag är i fasen att uttagsplanera för min man och mig. Stöter som dig på problemet hur jag på ett bra sätt kan simulera och beräkna.
Är inte klar, men det jag använder just nu är en kombination av Min pension, och sedan ”livsplanen” i Jan Bolmessons verktyg Spirecta. Där kan jag få hela vår ekonomi (både jag och makens pension och tillgångar). Jag har också då kunnat lägga in nivåer av utgifter som minskar när vi blir äldre.
Lycka till
Tack! Skall kika på livsplanen. Har också snickrat lite på en Excel som kanske kan bli användbar. Ett till synes enkelt problem som blir rätt komplicerat att räkna på om man vill väga in olika kombinationer av utfall.