Första ämnet för min del, ber om ursäkt på förhand om det finns en guide jag missat.
Min fråga: Var hittar jag bra information om hur man bygger upp en egen ekonomisk modell och hur man ska tänka kring långsiktigt sparande? Helst skulle jag villja kunna mata in siffror i några rutor och se hur det slår på
min pension
min frus pension (hur hjälper jag min fru spara på ett sätt där jag inte förfogar över hennes pengar om vi skulle gå isär)
uppbyggt sparande där man kan förfoga över pengarna själv (som en friare pensionspåse med pengar som man antingen kan låta jobba eller investera långsiktigt i bostad eller annat), jag tänker indexfonder och Lysa
Förutsättningar
Är en bit efter 40 år och har inte ett stort sparande idag. (men håller på att strukturera upp min ekonomi då jag vill börja spara)
Har en ok inkomst över brytpunkten.
Har en fru som arbetar deltid och som idag skulle bli gravt missgynnad om vi gick isär idag.
Har också barn, hus och ganska mycket utgifter.
Sånt jag främst söker svar på och funderar över
Om man bortser ifrån att min frus pension är enbart hennes, är det fördelaktigare att göra extra pensionsavsättningar? Är det stor skillnad ekonomiskt på att ge bort pension i hennes fall och ha långsiktigt gemensamt sparande?
Hur stor skillnad är det ekonomiskt på att göra pensionsavsättningar mot att spara i indexfonder?
Finns det någon vettig kalkylator för att räkna ut insättning / uttag för ett långsiktigt sparande och hitta bra balans i livets olika faser? T.ex. om jag vill leva på exakt samma lönenivå som jag tjänar precis just nu, Hur mycket bör jag avsätta varje månad?
Oavsett svar vill jag tacka på förhand för ett bra forum som ger mig ekonomisk inspiration och energi om inte annat.
Halloj, jag kan inte bidra med någon ekonomisk modell, men med några tankar i alla fall Sen tycker jag att det är himla sympatiskt att du försöker värna så att hon får en vettig pension.
Jag antar att du menar att överlåta premiepensionen till henne. Det ger inte så mkt ett enskilt år, men är ni konsekventa under många år kan det bli en peng. Du kan läsa mer här.
Eller menar du ett avdragsgillt pensionssparande (privat pensionsförsäkring eller IPS). Det går att ordna om hon inte har någon tjänstepension i sin anställning.
Om du sätter av ett eget sparande till henne bör ni ha äktenskapsförord och sätta det som enskild egendom så att hon är säker på att det är hennes pengar vid ett ev. uppbrott.
Är det ett oskattat sparande (försäkring) så beror skattenivån på hur mkt inkomst hon har när hon tar ut den så det går inte att säga mer än att det är typ 17% vid ca 200 000 krår om hon tar ut den efter att hon har uppnått riktåldern. Lägre belopp = lägre skatt, högre belopp = högre skatt.
Hej, vet inte hur er situation ser ut och vill inte trampa på några tår, men vore det inte fördelaktigt för din fru att börja jobba heltid, både för privata pengar och pension, om hon nu är så potentiellt missgynnad vid en separation?
Inga tår trampade
Det är helt ok för mig att hon jobbar deltid och det är bättre för oss på alla sätt utom ekonomiskt. Finns många historier därute om ena parten som blir ekonomiskt livegen efter att ha tagit hand om familjen medans den andre arbetat. Vill inte det för min fru.
Angående räknare på pension, har du testat de verktyg som finns på minPension? Där kan du mata in olika värden och räkna på hur mycket ni kommer få ut i pension. Ni behöver logga in var för sig.
Tänk på att den räknar på reala värden, det vill säga visar allt omräknat till dagens penningvärde. Problemet med många räknare på nätet är att de visar nominella värden och det blir lätt att du missförstår siffrorna då inflation är svårt att ta in som koncept på allvar. Pengar kommer vara mindre värda i framtiden. Därför tycker jag minPensions pensionsprognos är ett mer pedagogiskt verktyg.
Nu har jag inte gjort det, men i @janbolmeson:s spirecta finns en del som heter Livsplanen som ger precis det här. Möjlighet knappa in värden att sen leka med utifrån olika scenario.
Jan och andra här på forumet kan säkert berätta mer om det!