Jag har (tyvärr) aldrig gjort en hel översyn och flyttat min pension till bättre avkastning och avgifter utan tacksamt lyssnat på bank- och försäkringsrådgivare…dåligt val hittills. Nu vill jag göra om och göra rätt. Hinkar ska fyllas, på ett klokt sätt. Jag skulle bli glad över er input!
Mål: Pension som är samma som lönen, eller max 15 % lägre än lönen jag har idag, att räcka mellan 65-85 år ca.
Vill kunna styra över pengarna, i stort sett allt mitt hittills verkar låst till uttag tidigast 55 år.
Bakgrund:
- Jag är 38 år. Lön kring 50 000kr.
- Total intjänad pension: 1 950 000kr
- Varav jag kan placera om: 585 000kr
- Har idag pension enligt ITP1 kollektivavtal på jobbet
- Löneväxlar 2000kr/mån. Ligger i Movestic (AMREGO I SICAV - Proaktiv 75 B / P M S). 1-57 och 1,93% i fondavgift. Galet! Flyttbar står det.
- Sparar inget mer privat till pension.
- PPM ligger på AP7 Aktiefond.
- Beräknad pension enligt orangea kuvertet om jag går vid 65 år: 94% av lönen mellan 65-70 år. Efter 70 minskar det till ca 56% av lönen.
- Ligger jag ok eller ’illa’ till för min ålder och mål? För långt ifrån att komma ikapp? Alltid varit stressad att jag ska få låg pension, jag har tyvärr jobbat i många år utan tjänstepension.
- Borde jag öka löneväxlingen eller skapa annat privat pensionsspar för att på optimalast sätt lyckas hålla pensionsnivån uppe även efter 70?
- Löneväxlingen, Kan jag placera om så att de inte är låsta? Står uttag från tidigast 55 år nu. Alternativt styra om kommande? Det är placerat via Söderberg & Partners ’rådgivare’ via jobbet.
- Hur skulle du tänka med placering av det pensionsspar jag kan flytta? Förutom nuvarande löneväxling hos Movestic ligger resten i olika SEB-fonder (ex Hållbar Global indexnära Lux) som presterat tokdåligt mot Index och har avgifter på 1,35-1,45…). Tankar: Till Avanza och globala indexfonder? Eller Lysa?
- Är det bättre att vänta till efter april 2021 med att flytta dem? Blir väl billigare att flytta dem då? Det är flera olika pga inbetalda av olika arbetsgivare.
- Hur skulle du pensionsspara framåt from nu, med
ovan info?
Många frågor, orkar du svara på EN är jag glad. Supertacksam för kloka tankar!