Hej var hos banken idag ( Swedbank) för att öppna ett privatkonto.
Väl där så frågade jag om pension och vad dom rekommenderar.
Efter lite frågande så föreslog hon att vi skulle boka in ett möte nästa vecka för att få koll på pensionen.
Där skulle dom lägga fram olika förslag på vad som skulle vara bäst för mig.
Är detta vanligt för dom att fråga folk i min ålder?
Gör dom detta för att lura på mig fonder med höga avgifter?
Kommer detta kosta något?
Är det värt att åka dit och kolla vad dom säger ?
Swedbank har några bra fonder och de heter alltid något med ”Access” de är billiga och de följer olika index.
Jag skulle rikta in mig på den som heter Swedbank Robur Access Global. Då får du ”hela” världen till en låg avgift.
Bra råd. De vill säkert att du fixar allt direkt när du ändå är där men det är ju inget som brådskar. Ge det lite tid för eftertanke. Jag kan garantera att du alltid är välkommen tillbaka till banken när som helst.
Du är så på pass ung så personligen skulle jag lägga mer fokus på ett generellt sparande som du kanske även kommer att ha nytta av som pensionär. Du vill kanske köpa boende eller att det händer saker i livet som gör att du behöver ett kapital. Att då ha låst det till till just pension gör det ju lite trist.
Jag säger inte att du inte ska spara till pension, men mer att det ska vara ett sparande som du kan komma åt och i breda indexfonder. Vill du inte välja själv kan du öppna ett sparande hos Lysa eller liknande.
Ja, Swedbanks personal är säljare så de kommer att försöka sälja på dig sina fonder (sannolikt de dyrare aktivt förvaltade fonderna). Om du vill ha ditt sparande hos Swedbank så har de indexfonder som heter Swedbank Access. Som @AimHigher säger: lyssna och rapportera tillbaka här om du vill ha en second opinion så hjälper vi gärna till.
Lycka till!
PS: Det kan vara ganska skoj att på sådana möten om man redan på förhand är införstådd i att de sannolikt kommer att försöka sälja på dig saker.
Ska boka in ett möte med dom och kolla vad de kommer säga. Återkommer om några veckor här.
Jämförde på Konsumenternas.se och såg där att Swedbank hade de bästa fondförsäkringarna
(Har AMF nu)
Är det bättre att byta sin tjänstepension till tex Swedbank eller hur ska man tänka där
Swedbank har gammalmodiga webblösningar och kräver att du kommer in till deras kontor för alla möjliga dåliga anledningar. Vill du ha modernare möjligheter att sköta allt på webben tycker jag Avanza eller Lysa är bättre val.
Avanza om du känner att du vill sätta dig in i saker och har lite koll på fondval, annars Lysa för en Fire and Forget-lösning som du sedan inte behöver röra när satt upp en automatisk månadsöverföring.
@axr@nhb@Monica Har nu varit på ett möte med Swedbank.
De introducerade deras generationslösning med
0,3 % i avgift där 70% var globalfond och 30% Sverige.
En för stor lutning i sverige för mig.
Fonderna i denna lösning hade avgifter på
0,5 och 0,7 %
Tracking erorror var 4,4% på den Globala fonden
och 6 % på sverige fonden - väldigt mycket tycker jag ?
samt köpavgift på 2%
Sharpekvot globalfond var 0,9
svergige fonden 0,38
Efter att ha kollat på olika alternativ så valde jag istället
Länsförsäkrningar global index som hade en avgift på 0,2 och hade tracking error på 0,3
sharpekvot 0,75
Var lärorikt och upplevde faktiskt att dom var där mer för att hjälpa mig och försökte inte att trycka på mig dyra fonder. Men tyckte att deras generationslösning var underlig då jag inte förstod om jag skulle betala 0,3 % eller dem avgifterna som faktiskt var i de fonder dom köpte.
Skaffa ett Avanza och bygg din privatekonomi efter Bolmessons olika hinkar så behöver du inte oroa dig för pensionen.
Min twist på det hela är att jobba lite med högutdelande bolag i en särskild ”hink”. Direktavkastning är kul och ett stabilt kassaflöde är motiverande och bra för privatekonomin.
Antagligen har personen du pratade med inte tillräcklig kompetens inom pension och då är deras rutin helt enkelt att boka in ett möte med en av sina ‘experter’.
Även om du säkert kan få billigare lösning genom att optimera själv, så skulle jag ändå vilja hävda att de flesta svenska större banker har både processer och medarbetare som inte försöker ‘lura’ folk.
Det går att diskutera avgifter och marginaler som bankerna tar, men för en medelinkomsttagare kan det mkt väl vara värt att låta banken hantera det för att få allt samlat och enkelt.
Då har du blivit mer insatt och lärt dig en del. Och landat bra, får man säga. När det gäller aktier och fonder så finns det alltid risker.
Bara för att råd kommer från en storbank måste det inte betyda att de är dåliga. Många har säkert fått bra hjälp. Men det är klart att de rekommenderar sina egna fonder i första hand, det är ju deras jobb, och de har ju inte bara dåliga fonder. Fast den som söker på egen hand också har ju ett ännu större urval och kan undvika köp- och säljavgifter, som jag trodde hade försvunnit för länge sedan.
Tack för återkopplingen och kul att du tog tiden att göra ett analys.
Ang. fondavgifterna i de underliggande fonderna så täcks det i Swedbanks fall av generationsfondens avgift (så står det i deras informationsblad). Köpavgifter tillämpas extremt sällan, de är oftast bortförhandlade men står med i prospektet (så att de kan ta ut om det skulle behövas), enklast där är att fråga i varje enskilt fall man stöter på en sådan fond.
Ang. Sharpe-kvoten så är det svårt att hitta fonder med vettig kvot just nu, speciellt de svenska har ju tagit mkt stryk.
Nu kan du vara nöjd med att du har gjort allt du har kunnat innan du valde din fond!
Antar detta handlar om din tjänstepension och inte privat pensionssparande då deras generationslösningar är för just tjänstepension.
Jag flyttade själv min tjänstepension från AMFs generationslösning till Swedbank av egen fri vilja pga Swedbanks fondutbud och rabatt på fondavgifter på tjänstepension.
Jag sparade innan i den aktiva globalfonden “Robur Globalfond A” i privatsparande på ISK, men insåg att avgiften var mycket hög (årlig avgift 1,25%). Men såg då att samma fond i annan andelsklass “Robur Globalfond I” kunde jag få med årlig avgift 0,3% via deras tjänstepension. Så nu har har jag tjänstepensionen hos dem och valt följande fonder själv:
65% Robur Globalfond I
35% Robur Access Sverige
Och i privatsparande på ISK har jag enbart deras indexnära Access fonder till låga avgiter.
Precis som @Monica skriver så är generationslösningarna även dem rabatterade, du får ett paket av ett par fonder till en rabatterad låg avgift. Frågade bankmannen innan jag köpte “Globalfond I” och han sa att köpavgiften på fonderna tas ej ut när man köper dem i sin tjänstepension.
Jag tillhör SAF-LO och den generationslösningen innehöll en annan globalfond än vad jag ville ha så därför valde jag fonder själv.
På Swedbanks fondlista kan du kan filtrera listan på varje avtalsområde och du ser då den rabatterade årliga avgiften i listan över fonderna istället (tryck “fler filter”, markera det avtalsområde du tillhör tex SAF-LO, KAP-KL osv: https://spara.swedbank.se/app/kurslista/fonder
Skit i allt vad pensionssparande heter och se till att spara rejält privat istället, då kommer du själv kunna bestämma över ditt liv, hela livet! Att börja fråga efter pensionslösningar som 20åring är helt galet.
Finns vissa tillfälle att pensionsspara extra genom löneväxling och så men generellt uppmanar jag alla att lägg inte ett öre av dina egna pengar i pensionssparande.
Tjänstepension och liknande i en indexkorg med låga avgifter som skrivits om här i ett antal olika trådar och beror på din syn på Sverige, utvecklingsländer i kombination av rena globala indexfonder
Menar du att jag inte ska spara till pensionen?
Jag spar ca 10% av hela sparandet per månad till pensionen.
Sedan sparar jag resterande 90 % till hus och resor etc.
Det beror på hur du pensionssparar. Tjänstepension ska såklart sparas (går ju inte att göra något annat) kanske t.o.m. löneväxla beroende på hur lönsamt det är (och då väga in hela ekonomin och hur du hanterar pengar). Detta är pengar som låses fram till du ev kan ta ut dom, jag skriver ev för att det kan hända mycket, dödsfall, ändringar av pensionsregler osv.
Sparar du däremot privat i tex ett vanligt isk som du kallar pension så är det något helt annat! Dessa pengar är det bara du själv som kan bestämma när du ska kunna ta ut och ingen annan, detta kallar inte jag ett pensionssparande utan bara ett väldigt långsiktigt sparande och detta är jag helt för! Men då skulle du kunna ta ut pengarna när du vill, tex om din blivande fru (hypotetiskt) blir skadad och du behöver hjälpa henne utöver vad försäkring och din anställning tillåter. Det är t.o.m. det jag menar är att ta ansvar för sig själv.
Men jag skulle vara försiktig med att låsa pengar på så lång tid det är tills du kan gå i pension, helt plötsligt händer livet och dina planer ändras! Har du så att du klarar både och så bara kör. En annan anledning då det kan va bra med låsta pengar är om man inte kan låta bli att spekulera och det försvinner pengar med tiden, då kan ett pensionssparande med inlåsta pengar vara bra, men det räknar jag med att du borde kunna hantera om du är ekonomiskt intresserad mer än en gambler!