I USA brukar bland annat Dave Ramsey rekommendera att du ska spara 15 % av din nettoinkomst till pension via deras motsvarande tjänstepension. Våra pensionssystem är inte riktigt jämförbara då den allmänna delen är lägre och större ansvar ligger på att själv bidra till din tjänstepension via 401K och Roth i USA.
I Sverige har ju de flesta kollektivavtal och vi tvångssparar så att säga i tjänstepension. Sedan har vi högre allmän pension. Pensionsmyndigheten har också sagt att eget sparande är överskattat, det räcker med att jobba heltid till riktåldern.
Men jag tror på att privat sparande är nödvändigt. Därför funderar jag på hur stor del av min nettoinkomst som behöver sparas för att det ska bli jämförbart med de 15 procent som rekommenderas i USA.
Jag har sett en siffra på 5 % av nettoinkomst till privat pensionssparande. Alltså öronmärkta pengar på ISK/KF.
Är det något som vet mer om detta och kan ge någon bra tumregel?
Om man alltid jobbar heltid, sparar i en bred global indexfond, för premie&tjänste pension, och jobbar tills pensionsåldern, så inbillar jag mig att det kommer räcka faktiskt.
Vet inte om den allmänna uppfattningen kring 10% av nettolön handlar om pension, eller snarare om allmänt långsiktigt sparande.
Jag gillar dave ramsay, men vet inte om ”the baby-steps” är lika för sverige&usa
Som referens är här Pensionsmyndighetens argument varför eget sparande är onödigt för de flesta:
De rekommenderar dock eget sparande om du vill gå tidigare i pension, om du jobbar mycket deltid eller om du inte har tjänstepension (exempelvis egenföretagare).
Jag brukar alltid säga att 10% av lönen i eget sparande är klokt. Du kanske inte behöver det, men det är inte så himla stor uppoffring under arbetslivet. Skulle du ha gott om pengar vid pensionen så finns det säkert höriga saker man kan göra med lite extra pengar.
Glöm inte bort risken att livet inte blir som tänkt. Jag känner en som fick en sjukdom och inte orkade jobba, han fick i pension vid 61. Det är väldigt tur för honom att han hade gott om pengar sparat, för han kan leva som en bra pensionär trots att han gick flera år tidigare än tänkt.
Privat pensionssparande behövs inte för de allra flesta men man kan ju välja att spara extra utöver för “buffert” om man vill ha guldkant på tillvaron som pensionär, utöver nivån man får via allmän pension och tjänstepension. Har svårt att se att man kan rekommendera något där, alla får väl bedöma var man själv vill ligga. Sen är ju pension uppskjuten lön så vill man ha högre pension är det viktigast att jobba med lönebiten. Skaffa bättre betalt jobb, kanske sadla om etc.
Alla som talar i termer av att spara en procent av inkomsten, har ni någon läggning som gör att era levnadskostnader sitter ihop med era inkomster?
Spara baserat på tänkta kostnader istället.
Nej jag tänker väl mer att 10% är ganska ”enkelt” att komma ihåg att sätta undan men då kanske mest riktad mot nybörjare?. 10% gör väl varken till eller från av nuvarande livskvalite för de flesta heller. Jag själv sparar betydligt mer än så, men det är för att jag vill det helt enkelt. Vet inte vad min procent ligger på, det varierar
Antingen så sparar varje person 10% av sin lön, eller så sparar man gemensamt 10% av den gemensamma lönen. Blir ju ungefär samma sak.
Det beror ju på hur man i övrigt har det i sin ekonomi. Jag och min fru har gemensam ekonomi och vi sparar typ 10% av vår gemensamma ekonomi. Jag som tjänar mer sparar ungefär 7% av min lön och min fru sparar lite mer än 10% av din lön. På så sätt sparar vi exakt lika mycket, och kommer ha lika mycket pengar senare i livet.
Jo, jag funderar i dessa banor, att individanpassa sparandet så att det blir jämlikt (med äktenskapsförord). Dock tror jag det kan variera över livet, så det gäller att stämma av hur det ligger till en gång per år iallafall.
Man kan räkna i dagens penningvärde och sen anta att utvecklingen på framtida kapital åtminstone klarar att kompensera för inflationen i snitt. Jag har kartlagt vilken utgiftsnivå jag har idag men även klassat olika poster i boende, måste, vill ha etc. Med det kan jag räkna ut hur mycket jag behöver för olika nivåer av “standard” som gäller för just mina behov. Nivån kopplar då inte till min lön utan helt enkelt till hur stora utgifter jag har för ett bra liv.
Skillnaden mellan nettolön och utgiftsbehov är det jag sparar, i dagsläget sparar jag c:a 2/3 av lönen. För att jag inte behöver mer än 1/3 för ett bra liv.
Nej, men det jag är helt säker på är att de inte har någonting med min inkomst 2023 att göra.
Jag utgår ifrån min nuvarande kostnadsnivå och räknar med att mitt sparkapital kommer växa mer än inflationen. Det räcker bra.
Själv så kommer jag ligga nära 60% av min lön när jag går i pension. Det beror på att jag hade ett låglöneyrke i början av mitt vuxna liv och sedan pluggade i ett antal år.
Så för mig är det viktigt med eget sparande av den anledningen. Jag vill inte ha sådan drastisk minskning av lön.
Jag går inte på viss % på nettolön utan jag har en viss summa som jag räknat ut att jag behöver.
Jag sparar lite olika i perioder, ibland mer och ibland mindre.
Som jag tänkt är att mellan 65-85 års ålder så vill jag ha mer än vad jag nu får i pension (enligt Pensionsmyndighetens prognos). Utifrån det har jag min summa som jag siktar på.
Mellan 85 år och framåt så räcker nog den pension som jag får.
Hittills går det bra och jag kommer att nå min summa 2029 om jag sparar 25% av min nettolön i dessa 6 år. Allt sparande efter det blir en bonus.
Det blir för mig 10 år med ”bonus sparande”.
Alternativt så tar det längre tid om jag sparar en lägre procent
Värt att notera är att jag inte har barn så jag kan ”die with zero” utan problem. Dvs använda allt mitt sparade kapital.
Jag tror också att privat sparande är viktigt. Dels för trygghet som någon skrev, men också långsiktigt för pension. Att hitta en vettig nivå, som du kan avvara och samtidigt behålla all livskvalite. Min plan är iallafall att fortsätta spara hela livet, om jag kan.
Beror förstås jättemycket på hur man lyckas med värdetillväxten. Eftersom det är svårt att vara säker på att tillväxten framöver blir lika bra som den har varit blir det en riskbedömning. Vi sparade mycket lite privat till pension fram till ca 45 när inga barn bodde hemma längre. Det vi gjort motsvarar ungefär 10% sparande till pension av nettolönen hela arbetslivet. Det blev bra. Vi kunde gå i pension ett par år i förtid pga den bra tillväxtperiod som varit.
Jo, jag känner också att jag vill ha den marginalen. Dock så kommer vi nog börja med 5 % + lite utjämning för ojämlik pension. Sedan höja på det senare när våra inkomster och utgifter medger.
Är det ingen som kan klura ut vad 15 % av lön i eget pensionssparande i USA motsvarar i en svensk kontext? Personligen tänker jag att jag varken vill ha 60, 70 eller 80 % av slutlön utan minst 100 %. Då känns eget sparande nödvändigt. Dock är jag osäker på hur mycket jag behöver spara varje månad av lönen. Tumregel av typen x % av nettoinkomst är väldigt användbart, men jag vet inte vad x är i en svensk kontext.
Vad säger @Monica@JFB och andra pensionsnördar på forumet?