Vilken ålder bör man börja spara extra till sin pension?
Den här frågan har jag både Googlat på men hittar inget svar, här även frågat min bank och de anser att man bör pensionsspara så tidigt som möjligt och de menar även på att man bör försöka spara till pension oavsett livssituation. Banken menade även på att man skulle börja privat pensionsspara under studietiden, fast att ekonomin kan vara begränsad som student.
Fick ett tillfälle att prata med Avanza profilerna Johanna Kull och Niclas Andersson som menade även att man bör privat pensionsspara, så tidigt som möjligt och man bör privat pensionsspara oavsett livssituation som man befinner sig.
När man läser på RT forumet upplevs det bland inläggen att privat pensionsspara bör göras senare tillfälle i livet och pensionsspara 20-30 ålder anses vara en fel prioritering.
Jag upplever att frågan om privat pensionspara är en enkel fråga att ställa men att det flera svar på frågan.
Det beror kanske också vad man menar med privat pensionssparande. Jag menar att mina ISK är privat pensionssparande och mer eller mindre endast just detta.
Jag tänker att samma sparande vid 20 troligen handlar om slantar till insats vid bostadsköp el dyl. Men att inte spara är liksom inte frågan.
Jag tänker att bostad kommer först och sen när man har en bostad som kommer täcka ens behov de kommande 10 åren kan man påbörja ett privat pensionsspar-ISK.
Säg att vi inte spekulerar i att bostadsmarknaden kommer stiga som den gjort historiskt utan stannar av när man köpt, så borde bostadens värde oavsett följa den vanliga inflationen i och med att den är en reell tillgång.
Oavsett är ju kapitalet man låser i bostaden kvar den dagen man går i pension. Så bostaden i sig är ju kind of ett pensionsspar om man tänker att pensionärs-du får ärva bostaden eller framtida bostadsförsäljning av nutida du.
Dessutom innebär ofta en bostadsrätt att man kan sänka sina bostadskostnader och därmed öka takten på sparandet. Så att köpa bostad senare pga att du pensionssparar när du är 22 går inte ihop sig i min värld.
Beror nog på hur mycket pengar du tänker att du behöver när du är pensionär. Är du okej att leva på 40% av din lön som pensionär så behöver du inte spara.
Vill du däremot kanske ha 10000kr extra i månaden att leva på och använder dig av 4%-regeln så behöver du spara ihop 3.000.000kr. Du kan använda dig av ränta-på-ränta kalkylatorn för att få fram hur mycket eller hur länge du behöver spara och med vilken avkastning som behövs för att nå dina mål.
Jag ser det inte som att jag nödvändigtvis pensionssparar. Jag bygger min pengamaskin så får det gå åt när det behövs. Förhoppningsvis har jag inte spenderat upp den innan pensionen. Ser ingen större mening med att öronmärka pengarna
Den stora skillnaden på bospar och generell pengamaskin / pensionsspar tänker jag är horisonten. Om man vet med sig att bostadsköpet kommer om något år måste man anpassa risken tills bostaden är löst.
Sen när man har den bostad man kan tänka sig stanna i de kommande 10 åren så kan man skruva upp risken i sitt sparande från väldigt låg / ingen mot 90-100% aktiekvot, i och med att horisonten för sparandet helt plötsligt blir en helt annan.
Det finns inte en modell som passar alla. Men generellt sett anser jag att det är bättre att prioritera nuet medan man har småbarn. Hellre gå ner i tid, köpa städhjälp/barnvakt och prioritera ett väl fungerande boende än pensionspara då. Att satsa på välmåendet i sin relation och familj är verkligen ett alternativ pensionsinvesterande… Men det finns förstås de som har möjlighet att pensionsspara då också.
Råd nr två är att verkligen räkna på hur ekonomin sannolikt kommer att bli och vad man kommer att behöva pengar till så att man har en målbild förankrad, inte bara känner sig jagad att spara jättemycket. Många oroar sig för att de inte alls kommer klara sig på sin pension, är man medel- till höginkomsstagare som har jobbat länge är det sannolikt inte alls så illa.
Jag är 27 och har ett ISK där jag månadssparar 500 kr/mån och aldrig får ta ut pengar från. Detta är utöver mina vanliga “hinkar”. Det borde ge någonstans mellan 1-3M extra när jag går i pension. Det är för mig en liten summa relativt mitt övriga månadssparande och totalt kapital men det gör att jag lättare kan ta ut pengar från mitt “vanliga” sparande utan att det känns som att jag snor från mitt framtida jag.
Det blir ca 6-7k extra i månaden som pensionär enligt 4 %-regeln. Självklart räknar jag med att inte gå i pension med övriga hinkar nollade också.
Se först och främst till att ha tjänstepension.
Den som tjänar över brytpunkten kan därefter försöka få till löneväxling från sin arbetsgivare.
När detta är på plats och genomtänkt placerat är det dags att överväga privat pensionssparande.
Frågan tycker jag är lite för generell för att kunna ge några bra svar.
Som någon annan redan påpekat så beror det på om personen har en tjänstepension redan. Vad tjänar personen? Osv.
En bra tjänstepension från låg ålder kommer man långt på. Tjänar någon över brytpunkten kanske det går att sätt av 1000 sek till per år, innan skatt, det gör att bolaget sätter in cirka 1050 extra, men du tappar bara cirka 500 sek ur din egen plånbok. För någon som är 25, skall gå i pension vid 67, får 1000 i tjänstepension per månad mellan 25-30, 2000 mellan 30-40, 3000 mellan 40-50 och sen 4000 efter det fram till pension. Sen addera ytterligare 1000 i löneavdrag från kanske 35 och sen om du har barn kanske du kan lägga på ytterligare 1000 när barnen flugit ur hemmet.
Ja, det blir bra många miljoner att förgylla livet med. Tiden är din vän och se till att få så högt kapital så tidigt som möjligt som är nyckeln. Att vänta och räkna med att spara ihop det på 20-30 år ökar dels risken signifikant när det kommer att time:a konjukturer, men avsättningen måste också vara många tusen i månaden för att ha en chans, samt om det är ränta på ränta som ska ge nått måste du nog få in en signifikant summa för att kickstarta det hela.
Jag överväger att löneväxla allt över 500k i årslön de sista 5 åren innan pension.
Begreppet pensionssparande framstår som inaktuellt eftersom det inte längre finns någon sådan särskild sparform, om man nu inte har möjlighet att göra löneväxling. Långsiktigt sparande borde vara vad det handlar om och om det sedan är pengar till pensionen, till att köpa bostad efter skilsmässa eller något annat spelar mindre roll. Poängen är att du har möjlighet att fokusera på avkastning och inte förväntas ha behov av pengarna inom överskådlig tid.
Så som bostadsmarknaden ser ut idag är det sannolikt inte relevant att som ung lägga undan pengar långsiktigt. Villkoren gällande bolån är sådana att alla tillgängliga medel normalt behövs för att köpa bostad.
Att spara är bra rent allmänt och att de personer du nämner framhåller det är rimligt. Det handlar i grunden om att vänja sig vid en konsumtionsnivå som motsvarar kanske 80% av lönen, snarare än 100%. Många har problem med att hålla budget och sparandet blir då ett sätt att hålla ekonomisk disciplin. Om man har sådana problem är det givetvis klokt. Själv har jag aldrig sett det behovet och de enda gånger jag haft fast månadssparande har varit när jag varit kund hos trista storbanker som haft det som krav. Sedan har det blivit en hel del pengar över ändå som jag har sparat i slutet av månaden. Jag har inga enorma inkomster men däremot förhållandevis låga kostnader.
Jag har nu tänkt börja med ett helt frivilligt långsiktigt månadssparande i olika fonder, främst för att det är administrativt enkelt. De pengar som ändå blir över ska jag fortsätta att investera “manuellt”. Det kanske då inte blir varje månad utan när summan på lönekontot börjar kännas onödigt stor.
Tack för era input och har vidgat perspektiv om eget pensionsparande!
Har nu insett att spara till egen pension kan variera beroende på livssituation, förutsättningar och livsmål. Inser nu att jag inte behöver pensionsspara i tidig ålder, utan jag kan vänta med detta och börja spara mer i framtiden efter exempelvis genomfört ett bostadsköp.
Slutsats att spara till egen pension kan variera stort, att sparande till egen pension kan variera person till person. Att det inte finns direkt facit på hur ett pensionssparande ska se ut och främst beror det på förutsättningar och behov.