Hej!
Mitt första inlägg i forumet efter att ha följt podden under ca 2-3 år ![]()
Har lyssnat på avsnitten om pension samt gjort Pensionsprognosen på Min Pension och lite annat, men jag blir ändå inte riktigt klok på om jag tänker rätt…
Jan brukar poängtera att man under vissa förutsättningar kommer få en mycket stabil pension i dagens allmänna penssionssystem, men det talas även om hur viktigt det privata pensionssparandet är. Efter den senare tidens avsnitt fokuserade på ämnen som “die with zero” och att skapa sig ett rikt liv idag och imorgon så börjar jag tro att jag kanske sparar för mycket till pensionen och går miste om rikedom i livet idag…
Kort om mig:
30 år, bostadsrätt i Stockholm med ca 2,7 miljoner i lån till relativt bra rörlig ränta
Sparar ca 2.500 i månaden i breda indexfonder på ISK (ca 75% global och resten i varierande fördelning mellan USA och Sverige)
Sparar 600kr i månaden i en Kapitalförsäkring
Lön idag ca 50.000/mån, har tjäntepension
Arbetar som managementkonsult där lönerna ökar med ca 5-10% per år, lite beroende på vart i karriären man är osv.
Och det är ofta när det kommer till lönen som mina frågor och funderingar uppkommer…
I alla prognoser och dylikt så ska man ange sin lön, dvs. den lön man har idag.
Givet mitt (och såklart väldigt många andras) yrke och hur löneutvecklingen ser ut så tycker jag att det är väldigt svårt att känna att jag kan lita på prognoserna - den lön jag troligtvis kommer ha när jag går i pension är inte alls samma lön som jag har idag. Jag har svårt att skapa mig en uppfattning om hur mycket pension jag troligtvis kommer få.
Min tanke just nu är inte att gå i pension i förtid utan att göra det vid den tänkta pensionsåldern, vad nu den kommer vara när det är dags för mig.
Jag förstår att många kommer ha den självklara motfrågan “hur mycket pengar vill du kunna plocka ut under pensionen?”
Det enkla svaret är: Det vet jag inte ![]()
Detta kanske inte mynnar ut i en konkret frågeställning utan ber mest om allmän input och inspiration kring hur jag kan tänka. Med dagens ränteläge och inflation känner jag ibland att jag inte kan leva mitt liv idag precis så som jag skulle vilja givet mitt nuvarande sparande… Mitt mål är att försöka leva ett rikt liv nu utan att känna en stress över att inte kunna göra det även när jag går i pension.
Stort tack!!