Pensionssparar jag klokt?

Hej!

Mitt första inlägg i forumet efter att ha följt podden under ca 2-3 år :slight_smile:

Har lyssnat på avsnitten om pension samt gjort Pensionsprognosen på Min Pension och lite annat, men jag blir ändå inte riktigt klok på om jag tänker rätt…

Jan brukar poängtera att man under vissa förutsättningar kommer få en mycket stabil pension i dagens allmänna penssionssystem, men det talas även om hur viktigt det privata pensionssparandet är. Efter den senare tidens avsnitt fokuserade på ämnen som “die with zero” och att skapa sig ett rikt liv idag och imorgon så börjar jag tro att jag kanske sparar för mycket till pensionen och går miste om rikedom i livet idag…

Kort om mig:
30 år, bostadsrätt i Stockholm med ca 2,7 miljoner i lån till relativt bra rörlig ränta
Sparar ca 2.500 i månaden i breda indexfonder på ISK (ca 75% global och resten i varierande fördelning mellan USA och Sverige)
Sparar 600kr i månaden i en Kapitalförsäkring

Lön idag ca 50.000/mån, har tjäntepension
Arbetar som managementkonsult där lönerna ökar med ca 5-10% per år, lite beroende på vart i karriären man är osv.

Och det är ofta när det kommer till lönen som mina frågor och funderingar uppkommer…
I alla prognoser och dylikt så ska man ange sin lön, dvs. den lön man har idag.
Givet mitt (och såklart väldigt många andras) yrke och hur löneutvecklingen ser ut så tycker jag att det är väldigt svårt att känna att jag kan lita på prognoserna - den lön jag troligtvis kommer ha när jag går i pension är inte alls samma lön som jag har idag. Jag har svårt att skapa mig en uppfattning om hur mycket pension jag troligtvis kommer få.

Min tanke just nu är inte att gå i pension i förtid utan att göra det vid den tänkta pensionsåldern, vad nu den kommer vara när det är dags för mig.

Jag förstår att många kommer ha den självklara motfrågan “hur mycket pengar vill du kunna plocka ut under pensionen?”
Det enkla svaret är: Det vet jag inte :smiley:

Detta kanske inte mynnar ut i en konkret frågeställning utan ber mest om allmän input och inspiration kring hur jag kan tänka. Med dagens ränteläge och inflation känner jag ibland att jag inte kan leva mitt liv idag precis så som jag skulle vilja givet mitt nuvarande sparande… Mitt mål är att försöka leva ett rikt liv nu utan att känna en stress över att inte kunna göra det även när jag går i pension.

Stort tack!!

Jag antar att du amorterar? Jag brukar se vår 2 % amortering som ett extra pensionssparande. Startar man med 85 % belåning, amorterar 2 % av ursprungsskulden per år så är man väl nere på runt 20 % belåningsgrad efter 30 år givet en modest värdeökning om 2 % per år.

Det bästa pensionssparandet är att göra sig kvitt med alla extrakostnader och lån.
Grundregeln är att minst 10% av lönen skall man avsätta till pension.

Har du 10 miljoner i pension räcker det till 400K/år i 25 år men få kommer upp till detta.
Då gäller det att avsätta ännu mera.

Du är bara 30 år. Ditt perspektiv på vad livet ska innebära idag och i morgon kommer att förändras, kanske flera gånger. Om du etiketterar om ditt sparande från ”Pension” till ”Framtiden” så kanske det hjälper dig lite. Framtiden kan innebära önskan om lägre tjänstgöringsgrad, vara hemma med barn, satsa på en dröm, gå i pension, skaffa dyrt boende och mycket mer.
Kan det vara värt ditt nuvarande sparande?
Vad är det du idag går miste om pga 3100kr/mån i sparande? Det är bara du själv som kan känna rätt balans mellan konsumtion nu och sen.

Kolla hur din tjänstepension ser ut. När lönen (snart) går över 50.000 per månad är det viktigt att du får den “normala” avsättningen på andelen över ca 50.000.
Många har inte koll på att över den lönen går inte mer pengar till din allmänna pension. Du har nått ett TAK. Dom pengarna går istället till Statens skattkista ( inte ens till andras pension) …
Dvs 30% (minst) avsättningen som är normal på Svensk arbetsmarknad över 50.000 i lön finns där av en orsak.
Dock Inte helt ovanligt att konsultbolag har “ovanligare” upplägg. Ex samma ganska låga % för hela lönen. Det blir snabbt inte bra alls om lönen drar iväg…Jag skulle försöka modda siffran uppåt så avsättnignen blir same same om lönen stiger rejält.

OM du får bra löneutveckling OCH förvaltar pengarna väl kommer du kunna hamna över statsskattegränsen som pensionär OM du slutar i normal tid.
Då lönar sig löneväxling inte mycket.
Svårt att veta om man vill trappa ner eller sluta i förtid när man är under säg 50…
Inget hindrar att du löneväxlar kraftfullt i säg 10-15 år senare delen av karriären.
säg 10000+++ per månad eller så. Ofta har barn flyttat ut och man har bra lön och lite mindre utgifter då.