Hej och tack för en väldigt intressant och lärorik podd/blogg!
Jag har en fundering kring löneväxling. Jag har svårt att avgöra om det är något reellt problem, men skulle gärna vilja höra vad ni tänker!
Om man börjar med löneväxling i relativt ung ålder (30 årsåldern, förutsatt att lönen efter växlingen ligger över nedre gränsen för att det inte ska påverka den allmänna pensionen etc.) och håller på fram till pensionen så hinner man ju spara ihop en hel del. Lägg där till utvecklingen med ränta på ränta så blir det en slant med tiden.
Jag förstår att det inte går att svara på frågan utan att göra vissa antaganden, men finns det någon “övre gräns” på vilket belopp (och därmed uppskattningsvis hur mycket man växlar av lönen per månad från nu och fram till pensionen om man räknar med en 5-procentig(?) utveckling över tid) det är lönsamt att samla ihop om man låt säga tänker att man ska ta ut tjänstepensionen på 10 år (vilket jag förstår att man kan välja att göra, sen om det är bra vet jag inte men för att frågan ska gå att besvara åtminstone teoretiskt tänker jag att det måste finnas en tidshorisont)?
Jag tänker (men kanske har fel!) att om man kommer upp i en tillräckligt hög summa, så att ens totala pensionsutbetalning per månad kommer över taket för att betala statlig inkomstskatt så borde det väl vara bättre att ta ut en större del av lönen här och nu (även om det betyder att man får betala omkring 50% i skatt) och istället investera dem under lite “friare former”, än att löneväxla just den delen?
När jag frågade på banken sa dem att det inte finns någon övre gräns för vad man kan/bör löneväxla, men håller ni med? I korthet, är det “klokt” att under 30-35 års tid löneväxla belopp på 10-15 000 kr eller mer per månad, förutsatt att man så klart har ett vanligt månadssparande i ISK utöver detta?
Tacksam för alla kloka synpunkter!
Med vänliga hälsningar Viktor