Maxgräns för pensionsspar

Hej!

Är 30 år. Tjänar runt 65’ i mnd. Och sätter i dagsläget av 8’ till pension (tjänstepension och löneväxling). Kommer troligen gå upp en del i lön, och undrar hur ni hade tänkt. Finns det någon maxgräns för hur mycket jag kan löneväxla? (och fortfarande vara rimlig, haha)

Behöver inte mer än de pengarna jag tjänar redan. Sparar 15’ i månaden och amorterar enligt bankens rekommendationer. Så valet är annars att spara i indexfonder. Och nu får jag de 5,5% extra, men med trade-off av att inte röra pengarna innan 65.

Hur hade ni tänkt?

1 gillning

Grattis till en fantastisk lön och ekonomisk situation!

Med tanke på att du bara är 30 år hade jag nog prioriterat att ta ut pengarna. Att avsätta 100 tkr om året i 35 år kommer ge dig en fin summa som det är. Bättre att ha frihet med de andra pengarna så länge du inte konsumerar det. Men även det skulle vara ok. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tjänstepensionen går ju att ta ut från 55. Även om du inte nu tänker att gå så tidigt är det ju inte fel att bygga upp en pott som gör att ränta på ränta ger dig den möjligheten. Vill du inte utnyttja det behöver du ju inte göra någon mer löneväxling senare. Jag satte inte av något extra runt 30, men känner nu när jag är mitt emellan 30 och 55 att jag kommer att utnyttja möjligheten att gå vid 55 (eller lite tidigare). Blir några år med ganska aggressiv löneväxling för att kunna nå det målet (och beräknad pension till brytgränsen livet ut).

Max som man kan sätta av i tjänstepension är 35 % av rapporterad lön. (Finns en beloppsgräns på 476 tkr också.) Dvs, löneväxlingen i sig minskar utrymmet som din arbetsgivare har att betala tjänstepension för dig.

1 gillning