27 år, lön över marginalskatt - hjälp mig tänka!

Hejsan!

Jag kommer vid årsskiftet få ca 47000 i fast månadslön. Utöver det har jag lunchbidrag på cirka 1500. Jag har även några övertidstimmar här och där. Men nu kommer jag även få beredskap 1 gång var 5e vecka ungefär. Uträkningen jag gjorde ser ut att hamna på 14000kr extra varje gång jag har beredskap en vecka.

Så nu till knäckfrågan. Jag lär hamna över gränsen för marginalskatt. Hur ska jag tänka? Kan man rörligt avsätta till extra pensionsspar, bör jag bara plocka ut allt, börjar jag fixa en personalbil (som dras på lönen) och sälja min bil jag lånat till på bostaden?

Tar gärna emot alla tankar ni har!

2 gillningar

Har du möjlighet att ta en del betalt som ledig tid? Har möjligheten att ta ut övertid som tid eller pengar, om jag för året hamnar på gränsen för statlig skatt så ser jag bara till så att allt extra tas ut i tid.

Det är ju inga enorma summor du hamnar på. Du får en månadslön på ca 62500 allt inkluderat. Du betalar alltså statlig skatt på 3300 kr vilket blir 600 kr. Visst, det är några kronor, men jag vet inte om jag skulle böja mig baklänges för att undvika den skatten och istället t.ex låsa 3300 kr i 40 år genom löneväxling och då hoppas på att bara betala motsvarande 1000 kr istället för 1600 kr.

11 gillningar

När det är så lite, för du har kanske inte beredskap varje månad(?), hade jag nog inte orkat bry mig. Lite lättare om du själv bestämmer löneutbetalningen i t.ex. eget bolag, då finns ju ingen anledning att ta ut mer än gränsen, men nu hade jag nog inte gjort någonting.

1 gillning

Hmm… Bra läge. Hög lön för din ålder. Beroende på vilket yrke du har och om du kan räkna med vidare ökningar framöver och vill och orkar arbeta till gängse pensionsålder 70? för dig kommer din pension väl förvaltad över tid att kunna vara riktigt hög.
OM du hamnar över statlig skattegräns som pensionär ( över ca 62000 per månad år 2025 ) vilket är fullt möjligt är det ingen större vits att spara extra till pensions via ex löneväxling nu. Bättre ta ut pengarna nu med ungefär samma beskattning och fritt kunna välja vad du gör med dom och när.
OM du däremot tror att du kommer vilja dra ner på arbete i förtid efter säg 60 helt eller delvis kan det vara smart att tänka på hur du skall finansiera den tiden. ISK pengar och en del löneväxling (låsta pengar du troligen kan ta ut från 60 gissar jag även i framtiden).
Räkna med att statistiken för din åldersgrupp kanske pekar på livslängd till 90 års ålder för nära hälften i alla fall.

Det är inte direkt livsfarligt att betala statlig skatt på den lön som glider över brytpunkten, vi pratar om några hundralappar här.

Jag hade inte låtit detta påverka mitt beslut att löneväxla eller byta bil, men det är jag det.

Jag tjänar ca 125’/mån och löneväxlar inte, t ex.

2 gillningar

Man kan ju tycka det är för hög skatt, men det får du försöka hantera via valsedeln så gott du kan.

Har du tjänstepension så börjar du den också öka runt denna lönenivå. Du är ung och lär ha en god utveckling framöver rom du redan ligger på denna nivå. Med tjänstepension är din pension I framtiden tryggad.

Enda orsaken att löneväxla är väll om man har haft en låg eller ingen lön i ung ålder, eller längre föräldraledighet.

1 gillning

En del tror (felaktigt) att om man hamnar över gränsen för marginalskatt, dras den högre skatteprocenten på hela lönen. Jag trodde själv det en gång i tiden. Om du tillhör de som har fått den uppfattningen, kan jag informera om att det inte är så, utan den högre skatten dras bara på den del som överstiger skiktgränsen.

2 gillningar

Grattis till en fin situation i en så låg ålder!

Om du har tjänstepension och fortsätter med sådana löner framöver så kommer du få en riktigt bra pension när du blir gammal. Du behöver inte löneväxla nu. Du har tid att fixa till sådant om du känner ett behov av det.

Samt, du kommer snart ha behov av pengar till familj, boende etc. och du kommer behöva bygga upp en buffert.

Ta ut som lön och investera på ett vettigt sätt är vad jag skulle göra.

Tänk också på att sjukdagar och liknande sänker din lön. Så det blir kanske inte så mycket som du tror nu.

Hej!

Tack så mycket för alla svar! Jag avvaktar att pilla med extra pensionsavsättningar, och tar ev. Ut lite som tid istället.

1 gillning