Hej. Jag har hamnat i en unik situation och behöver hjälp från folk som är smartare än mig (ni)
Jag blev uppsagd från mitt jobb (62k/mån lön) och fick avgångsvederlag på 8 månader, dvs. full lön och pension betalas ut löpande till oktober. Det finns inget kollektivavtal men pensionen är samma som IPT1 (dvs 4.5% på beloppet under brytpunkten och 30% på allt över). Jag kan även när som helst välja att få ut all kvarvarande lön som en enda stor klumpsumma, om jag gör det får jag bara lönen och INTE pensionen. Jag kan välja att löneväxla som vanligt, i så fall får man en circa 8% top-up av arbetsgivaren.
Nu har jag också fått ett nytt jobb som jag börjar i April (65k/mån lön). Jag alltså välja ha dubbel lön eller ta ut en klumpsumma.
Jag är gift med en man och 1 barn.
Min fråga: Hur ska jag göra för att det ska bli så ekonomiskt fördelaktigt som möjligt och så allt inte försvinner till skatt. Jag antar att det är någon slags kombination av löneväxling samt jämkning som gäller? Hur hade ni gjort?
Bra idé! Jag har bara ett 10-tal normala föräldrardagar kvar, dock har jag alla de lågavlönade dagarna. De kanske man skulle kunna använda senare i året för att dryga ut julsemestern
Dock gäller det att sitta rätt still i båten de första 6 månaderna och inte ta ut svängarna med semestern, men jag ska definitivt försöka när vintern kommer. Vad tror du om klumpsumma/löpande lön/löneväxling? Det är där jag har kört fast.
Du borde väl löneväxla så mycket du kan på både gamla och nya jobbet. Även under brytpunkt.
Att ta ut klumpsumma känns onödigt om det inte är så att du behöver pengarna.
Kanske lite vid sidan av men jämkning påverkar väl inte hur mycket skatt du betalar utan enbart när du betalar den. Tex om det dras mer skatt än vad du slutligen skall betala så kan du jämka skatteinbetalningarna så att dom bättre stämmer överens med vad du i slutändan skall betala i skatt och inte lånar ut pengar till staten.
Du kan väl räkna ut din totala lön för hela året först? Därefter kan du räkna ut hur mycket det blir per månad i snitt och hur mycket du ska löneväxla totalt för att komma ner till brytpunkten. Är väl max 35% av lönen du kan löneväxla …
Du får helt enkelt leka lite i Excel och få fram vad det blir per månad från feb/mars och framåt.
Nu är jag inte särskilt brydd om alternativkostnaden, men har du inte behov av pengarna, skulle jag nog ha betalat in all extralön från gamla arbetsgivaren till skattekontot och väntat till nästa år.
Andra kan dock såna här upplägg bättre än mig, men jag hade helst bara sluppit huvudvärken om saftig restskatt. Säkert inte det smartaste sättet men.
Låter inte svårt att komma med goda råd.
Det är klart att du kan få utrymme att ta ut föräldraledighetsdagar med låg ersättning som alternativ. Fundera over om du vill det eller om du vill spara dom eller ha dom i reserv. Du kommer att betala samma statliga skatt troligen varje år framöver så ett antal dagar varje år kommer vara lika “billiga att ta ut” även senare.
Jag gissar att du inte har cashflow problem utan bara vill minimera utfallet för dig själv avseende skatt. OCH inte tackar nej till en möjlighet att dra ner på arbete om du skulle önska innan riktåldern för pension.
Över 650.000 i lön 2025 är marginalskatten same same… Bara helårets summa spelar roll. Den gränsen når du. Klumpsummor har högre skat t men bara preliminär. Jag tror också att du kan jämka ner skatten om
summorna du kommer få är väl kända och du lämnar in en ansökan (online). Det har dock ingen påverkan på din slutliga skatt.
Du skall därför be att få avgångsvederlaget utbetalt löpande under 8 månader så att du även får den rejäla pensionsavsättningen dom utlovade.
Om jag var du skulle jag löneväxla maximalt dvs TOTAL tjänstepensionsavsättning maximala 35% av din lön ( Rimligen under året utbetald lön som avses med den regeln).
Om du gör det kommer du inte ned till gränsen för statlig skatt pga din dubbla lön många månader dvs det behöver du inte fundera över.
OM du räknar med att dra ihop rejält med pension så att du kommer upp i nivåer så att du betalar statlig skatt även på din pension om du går i normal tid (riktåldern) minskar positiva skatteeffekten av din löneväxling. Den nivån är hela 61.000 per månad 2025.
MEN du kan alltid påverka det positivt genom att ta ut delar av din tjänstepension innan riktåldern. Då kan du troligen helt slippa statlig skatt.
Däremot kan du inte komma undan den extra höga beskattningen på pensionspengar uttagna före riktåldern. MEN om du tar ut exempelvis ( gäller i år ) 61.000 i förtidspension månatligen skulle du få ca 3500 i extra beskattning dvs 6% extra skatt. Stor uppsida jämfört med att vänta och betala 20% extra skatt om du har tar ut ännu högre pension över statsskattegränsen senare…