Jag är ny på forumet så jag hoppas att inte denna fråga tagits upp tidigare och att det finns någon därute som har bättre koll på skatte- & pensionsfrågor än vad jag har.
Det är en ganska specifik fråga i mitt fall men andra kanske kan relatera till det. Ska försöka formulera mig så tydligt som möjligt.
Jag är statligt anställd med en grundlön på ca 34.000kr och med div tillägg har jag en snittlön på ca 38.000kr/Mån.
Samtidigt får jag min fars ärvda tjänstepension utbetalt på ca 14.000 brutto. Summasumarum så har jag ca 50.000+ i bruttoinkomster varje månad.
Iom att jag får inkomster från olika utbetalare undrar jag vad som är lönsammast för att undvika statlig inkomstskatt och ändå maximera min allmänna pensionsavsättning från arbetsgivaren.
Tjänar jag tex. på att göra en enskild pensionsavsättning hos min arbetsgivare för att minska den totala bruttointäkten varje månad så jag inte behöver betala statlig inkomstskatt eller kommer jag gå miste om min fulla pensionsavsättning som arbetsgivaren gör iom att förvärvsinkomsten är lägre än 45.000?
Kärnfrågan är väl tudelad.
Är det den totala bruttoinkomsten varje månad (förvärvsinkomst+ärvd tjänstepension) som är skattegrundande, och därmed avgör om jag måste betala statlig inkomstskatt, eller räknas de separat på något sätt?
Om jag då gör en enskild pensionsavsättning på min förvärvsinkomst (som understiger 45.000kr) för att då minska bruttoinkomsten varje månad, kommer jag då gå miste om min maximala pensionsavsättning från arbetsgivaren?
Hoppas det var tydligt formulerat och att någon kan förklara hur man bör tänka.
Jag kan inte svara på din fråga med säkerhet och avstår därmed.
Dock kan du ha i tanke att brytpunkterna har höjts för 2022 och för pension är den nästan på 48k per månad.
Så du har en marginal på runt 4k.
Skulle du under året ta sjukdagar, VAB, eller obetald ledighet etc. så kommer din marginal att försvinna.
Jag hade inte försökt avsätta mer till pensionen via löneväxling om inte lönen stiget avsevärt under året.
Ja. Notera dock att du får jobbskatteavdrag på din lön, men inte på utbetalningen av pensionen.
Ja. Arbetsgivaren får betala något som heter särskild löneskatt på 24,26 procent istället för arbetsgivaravgift. Denna är inte pensionsgrundande. Samtidigt brukar de flesta arbetsgivare betala ut mellanskillnaden mellan löneskatten och arbetsgivaravgiften ca 6 procent till arbetstagaren.
Det är lågt fram till din pension. Personligen hade jag struntat I löneväxling. Samtidigt vill jag inte påstå att det är fel att löneväxla heller. Allt beror på din ekonomiska situation för övrigt
Jag har tyvärr inte möjlighet att skjuta upp pensionen då den redan är under utbetalning.
Lönen ökar knappt med inflationen, ca 1,5-2% per år så där kommer ingen stor ökning att ske.
Har inga barn så VAB är inget jag tillämpar och har “aldrig” varit sjuk från jobbet innan (ta i trä). Så marginalen påverkas inte nämnvärt.
Utifrån vad ni skrivit så verkar det inte vara lönsamt att löneväxla, även om jag kommer få betala statlig inkomstskatt på hela bruttolönen då den överstiger gränsen för inkomstskatt.
Bara för att förtydliga, statlig inkomstskatt betalas endast på den del som överstiger brytgränsen.
Grovt räknat blir det 30% kommunalskatt upp till 48 000 (0,348000=14400) och 50% kommunal+statlig inkomstskatt på beloppet över (0,52000=1000). 15400 total skatt, inte 50% av bruttolönen (25000) som det skulle vara om det betalade statlig skatt på hela summan.
Tack för förtydligandet. Jag menade såklart på den överstigande delen samtidigt vill jag kunna skatteplanera så effektivt som möjligt så jag själv kan välja vad jag ska lägga pengarna på istället för pappa staten.
Jag vet inte om jag tänker tokigt men borde det inte gå att löneväxla på jobbinkomsten under några år. Så att lön+ärvd tjp hamnar under brytpunkten för de åren tjp betalas ut om det bara är några år kvar vill säga? I det här fallet är det ju inte så många tusen/månad i löneväxling som krävs eftersom statlig skatt slår till vid ca 46000kr/mån för 2022?
“vinsten” blir i så fall utebliven marginalskatt på ca 1200kr/mån? ((52000-46000)x0,2) men vad blir “förlusten” och är den i så fall i samma härad eller betydligt mindre?