Sänka lön för att "få plats" med månatligt arv under gränsen för statlig inkomstskatt?

Hej!

Jag har ett litet huvudbry hur jag ska bete mig kring min lön kontra statlig inkomstskatt och framtida pension. Möjligen är det någon annan som har varit med om något liknande och kan sitta inne med något tips?

För en tid sedan gick en nära anhörig till mig bort. Jag har arbetat mig igenom ekonomin i dödsboet och ser att det kommer betalas ut ca 10.000:-/månad (innan skatt) till mig genom olika försäkringar.

Jag äger och driver ett (mindre) AB där jag idag lönemässigt ligger vid brytgränsen för statlig inkomstskatt. Möjligheten att ta utdelning ur bolaget finns.

Jag ser två huvudalternativ framför mig kring detta:

1. Att gå ned i lön med 10’ för att inte behöva betala statlig inkomstskatt. Istället har jag möjlighet att ta utdelning ur företaget. Detta gör dock att min pensionsgrundande inkomst sjunker med 10’/månad.
  2. Att låta utbetalningarna (arvet) läggas ovanpå lönen och då behöva betala stallig inkomstskatt på de utbetalningarna men istället maximera min pensionsgrundande inkomst?

Vilket alternativt skulle vara det mest fördelaktiga? Finns det något annat alternativ som jag inte tänkt på? Oavsett så kommer pengarna i alla fall placeras och inte konsumeras för. Inser att det är ett komplext ämne eftersom det finns en mängd variabler som påverkar min pensionsgrundande inkomst fram till idag. Kortfattat kan jag säga att jag har haft en hygglig lön sedan 20 års ålder fram till idag då jag närmar mig 50 år.

Tacksam för synpunkter!

Kommer dessa skattas som inkomst av kapital eller inkomst av tjänst?

1 gillning

Inomst av tjänst som jag förstår det.

Är du säker på att de kommer räknas som inkomst? Försäkringar brukar vara skattefria.

2 gillningar

Relativt säker. Pratade med banken om det och de betalar ut beloppen minus 30 % i skatt. Det rör sig om pensionsförsäkringar och avtalspensioner som jag förstår det.

1 gillning

Ok, pensioner är ju ingen försäkring egentligen så då förstår jag.

Jag hade dragit ner lönen då pengarna som utdelning är mer värda än det som avsätts till pension.

1 gillning

Tack för svar! Möjligheten finns ju också att sätta av mer till tjänstepensionen på egen hand och därigenom kompensera bortfallet. Utbetalningarna kommer dessutom pågå i fyra år så det blir rätt så stor skillnad beroende på skattesats. Stort tack!

1 gillning

Varför inte avsätta 10k per månad till tjänstepensionen under dessa fyra år?

Speciellt om du maxar din utdelning nu, gör du det?

Maxar inte utdelningen så det finns utrymme. Förmodligen blir det en mix av tjänstepension och utdelning av detta. Känns ju i alla fall som att det jag förlorar i pensionsgrundande inkomst mer än väl vägs upp av att kunna hålla nere skatten till 30 % på utbetalningarna.

:point_up: Tveklöst!

2 gillningar

Har tyvärr varit med om samma sak. En pensionsförsäkring som betalades ut på grund av att föräldrar avled.

Utbetalningarna räknades som inkomst från pension och åtminstone under delar av utbetalningstiden var skatten högre på dessa, vet inte hur det är idag. Däremot drogs det 30% preliminärskatt, men den slutliga skatten fastställdes vid deklarationen.

Extremt ledsamt om man behöver skatta bort 50% på de här pengarna på marginalen så jag rekommenderar att du parerar detta om möjligt.

2 gillningar

Njo. Det är p-klassad försäkring (till skillnad från en k-klassad försäkring). Men det är fortfarande en pensionsförsäkring.

3 gillningar

Om du bedömer att du kommer att få betala statlig skatt på din framtida pension är det troligen vettigast att ta pengarna som utdelning nu om du har kvar i området med lägre skatt och inte spara än mer till pension.
Nu har du väldigt långt kvar och regler kan ändras men det finns idag stor förmånlighet i att köra ett AB som genererat bra intäkter förbi den så kallade riktåldern för pension om man äger sitt AB. OM man sparat undan pengar i obeskattade periodiseringnsfonder och har sparade vinster i firman kan man låta firman leva kanske X år till och plocka ut hyfsat med lön med nära 0 i arbetsgivaravgift ( den man betalar ca 10% går till egen pension) och dessutom upp till viss uttagen lön betalar man bara ca 8% i skatt (pga dubbelt jobbskatteavdrag över riktåldern). Utöver det häraden 195.000 (2023) brutto i utdelning.
Lycka till

1 gillning

Nja. Vi har väl alltid haft samma procentsatser på lön och pension. DÄREMOT, Du får aldrig något jobbskatteavdrag på pensionsdelen. Jobbskatteavdragen började väl någon gång runt 2005. Att man får mindre i plånboken av samma summa pension som lön gäller då som nu.

Jag hade ju lätt valt och gå ner i lön istället. Det man betalar in till pensionen vet man ju aldrig vad man får ut av det när man väl ska gå i pension. Det är ju mycket bättre och lägga undan pengarna och låter dom växa.

1 gillning

Jag har en pension (efter min man) som betalas ut under 5 år, går inte att påverka, och hamnar hur jag än gör över gränsen till statlig skatt. Jag har gått ned i arbetstid, har ju minderåriga barn om ”har nytta” av att jag jobbar mindre.

2 gillningar

Jag har precis samma situation som du @fredrik15.
En anhörig som gick bort och jag får en utbetald efterlevandepension varje månad. Första året var jag fortfarande “externt anställd” så då blev det statlig skatt på pensionsutbetalningen - vilket såklart är trist.
Numera är jag anställd i eget AB och har valt att ta ut mindre i lön kommande 4 år tills efterlevandepensionen är helt utbetald.

Så alternativ 1 känns tveklöst bäst om en har möjlighet att anpassa sin lön genom eget AB.

3 gillningar

Det verkar onekligen som det bästa alternativet! Tack för ditt svar.