Starta AB eller Löneväxla?

Befinner mig i en situation där jag kommer hamna ca 20K över marginalskatt varje månad och har då två val, antingen att jag startar ett AB och får hela min lön dit med tillhörande arbete (kan ingenting om detta i dagsläget) eller väljer att löneväxla på allting över nivån för marginalskatt och då skjuter min arbetsgivare även till 6% extra.

Hur hade ni gjort och varför?

Du är ju anställd. Hur skall du då få tull det med ett AB?
Löneväxla max tillåtet.

1 gillning

Att ersätta en anställning med ett aktiebolag som bara har en enda kund - din gamla arbetsgivare - där du dessutom jobbar på samma sätt som tidigare under gamla chefens ledning riskerar att bedömas som en förtäckt anställning. Regler och tolkningar har ändrats lite med åren och kan ändras framåt med, så det kan funka… eller inte funka. Du bör nog snacka med ett proffs (skattejurist, revisor?) innan du startar en sådan process.

6% på löneväxling låter som de 5,8% som brukar räknas fram som skillnaden mellan arbetsgivaravgiften och “särskild löneskatt på pensionskostnader”.

Löneväxling till tjänstepension låter rimligt om du vill låsa fast pengarna så länge. Beroende på var du är i livet kan ju även lite högre skattade pengar i handen vara bättre än pengar som är låsta i decennier framåt. Tänk också på att pensionspengarna ska skattas ut en dag också, så på ett sätt kan man se stora pensionsavsättningar som ett spel på att man kommer skatta lägre den dagen man väl går i pension. Inte självklart.

Många tjänstepensionsupplägg ger ju en kraftigt höjd insättning över brytgränsen.

Hur långt har du till pensionen? Hur länge tror du att du kommer ha denna lönenivå? Har du tjänstepension i övrigt och hur ser den ut? Hur ser ditt pengabehov ut över tiden?

Men i grunden håller jag med @Gunnar_Nilsson … löneväxling är mest naturligt om du inte har kraftig anledning att göra annat.

Du har säkert läst på om löneväxling, men annars kan t.ex. följande vara läsvärd: Vad är löneväxling? | Avanza

Beror ju på ålder och övriga pensionsavtal och din ekonomi, men om du har >15-20 år kvar till pension:

Ej AB pga krångel och risk för ”förtäckt anställning” som redan beskrivits ovan.

Ej löneväxla om du inte är 1) bekväm med att låsa kapital i ett skal som är utsatt för statens klåfingrig avseende uttagsperiod och beskattning och 2) du kan placera pengarna utanför en lågavkastande traditionell lösning.

Jag har en sexsiffrig månadslön och löneväxlar ej, främst eftersom min arbetsgivare ändå betalar till en bra tjänstepension och jag kommer ändå hamna över brytpunkten som pensionär. Dessutom är min pensionslösning låst till 50% trad/50% fondförsäkring.

2 gillningar

Bra inspel av @anon89834999.

För 15-20 år sedan hade jag nog självklart löneväxlat med argumentet att betala mindre skatt.

Idag hade jag nog - av de skäl som Denkmal skriver - låtit bli.

Många tenderar att fatta kortsiktiga beslut för att undvika betala skatt i närtid, det är ofta bättre att titta på hela bilden och fundera på hela livet. Pengar i handen ger mer frihet.

1 gillning

Skatten är inte 100 %! Du får ju ändå behålla hälften av vad du tjänar.

Ett AB betalar också skatt och du behöver bokföra, göra bokslut etc. Tar tid och tid är pengar.

Njut av din lön i stället. Närmar du dig 60 kan du fundera på löneväxling.

2 gillningar

Om du har en arbetsgivare som betalar normalt till tjänstepension dvs 30% på den övre delen av din inkomst härad 10.000 per månad OCH du tänker gå i pension i “normal” ålder säg 67 bör du beroende på avkastning mm kunna få pension på nivå som ger en del statlig skatt. Liten vits löneväxla. Om du vill gå tidigare typ 62 som jag gjorde är löneväxling en bra idéer. Visst man vet inte så mycket om framtida beskattning men det är ganska långt innan vi får fast % skatt i Sverige. Aldrig är nog mest troligt. Min far hade som ensam försörjare med fru och tre barn 85% marginalskatt . Rätt extremt. Bättre nu…

1 gillning

Vet inte hur man multiciterar på det här forumet men några svar på frågor som dykt upp.

1. Det blir inte en förtäckt anställning då jag kommer jobba som underkonsult och mot flera olika företag.

2. Lite över 20 år kvar till pensionen.

3. Får själv välja fonder, tänkte i princip ta Länsförsäkringar Global Index på hela köret för enkelhetens skull samt låg risk/bra spridning och låg avgift.

4. Som konsult finns ingen övre gräns där du får (>30%) extra avsatt till pensionen, ingen tjänstepension ingår.

Hade ni ändå skippat båda alternativen? Som AB hade jag fått fakturera företag sedan ta ut en lön och eventuell vinst eller lämna kvar resterande i mitt bolag. Eventuellt köpa en bil på företaget också då det kommer bli en del pendling och det är mer förmånligt än att köpa privat.

Ja, då skulle jag ta eget AB. Du kan ta direktpension isf tjänstepension.
Ta upp till statlig skatt i lön och sedan utdelning, periodiseringsfonder usw.
Jag har eget AB som konsult nu. Har en billig bokföringsbyrå till hjälp. Typ inget jobb alls, 1/2 h per månad kanske för mig.