Jag är 60 år och anställd men funderar på att utnyttja min rättighet att ta tjänstledigt i sex månader för att driva egen näringsverksamhet i AB (konsult). Går det bra fortsätter jag som konsult, annars går jag tillbaks eller pensionerar mig.
Jag skulle i princip kunna börja ta ut mina pensioner och leva på det och bara ta ut utdelning från bolaget. Man får ta ut ett schablonbelopp (ca 185 000 per år) och betalar då 20% i skatt på det. Innan man tar utdelningen betalar man dock också 20% i bolagsskatt på vinsten.
Man kan ju ta ut mer än schablonbeloppet, men får då betala 30% på detta. Men 20%+30% är ju bättre än +30% i arbetsgivaravgifter och sedan ca 30% i inkomstskatt. Kanske skulle jag kunna låta pensionerna vara orörda så länge?
Är det någon nackdel med att inte ta ut någon lön och bara ta ut utdelning, även om man hamnar över schablonbeloppet?
Något vabbande eller föräldraledighet är ju knappast på världskartan så SGI (sjukpenningsgrundande inkomst) känns inte så viktig för mig.
Var kommer siffran 30% ifrån? Om du tar ut mer än schablonbeloppet skattas den delen som inkomst av tjänst. Glöm inte att du även åker på bolagsskatt som du slipper när det istället går som lön. Sedan går man även miste om pensionsrätterna om allt går som utdelning.
30% tänkte jag är typ kommunal+regionalskatt. Jag skrev cirka då det kanske är 32%
Men om jag tar det som lön blir det ju arbetsgivaravgift 31,42% plus inkomstskatten ca 30%
Det är väl bättre att betala 20% bolagsskatt än arbetsgivaravgift på 31,42%?
Pensionsrätterna verkar inte göra någon skillnad i min ålder, jag har nog betalat in allt jag skall. Dessutom ser jag allmän pension som en osäker fodran.
Tveka inte. Jag körde som egen konsult från 55 och fem år framåt men hade en revisor som såg till att inkomsten maximerades utan juridiska påföljder. Jag koncentrerade mig istället stenhårt på själva jobbet och kunderna för att kunna debitera så många timmar som möjligt.
För att förtydliga.
Arbetsgivaravgiften är egentligen inte 31,42% då den är utöver lön. Så den är egentligen 1-1/1,3142=23,9% om man ska jämföra mot bolagsskatten.
Mitt företag var registrerat utomlands vilket gjorde att jag hade andra regler att följa.
Det viktigaste var principen att revisorn såg till att min nettoinkomst maximerades utan juridiska problem och att all min tid kunde läggas på arbete och kunder för att uppnå maximalt antal debiterade timmar. Med andra ord: Revisorn gjorde vad han var bäst på och jag gjorde vad jag var bäst på.
Allt utöver utdelning enligt förenklingsregeln eller huvudregeln räknas som inkomst av tjänst. Du kan således inte ta ut mer utdelning utöver förenklingsregeln och beskattas för runt 50% som du tidigare hänvisade till. Jag uppfattar det som du försöker komma undan arbetsgivaravgifterna genom att ta “mer” utdelning.
Med det sagt rekommenderar jag dig att 100 % starta AB. Det är det bästa jag har gjort för min ekonomi. Tar du tjänstledigt har du ingenting att förlora. Ett annat alternativ kanske är att bara gå ned i tid eller köra det på sidan till en början?
Aha, så jag måste betala arbetsgivaravgiften ändå på det som överstiger förenklingsregeln och ta ut det som lön och betala inkomstskatt som vanligt. Ja, det var arbetsgivaravgiften jag vill slippa.
Om jag sparar på mig pengar i företaget, kan jag även efter att jag slutat jobba plocka ut utdelning enligt förenklingsregeln?
Ja, så kan du göra – ackumulera kapital i företaget och sedan ta ut schablonbeloppet i utdelning varje år så länge du lever. Det finns också regeln om trädobolag – att du kan lägga ner verksamheten i bolaget, vänta i fem år (vilket väl i och för sig är ganska länge som pensionär), och sedan ta ut obegränsat (? eller i alla fall väldigt mycket pengar) som utdelning med 25 % skatt (om jag minns rätt).
Men det är också helt OK att ta ut det som lön så länge du tjänar under brytpunkten för statlig skatt för lön+pension. Det blir mindre kvar än som utdelning, men du får också full avsättning till allmän pension, och med det medräknat är det rätt så likvärdigt hur mycket du får kvar i slutänden (om du lever genomsnittligt länge).
Som Erik D skrev tydligare är matten lite tyngre än vad du räknat på.
Skatt i Sverige är procentuellt ja. Men med jobbakatteavdrag och grundskatteavdrag blir det en mycket krångligare matematik än bara en procentuell skatt. Det de flesta rekommenderar är helt enkelt lön upp till statlig skatt och sen utdelning över det. Iom att du vill använda företaget som egen bank efter pension är det en helt okej idé skulle jag säga, tänk dock på att du har reducerad arbetsgivaravgift på arbete över viss ålder, och vill du i praktiken va pensionerad men skjuta pensionen lite på framtiden och leva på sparat kapital kan det vara en god idé då pensionen ökar rätt kraftigt vid senare pensionering.
En bra revisor kan hjälpa dig igenom matten, men den stora frågan kommer vara vad du tänker dig kunna fakturera per år.
Säg att du vill ta ut 50 000kr. Om du då räknar det som lön måste du betala 12 000 i sociala avgifter med en till 31,42% då 38x1,3142 är 50. Men 12 är endast 24% av 50.
Du betalar sedan 9300kr i inkomstskatt utan någon som helst reducering för ålder vilket är ca 24,5%.
38 000 är också totalt 456 000 över ett år, vilket ger dig ett högre aktieutdelningsutrymme för framtida år.
Aktieutdelningen sparas och ökar årligen med en rätt schysst procent.
Så runt 38 i lön (50 utgift per månad) kostar alltså bara 48,5% skatt, sänker vinsten per år, ökar ditt utrymme, höjer din pension och kostar någon enstaka procent mer i total skatt än ren utdelning.
Sen kan man lägga ett bolag vilande och sen likvidera det för att få ut ännu mer än vid aktieutdelning, men nu måste vi diskutera din beräknade intäkt igen för att kunna tipsa :).
Tack!
Den allmänna pensionen verkar inte ge något mer om jag fortsätter att betala arbetsgivaravgifter och skatt.
Så egentligen är det väl bara SGI som är intressant om jag skulle bli sjuk.
Jag kanske tar ut typ 25000-30000 ( kostnad 30000* 1,3142) det betalar det mesta av mina kostnader och ökar framtida utdelningsutrymme och blir jag sjuk får jag ett visst skydd i alla fall.
En detalj är att av den lön du tar ut så läggs 18.5% in i din allmänpension (16% i inkomstpensionen och 1.5% i PPM). Så det du betalar i soc avg kommer en del tillbaka till dig.
Tänk också på att skatten på pension går ner rätt rejält (9%enheter om jag kommer ihåg rätt) från det år du fyller 66.
Likaså går skatten på lön ner rätt rejält från 66 år.
Så om du behöver fylla på ladorna inför en förhoppningsvis lång pensionering så kan några år av konsultande både före och efter pensionering göra mycket nytta, och ge mycket frihet i att välja när du vill jobba under veckan
Låter som en bra plan att prova på 6 mån.
Personligen valde vi (jag och frun) att leja ut all redovisning, årsrapportering till en revisor. Totalkostnad ca 25 kkr/år inkl bankkostnader och konsultförsäkring. Vår bedömning var att vi var bättre på att skapa inkomster än att administrera.