Har läst på det här forumet länge och är imponerad av hur kunniga och hjälpsamma många är! Nu har jag lite funderingar gällande pension, och vill gärna höra era synpunkter.
Jag är 55 år och har en enskild firma, och min man är 58 år och jobbar heltid samt tar ut enligt ”Gemensam verksamhet” i enskilda firman upp till brytgränsen.
Tanken vi har är att han ska börja ta ut den allmänna pensionen så snart det är möjligt och bli mer delaktig i min firma och vänta med uttag av tjänstepensionen (som har efterlevandeskydd).
Pensionen man får ut per månad blir ju lägre om man börjar ta ut den tidigt (och skatten högre), men räknar man ihop pengarna man hinner få ut innan riktåldern så tar det väl ca 15 år innan man ”förlorar” på det? Vi tänker att det är bättre att först ta ut det som brinner inne vid dödsfall och senare i livet använda sig av återförande av periodiseringsfonder och sparpengar om det behövs.
Vi har tänkt driva firman vidare så länge vi orkar och använda oss av IPS och expansionsfonder/periodiseringsfonder för att aldrig hamna över brytgränsen.
Det blev lite luddigt det här men hoppas ni förstår vad jag menar. Har vi missat något, och finns det bättre sätt att göra det här på?
Hej Nyfiken!
Befinner mig i liknande situation som du men jag är något äldre - 63 fyllda och har precis börjat ta ut min allmänna pension. Jag har tillgångar i Lysa och andra ISK-indexfonder samt på bankkonton, dessutom i periodiseringsfonder som går att lösa upp när det behövs.
Jag har som du en enskild firma (även min man - vi jobbar båda fortfarande men har trappat ner på farten) och håller på att sätta mig in i hur den ekonomiska “livsplanen” ska se ut framåt. Inte helt lätt! Jag skulle gärna ha ett bollplank där man kan utbyta tankar om detta, så hojta till om du vill höras mera.
Hmm… JAg är inte alls bra på hur det fungerar med enskild firma.
Däremot ÄR det så att om man bedriver ett AB som drar in hyfsade belopp finns det flera samverkande parameterar som gör att beskattningen blir mycket låg om man dar ihop en del tillgångar i sitt AB och betalar ut dom som lön efter riktålderna.
Fungera fint om man lägger ner all verksamhet i samband med att man når riktåldern eller att man fortsätter ett antal år…
Den mest anmärkningsvärda uppsidan får man om slutar vara verksam och tömmer sitt AB på tillgångar säg första 5 åren som lediga. Fördelarna är
Arbetsgivaravgiften går ner till bara 10,2 % efter riktåldern. Trots det sätt större normal mängd pengar av till din pension . Dvs man får pengar i praktiken.
Dubbel jobbskatteavdrag för lön och högra grundavdrag etc. I praktiken kan man få endast 8 % skatt på ganska rejäla löneuttag ur firman efter riktåldern. Dessa uttag kan ske från obeskattade företagspengar om man avsatt flitigt till obeskattad periodiserignsfond. ( max 6 år får pengarna stå där )
Schablon beskattning av utdelning upp till hyfsade belopp på ca 20% kan vara vettigt för pengar som redan vinstbeskattats i företaget även innan riktåldern. Din man och du kan då nyttja dessa pengar och han låta bli delvis i alla fall att ta ut hårt beskattad pension innan riktåldern. (Man betalar typ 9% högre skatt än på samma lön !. Värsta prellskattetabellen)
Bra om man kan hitta kostnadseffektivt sätt att köra AB även säg 5 år efter man slutat jobba i det. Att leja ut allt kostar en slant. Att göra själv med lämplig programmvara går säkert om man är ok med den modesta byråkratin.
När man lägger ner firman kan man köpa den tjänsten . En del pyssel. Kostar ca 10.000 SEK