Första inlägget här, flytta gärna om det hamnat fel.
Jag tänker sluta jobba om lite drygt 3 år när jag fyller 60. Min fru är 4 år yngre och vill jobba ytterligare 3-4 år till. Vi har båda egna företag (AB).
Vi kommer att ha följande ungefärliga tillgångar om 3 år:
1.5 MSEK på sparkonto & globalfond (exakt fördelning är lite beroende på när de ska användas)
1.5 MSEK “sparad vinst” (bolagsskatt betald) i mitt AB
10-12 MSEK “sparad vinst” i fruns AB
Privat/tjänste-pension
Vi funderar på när, i vilken “ordning”, samt ev. i vilken form (lön/utdelning/etc) vi ska ta ut våra sparade pengar? Bör vi låta något/båda företagen vila innan pengarna plockas ut? När ska vi börja ta ut pensionspengarna?
Framförallt gäller det (väl?) första 7 åren efter att jag slutat jobba.
Om detta redan har diskuterats i en annan tråd så länka gärna dit.
Känns som läge att ta ett snack med pensionsguiden-Monica. Vet från RT-podcast-avsnittet att hon har en massa listiga upplägg med periodiseringsfonder m m.
Lyssna på Monica. Hon verkar ha koll på det mesta.
Ni säger inget om periodiseringnsfonder. Smart att bygga på dom maximalt med vinstmedel närmaste åren i ditt bolag. Dom pengarna kan man ta ut som lön hyfsat förmånligt utan att dom vinstskattats.
5:25 varianten kanske kan var vettig för din frus företag Dvs lägga hennes företag i träda i 5 år och ta ut totalen med 25% skatt efter 5 år. efter det https://sparsamskatt.se/skattefragor-foretagare/5-25-bolag
Man får ta ut utdelning även ur det vilande bolaget med 20% skatt.
Eftersom ni har så mycket tillgångar skulle jag kanske inte oroa mig så mycket över att använda av sparpengar att leva av efter 60. Ditt företag töms mha utdelningar på ca 7-8 år.
Antag att du efter 60 tar ut lite lön ur bolaget (periodiserade pengarna i 5-6 år OCH utdelning Och lite sparpengar. Komplettera med pension om det behövs mer. Tyvärr beskattas pension extra hårt innan riktåldern ca 10% extra skatt dras pga inget jobbskatteavdrag och dåligt grundavdrag.
Din fru lägger sitt bolag i träda bums när hon slutar arbeta.
Tar ut utdelning med 20% skatt årligen . Komplettera med antingen mer utdelning eller pension för att fylla ut inkomsterna till 5 åren gått. ( räkna på vad som lönar sig.
När hon fyller ca 65 får ni loss ca 7-8 miljoner netto.
När ni fyllt riktåldern kan ni ta ut 61.000 per månad i pension utan statlig skatt och Med förmånliga skatten för pensionärer.
Vi pratar optimering nu. Minimering av skatt.
Periodiseringsfonden är extra smart att ha till löneuttag efter man slutat dra in pengar. . Om man (frun) sätter företaget i träda så fort hon slutar dra in pengar kan man inte ut någon lön under träda tiden?. Då får man med återföra större delen av dom pengarna och betala vinstskatt.
Ditt företag är det ingen idee att köra 5:25 på då du rimligen hinner tömma det via utdelning istället. Då kan det vara smart att ha periodiserade fonden att ta ut lön med hjälp av paralellt.
OBS att en del optimering beror på hur hög pension ni kommer få efter er riktålder. OM ni får jättehög pension över 61KSEK per månad hur ni än gör är det smart optimering att se till att fylla ut med pension upp till statsskattegränsen Innan riktåldern. Extra skatt ja men statliga skatten är Klart värre… Ingen mening att skjuta uttag framåt om ni ändå får betala statlig skatt på dom då.