Hej, jag har en fråga gällande uttag av pengar i företag. Min fru driver ett företag där hon arbetar som skolsköterska. Hon konsulterar ca 60-80% om året.
Hon behöver inte ta ut någon lön då vi lever på min lön. Vi har det bra ställt i övrigt och har båda pengar säkrade till både pension och övrig lyx i vardagen. Även vid ev. sjukdom hade vi kunnat leva samma liv som vi lever idag.
Så med de förutsättningarna, hur är det då smartast att plocka ut pengar hennes ur bolaget?
Nedan följer några tankar jag haft,
endast ta ut schablonutdelningen löpande och sätta av resterande i fonder
Plocka en låg lön för att ändå få avsättning till allmän pension och sedan schablonutdelningen för att sedan placera kvarstående i fonder
Maximera uttaget av lön och ta kvarstående i schablonutdelning
Det finns många varianter så jag hade varit tacksam för inputs i frågan eller om det finns en tidigare tråd i frågan.
Som vanligt… Beror på.
Oftast är det man eftersträvar att minimera skatter och avgifter som tas ut på företagets brutto totalt sett. Eftersom ni inte verkar leva hand i mun kan ni säkert optimera även om nyttan kommer ett antal år i framtiden.
Ålder kan påverka vad som är vettigt.
Kommer hon köra företaget fram till riktåldern för pension.
Hur mycket pengar finns nu i företaget.
Hur mycket pension frun arbetat ihop redan kan spela roll. Om hon räknar med att komma upp i att betala statlig skatt 20% eller inte spelar roll.
Hur mycket administrativa kostnader/besvär företaget drar om det är inaktivt ett antal år.
Några regler man kan ha nytta av.
Efter riktåldern är det extremt förmånligt att ta ut rimlig lön. ca 8% skatt och i praktiken netto INGEN arbetsgivaravgift. ( 10,2% bara som går till egen pension ). Att ha pengar avsatta i obeskattade periodiseringsfonder man kan ta av är då extra bra.
5:25 reglerna är jag ingen expert på men man lägger förtaget vilande i 5 år när man slutat vara aktiv och betalar sedan 25% på det man säljer det för.