Hej, jag har en fråga gällande uttag av pengar i företag. Min fru driver ett företag där hon arbetar som skolsköterska. Hon konsulterar ca 60-80% om året.
Hon behöver inte ta ut någon lön då vi lever på min lön. Vi har det bra ställt i övrigt och har båda pengar säkrade till både pension och övrig lyx i vardagen. Även vid ev. sjukdom hade vi kunnat leva samma liv som vi lever idag.
Så med de förutsättningarna, hur är det då smartast att plocka ut pengar hennes ur bolaget?
Nedan följer några tankar jag haft,
endast ta ut schablonutdelningen löpande och sätta av resterande i fonder
Plocka en låg lön för att ändå få avsättning till allmän pension och sedan schablonutdelningen för att sedan placera kvarstående i fonder
Maximera uttaget av lön och ta kvarstående i schablonutdelning
Det finns många varianter så jag hade varit tacksam för inputs i frågan eller om det finns en tidigare tråd i frågan.
Som vanligt… Beror på.
Oftast är det man eftersträvar att minimera skatter och avgifter som tas ut på företagets brutto totalt sett. Eftersom ni inte verkar leva hand i mun kan ni säkert optimera även om nyttan kommer ett antal år i framtiden.
Ålder kan påverka vad som är vettigt.
Kommer hon köra företaget fram till riktåldern för pension.
Hur mycket pengar finns nu i företaget.
Hur mycket pension frun arbetat ihop redan kan spela roll. Om hon räknar med att komma upp i att betala statlig skatt 20% eller inte spelar roll.
Hur mycket administrativa kostnader/besvär företaget drar om det är inaktivt ett antal år.
Några regler man kan ha nytta av.
Efter riktåldern är det extremt förmånligt att ta ut rimlig lön. ca 8% skatt och i praktiken netto INGEN arbetsgivaravgift. ( 10,2% bara som går till egen pension ). Att ha pengar avsatta i obeskattade periodiseringsfonder man kan ta av är då extra bra.
5:25 reglerna är jag ingen expert på men man lägger förtaget vilande i 5 år när man slutat vara aktiv och betalar sedan 25% på det man säljer det för.
Ja man inser snabbt att det inte finns ett rätt svar i frågan utan mycket beror på.
Att ta schablonutdelningen varje år samt att sedan vila ut pengarna för att sedan ta ut dem och betala 25% skatt borde vara det som minimerar mängden utbetald skatt. En osäkerhet i det är såklart om reglerna kommer att finnas kvar.
Jag tror att min fru snarare kommer att arbeta till 55-60 års ålder (hon är 42 år idag) och så länge nuvarande regler finns kvar så lutar det åt det här alternativet. Men det är lätt att gå bort sig i det här och missa väsentliga delar.
Jag blir gärna slagen på fingrarna här av bättre vetande, men jag hade tagit det trista perspektivet eventuell skilsmässa. Alltså vilket utfall blir bäst för båda parter om det skulle ske en skilsmässa i framtiden. Du skriver att ekonomin i stort sett är säkrad livet ut. Då kan man såklart anta att ni även har papper, äktenskapsförord etc. Men utifrån din hustrus perspektiv hade jag nog tagit ut pengar till brytpunkt för avsättning till pension etc.
@Liberation ja den tumregeln har jag själv följt när jag drivit eget företag men då förutsättningarna är annorlunda ville jag utmana den tumregeln.
@talamodet det är helt klart ett relevant perspektiv. Äktenskapsförord är skrivet och i det står skrivet att de pengar som finns i min hustrus företag tillfaller henne vid en skilsmässa. Så rent ekonomiskt så gynnas hon av att inga pengar tas ut från hennes bolag.
Så frågan är ställd rent utifrån ett skattemässigt perspektiv. Alltså hur får man ut så mycket pengar som möjligt från ett AB (med dagens regler)?
Om hon inte tar ut någon lön och inte har andra kostnader i bolaget får hon skatta för det i bolaget.
För att ta ut lön betalar bolaget arbetsgivaravgift (och slipper betala bolagsskatt på den totala summan) och din fru inkomstskatt.
För att ta ut utdelning skattas vinsten i bolaget och din fru betalar sedan skatt på utdelningen (20% till brytgränsen - som ev är påväg att ändras från drygt 200.000 till 300.000kr).
Två exempel (lite avrundat):
Utdelning
100.000kr intäkt i bolaget
79.000kr skattat - delas ut (ca 21%)
63.000kr per år netto (dvs 21% * 20% i skatt)
Lön
100.000kr intäkt i bolaget
76.000kr lön (per år efter arbetsgivaravgift ca 31%)
70.000kr efter skatt (per år) ← då ingår pensionsrätter
Eller med 300.000 per år:
190.000kr utdelningsscenario netto
189.000kr lönscenario netto ← då ingår pensionsrätter
Och för summor därutöver börjar utdelning bli mer skatteeffektivt.
Men kanske är det mer rättvist att säga att arbetsgivaravgiften bara är 13% då övriga 18% är pensionsinbetalning, då blir ju det än mer förmånligt med lön och förmånligt även vid lite högre uttag.
Om vi testar med 600.000kr per år:
utdelning 379.000kr
lön 358.000kr (men pensionsinbetalning om ca 82.000kr) → 440.000kr
Skrivet med en stor portion ödmjukhet att det är något jag missat. Men enligt vad jag förstår om reglerna är det för mindre summor (under brytpunkten) skatteeffektivt att ta ut lön.