Jag har förmånen och turen att driva ett framgångsrikt bolag med stor lönsamhet. Jag har också ett gäng anställda, vilket gör att jag kan ta ut en saftig utdelning med 3:12-reglerna (50% av företagets kontanta löner).
Förra året gjorde detta att jag utöver min lön (cirka 50 tkr/mån) kunde ta ut omkring 2 miljoner extra i utdelning till 20% skatt.
Detta året kommer företagets vinst bli över 20 miljoner kronor. Därför funderar jag på om det är värt att ta ut en rejäl extralön till mig själv.
Säg att jag istället för 600 tkr i årslön tar 2 miljoner extra, dvs totalt 2 600 000 kr i årslön. Då blir den genomsnittliga skatten på lönen runt 50%.
Men samtidigt ökar utdelningsutrymmet med 1 miljon, som jag kan ta ut till 20% skatt.
Det vill säga den totala skattesatsen blir “bara” runt 40% på dessa 2+1 extramiljonerna.
Tänker jag tokigt? Eller … om jag tänker rätt, bör jag ta en lön på 5 miljoner extra kanske?
Det vill säga den totala skattesatsen blir “bara” runt 40% på dessa 2+1 extramiljonerna.
Jag tror inte du räknat rätt. Marginalskatt för lön lär vara ca 62% (31.42% arbetsgivaravgift och 50% kommun+statlig skatt), marginalskatten för utdelning är ca 36%. Totalt bör marginalskatten bli ungefär 53% beroende på vilken kommun du bor i.
Men ja, vill du ha ut pengarna privat finns det nog inget bättre sätt (som inte involverar skalbolag från andra länder eller dylika skattegrejer). Att låta bolaget gå i träda lär knappast vara ett alternativ.
Ja, det är i och för sig sant - jag räknade inte med arbetsgivaravgifterna på lönen.
Jag är förstår däremot inte riktigt vad du menar med att marginalskatten för utdelning är 36%? Eller menar du att bolaget först skattar 20% på vinsten och att jag som aktieägare därefter skattar 20% på utdelningen?
Hur som helst sätter du huvudet på spiken. Jag vill få ut en större peng privat (utan att lägga företaget i träda). Det finns så pass mycket likvider “över” i företaget att jag ändå kan investera en stor del i företaget, investera en del i indexfonder genom företaget plus ta ut en större summa privat.
Exakt, 20.6% skatt på vinsten och sedan 20% på utdelningen = 36.48% skatt. Om du vill vara en laglydig medborgare tror jag det är helt rimligt att ta ut några miljoner extra i lön och utdelning.
Alternativet är att antingen krångla med sätt att få ut pengar ur Sverige för att minska skatten (vilket säkert är olagligt eller i någon typ av gråzon), eller skita i att få ut mer pengar privat och investera dem i företaget för att kunna ta ut dem till lägre skatt “någon gång i framtiden”.
En annan potentiell möjlighet är väl att köpa ett bolag som har höga löneutgifter men låg vinst, typ frisörsalong eller dylikt för att på så sätt kunna öka ditt utdelningsutrymme. Jag hade personligen inte orkat hålla på med det, men det kan säkert vara lönsamt i teorin åtminstone, speciellt om du tror att du kommer ha hög lönsamhet i framtiden också. Pengarna du tar i lön är trots allt riktigt ineffektivt i jämförelse med lågbeskattad utdelning (62% vs 36% skatt innebär ju att utdelning ger över 67% mer pengar i fickan. 100 kr lön = 38 kr i fickan vs 64 kr som utdelningen skulle gett). Dock inget jag kan något om i praktiken .
Haha, otrolig tanke! Den vände verkligen upp och ner på min bild av vad man skulle kunna göra. Jag som trodde jag var en kreativ entreprenör… Tack för det!
Men det är nog ingenting jag orkar med heller. Stor risk att tappa fokus på det vi gör bra idag.
Jag är inte speciellt intresserad av att göra det krångligt och grått heller. Utan det jag önskar är att få loss en så pass stor summa att jag kan följa Göran Perssons devis “Den som är satt i skuld är aldrig fri”. Dvs få ut en klumpsumma för att lösa bolånen eller så.
Först: stort grattis till ditt härligt lönsamma företag!
Vad som är mest rätt för dig beror bland annat på:
Är den höga vinsten en engångshändelse? Eller kommer den att fortsätta de kommande åren?
Har du behov att att få ut pengarna (tex köpa hus etc)?
Hur ser din långsiktiga plan för företaget ut? Fortsätta driva med hög vinst, sälja bolaget eller lägga det i träda.
Det är svårt att få ut pengar från ett AB till vettig beskattning.
Vill du ha ut pengar nu så fundera på hur många år du kan smeta ut uttagen på. Är det bara en engångsvinst kan det vara bättre att dra ut en hög lön och hög utdelning över ett antal år.
Är det så att detta är din nya höga vinstnivå - go nuts! Ta ut rejält om du vill å njut av vinsterna!
Jag har ingen aning om hur gammal du är, men ett alternativ kan vara att göra en rejäl avsättning i tjänstpensionen. Räknar vi med en rejäl inkomsskatt på 25% hamnar skattetrycket på 40%. Nedanstående exempel är beräknat på genomsnittsskatten i Sverige.
Hmm, det är väl maxtak på avdragsgilla beloppet för tjänstepensionen (max 35% av lönen, samt som mest typ 500k)? Betalar han in över det (som i ditt exempel) behöver han väl bolagsskatta på överskjutande del?
Helt rätt, 35% är max i normalfallet. Jag tog ett exempel med 35% av 2,6 MSEK. Taket är 10 prisbasbelopp, dvs 525 tusen år 2023. Det finns också en kompletteringsregel som kan vara aktuell där man kan betala in mer. Siffrorna i exemplet är inte det viktiga, utan skattetrycket. Att maxa med 35% under ett antal år kan göra underverk för pensionen.
Ah, då förstår jag! Personligen är jag inget jättefan av tjänstepensionen (p.g.a inlåsningen och osäker framtida beskattning), men jag håller nog med om att TS kan sätta av en hel del dit om hans företag går bra och det är något han tänker driva en längre stund. Med såpass mycket i vinst kommer han ändå kunna maxa ut 3:12 och ha massvis med pengar över.
Det är också relevant att TJP har lägre årlig skatt än ISK/KF.
Med dessa summor är det väl intressant att kolla in maxbeloppet för utdelning på 50 pbb(?) Över den gränsen beskattas överskjutande utdelningen till låg skatt. Man kan alltså spara utdelningsutrymme över flera år och sen ta en jätteutdelning.
Det har inte varit relevant för mig så har inte detaljerna, men det finns säkert andra här som kan det.
Tänk på att broschyren som finns online nu avser inkomståret 2022 bara, så att du får räkna med rätt basbelopp för året du tänker göra dina transaktioner.