Tjänstepension eget AB eller eget sparande

Hej!
Jag är egenföretagare, AB, inga anställda, tar ut lön till brytpunkter. Har tagit utdetning de senaste två år.

Ska jag spara i tjänstepension eller spara min pension privat? vad är bäst som eget företagare med AB?
Om jag ska spara i tjänstepension i Avanza tex, hur ska investera? tex globala indexfonder, sverige index, tillväxtmarknader? Kapital försäkring? ISK? fördelar eller nackdelar skattemässigt?
Om jag ska spara som privat pension, tex Avanza, globala indexfonder, sverige index, tillväxtmarknader? ISK? Kapitalförsäkring?

Jag är ganska nytt på detta på tacksam för tips om detta.

Det finns en hel del trådar på det här ämnet och även ett dedikerat avsnitt:

Mitt tips är att skippa tjänstepensionen och spara i bolaget istället. Det är mer flexibelt och mer skatteeffektivt. ISK är inte ett alternativ för företag så det är KF eller AF som gäller.

5 gillningar

Håller med Robert.

Men med det sagt:
Jag har en kund som hellre betalar in i en tjänstepension för att inte kunna röra pengarna. Ligger de flexibelt så gäller det att ha lite disciplin.
Så lägg handen på hjärtat och fundera hur du själv fungerar!

1 gillning

Även mitt tips är att skippa tjänstepension och spara i företaget i en KF istället.

Fördelen är att du kan ta utdelning eller lön istället och att pengarna inte är låsta till 55 år.

Nackdelen med med tjänstepension är att pengarna är låsta till 55. Vill du ha pengarna mera fredade mot tex konkurs som en tjänstepension så finns direktpension som inte är låst.

Man kan senare om man vill och om behov finns göra om en KF till en direktpension.

1 gillning

Om tanken är utdelning så ska du använda KF. Om tanken är att fortsätta ta lön bör du använda AF för att kvitta aktievinsten mot lönekostnaden.

3 gillningar

Det går inte att svara på. Det beror på så många saker:

• din ålder
  • din privata ekonomi och familjesituation
  • din framtida plan för bolaget
  • din redan intjänade pension
  • din förmåga att ha pengar utan att nalla av dem (oavsett om det är i firman eller privat)
  • din önskan om trygghet kontra flexibilitet (tjänstepension är tryggt, men dyrt och inte så flexibelt).

Mitt tips är att du kikar igenom avsnittet @Robert_G länkar till ovan där vi har ett samtal om just dessa frågor. :slight_smile:

4 gillningar

Kan någon vänlig själ berätta lite mer om detta? :point_up: (Eller tipsa om länkar/inlägg där jag kan läsa på)

Jag funderar över hur jag bäst nyttjar mitt kapital framåt.
Idag är det fördelat såhär:

Idag är jag anställd och har inte jobbat i mitt AB på 2 år. Jag vill fortsätta jobba, men vet inte hur länge och i vilken omfattning.
Pengarna i mitt AB skulle jag kunna plocka ut som lön eller som utdelning, men vet inte vad som är smartast givet helheten. Behöver inte pengarna nu, men vet att lön bygger på allmänna pensionen och det gör ju inte utdelning.
Har inte problem att nalla av tillgängligt kapital.

Jag har tonårsbarn som jag gärna vill hjälpa om de behöver ek. stöd till första boende och om det inte behövs så åtminstone lämna ett arv. Kanske ska företagets pengar lämnas till dem eftersom de inte kan ärva min pension…

Jag undrar över vilka alternativ som verkar passar mig bäst samt för och nackdelar med att använda vilket typ av kapital under vilken period:

• innan 55
  • mellan 55 och uttag av allmänpension
  • under pensionsuttag (allmän)
  • arv

Undrar också om det finns ytterligare saker jag borde fundera över.

@Monica vad menar du med att tjänstepension är dyrt? Att ta ut innan 55 eller något annat? (Ska se om avsnittet med dig)

Bolaget betalar 24,26% i särskild löneskatt
Du som mottagare tjänar inte in till allmän pension på inbetalningen och vid uttag får du inget jobbskatteavdrag.
Då är det bättre att titta på andra alternativ som gör att du (förr eller senare) får ut mer i handen.

Jag har skrivit mer om det här: Skippa tjänstepensionen - ta ut lön istället! | Pensionsguiden

2 gillningar

Sparar du i en KF så schablonbeskattas innehavet och när du säljer av med vinst (förhoppningsvis) eller förlust så är det en ej skattepliktig intäkt/kostnad i bolaget. Dvs att pengarna redan är skattade och du betalar enbart skatt på utdelningen från ditt AB till dig.

Sparar du i en AF så beskattas inte innehavet under tiden men om du säljer av med vinst så är det en skattepliktig vinst som beskattas i ditt AB, men har du kostnader (exempelvis lön) så kan du kvitta den skattemässiga vinsten mot en skattemässig kostnad. Detta gör att din vinst inte beskattas på. Dock så betalar du arbetsgivaravgifter och källskatt på din lön. Vinsten är också att du får intjänad allmän pension.

Så är tanken bakom upplägget :slightly_smiling_face:

2 gillningar

När blir det mer värt att ha en AF kontra KF?

Flera saker ska sammanfalla.

Du ska inte sälja mer än vinsten motsvarar lönekostnaden. Därmed måste du räkna av övriga intäkter från den summan.
Du ska ta vinsten som lön och det ursprungliga investerade kapitalet som utdelning.
Du får inte ta ut förens du uppnått riktåldern och arbetsgivaravgiften sjunker.
Arbetsgivaravgiften för pensionärer ska fortfarande vara låg.
Det du investerat i måste finnas ända fram till pension så det inte tvång säljs före.

1 gillning

Om man avser att lyfta ut kapitalet till lågbeskattad lön efter att man gått i pension kan AF vara ett mycket skatteeffektivt alternativt. Man kan då kvitta vinstskatten mot löneutgifter. Dock ska man ha med sig att det här är ett inflexibelt och eventuellt ett lite mer riskabelt alternativt.

Inflexibelt på så sätt att du verkligen behöver undvika att realisera vinsten i förtid. Även om din plan idag är att fortsätta med bolaget hela vägen till pension kan det ju hända att man ändrar sig längs med vägen. Man kanske vill lyfta ut beloppet tidigare via 5:25-regeln. Eller så blir beloppet såpass stort att det skulle ta för lång tid att betala ut det som lön.

Med riskabelt menar jag att vinsten kan realiseras bortom din kontroll. Fonden du investerat i kanske läggs ned eller byter inriktning till något du inte längre vill äga. Du kanske även vill ha möjligheten att ombalansera. Särskilt om du investerat i aktier och inte enbart fonder. I dessa fall kan du tvingas realisera vinsten och beskattas därefter.

KF är mer flexibelt i den bemärkelsen. Bygger man dessutom upp periodiseringsfonder parallellt kan man i första hand använda dessa för att kvitta mot löneutgifter efter 65 års dagen.

I mitt fall är en KF given. Dels för att mitt bolag redan idag har passiva inkomster, dels för att jag vill kunna ombalansera när som helst och dels för att jag vill ha en så flexibel lösning som möjligt. På så sätt är jag även mindre känslig för skattepolitiska förändringar.

Låter som huvudvärk med AF och väldigt smidigt med KF. Tid och mindre huvudbry är viktigare än potentiell vinstökning i min värld.

Ja, det är vad man prioriterar. Jag går på AF, största risken jag ser är att det blir för mycket pengar så jag inte kan ta ut dem. Men samtidigt har jag inget emot att låta nästa generation ärva. Sen går det ju göra båda man måste inte välja.

1 gillning

”Risken” är att man måste vänta med uttag för att tjäna på det. Har jag förstått rätt?

Ja, säljer du medans du har andra intäkter och inte är pensionärer så är det inte lika förmånligt.

Tack för tips. Jag har lyssnat på podden men det är inte så lätt att välja vad är rätt för mig. Som sagt jag står ensam i bolaget, AB, konsulttjänster, startade 2 år sedan, blir 55 i år. Tog utdelning år 2022 och tänker tar utdelning 2023 men lämnar fortfarande kapital i bolaget.
Har inte lagt något pensionslösning och därför min fråga.
Olika alternativ ??

• Efter podden känns att det är bättre at ta utdelning och investera privat ISK typ 5 till 10 år (tills jag går i pension, vet inte hur länge jobbar jag men vi utgår 65 år). Ska jag sätta en stor summa eller varje månad? tex spara 70% global indexfond, 20 sverige index och 10 tillväxtmarknad ?
  • Eller kan jag ta utdelning, spara privat ISK (5-10 år), fortfarande ta ut lön till brytpunkter. Och om det finns kvar pengar i företaget pension spara i KF eller AF, och min fråga här, kan man använda fortfarande de pengarna för att betala andra kostnader eller ska man inte röra pengarna?

Periodiseringsfonden har jag och har en fråga pga att jag kan använda detta max 5-6 år och jag tänker gå i pension inom 10 år. Måste jag gå i pension inom 5-6 år för att utnyttja detta? Kan någon förklara hur fungera detta bäst för mig?

Det är så mycket i huvud just nu så tacksam för er hjälp :pray:

Tack Monica. Jag har lyssnar på podden men fortfarande några funderingar. Var vänlig läs min kommentar ovan till Roger :slightly_smiling_face:

Det är svårt att ge generella råd eftersom allt beror på. Detsamma gäller om man ska avsätta en klumpsumma eller dela upp det i ett månadsspar.

Man kanske inte ska låsa sig fast vid begreppet “gå i pension” heller. Du kan ju sluta arbeta när du är 65 år men ingenting hindrar dig från att fortsätta lyfta lön och utdelning. Har du periodiseringsfonder kan du använda dessa till lönekostnaderna efter att du trappat ned. Som togs upp i avsnittet är detta ett mycket fördelaktigt upplägg. Dels för att skattesatserna sjunker och dels för att du fortsätter att tjäna in pensionsrätter.

Citat från Pensionsmyndigheten:

Den mycket låga skatten på 8 procent, som gäller från och med det kalenderår inkomsttagaren fyller 66 år, kan sägas vara särskilt anmärkningsvärd eftersom inkomsttagaren fortsätter tjäna in nya pensionsrätter till det allmänna pensionssystemet oberoende av ålder. Den sammanlagda pensionsrätten är 18,5 procent av den pensionsgrundande inkomsten. Man kan här tala om att skatten faktiskt är negativ – du får betalt inte bara av arbetsgivaren utan även av staten för att arbeta eftersom inkomsten ligger till grund för pensionsrätt. Först vid en inkomst om 402 000 kronor betalas skatt som överstiger pensionsrättens värde.

Du kan använda dem till vad du vill.

Nej, periodiseringsfonder kan man använda oavsett hur långt man har till pension. Det är en trygghet som kan täppa till inkomstbortfall. Under tiden kan man investera dem. Så länge man överträffar statslåneräntan så gör man vinst.

När det är dags för att återföra en periodiseringsfond kan man skapa en ny och dessutom periodisera om en del av beloppet av den tidigare fonden så att det här byggs upp över tid.

Att spara privat i en ISK är en god idé. Då är kapitalet säkrat och man behöver inte bekymra sig över skattepolitiska förändringar i framtiden. Men som sagt, allt beror på.

Mitt tips om du fortfarande har funderingar är att boka en enskild timme med mig eller ännu bättre: hänga med på “Pensionspara smart som företagare” där vi grottar ner oss i dessa detaljer på djupet så att du kan räkna på hur en bra plan för dig kan se ut. Den startar i nästa vecka och då får du hänga med mig och de andra kursdeltagarna i tre veckor och har möjlighet att ställa alla dina frågor där. Pensionsspara smart som företagare!

2 gillningar