Hej har läst lite artiklar här och det verkar som att TJP är det särskild löneskatt på (25% ca) och sedan är det ju 30 % vid uttag. Är detta korrekt?
Jag tänker att alternativet är utdelning en gång om året, 20 % skatt, och sen investera privat ISK. Det verkar ju mycket förmånligare. Är det något jag missat?
Ja företaget måste ju först skatta innan utdelningen
Skattesystemet är tänkt att vara hyffsat skatteneutralt. Utdelning från bolag sker därför med skattade vinstpengar, först bolagsskatt och sedan kapitalskatt, medan tjänstepensionen beskattas genom särskild löneskatt (för bolaget) och inkomstskatt.
Ja precis bolagsskatt 20,6 % plus utdelningsskatt ger ca 40% totalt. TJP 24,6% löneskatt och 30 % vid uttag ger 54,6 %. Alltså skulle bolaget tjäna 4%, och privat skulle man tjäna 10% är det korrekt?
Jag tänker att TJP delas ut varje månad och investeras direkt, utdelning en gång om året då förlorar man att ha kapitalet investerat under året, det är ju en nackdel. Men borde ändå löna sig att ta utdelning istället för TJP?
Ett bolag kan ge utdelning varje månad, om det tar beslut om det.
Man får tänka lite annorlunda när man använder procent:
Utdelning
Bruttovinst: 1 000 kr
Nettovinst: 794 kr
Att erhålla efter skatt: 635,20 kr
Skatteeffekt: 36,48 %
Tjänstepension
Bruttovinst: 1 000 kr
Nettoavsättning: TJP 757,40 kr
Att erhålla efter skatt: 530,18 kr
Skatteeffekt: 46,98 %
Skillnad i kronor: 105,20 kr (10,5 %).
Så ja. Utdelning är fördelaktigt. Dessutom är beloppet inte låst till 55 års ålder. När man jämför ISK och TJP får man dock tänka på att avkastningsskatten är lägre för en TJP. Å andra sidan har du en skattefri grundnivå för ISKn med de nya reglerna. Premiebefrielse och sjukförsäkring är något man ibland bakar in i tjänstepensionen med.
Vid ränta på ränta kalkylator utfall av ett sparande på 1500:- per månad ger utdelning ca 100 000:- mer på 20 år vid 7 % årlig avkastning
Varför tänker du bara antingen eller?
Har haft AB i 15 år och plockar både utdelning och låter företaget avsätta / spara månadsvis i en tjänstepensionsförsäkring.
Vi brukar ha som tumregel på forumet att ta lön upp till brytpunkt för statlig skatt och därefter utdelning.
Undrar om utdelning framför tjänstepension borde vara en annan sådan tumregel?
Givet att inte utdelningsutrymmet är slut. Är det slut kanske tjänstepensionen är bättre än alternativet mer lön? Men jag är osäker, hur blir det om man sparar i bolaget och använder 5:25 reglerna vid pensionen istället? Bättre eller sämre än tjänstepension?
Det skulle kunna vara, men beror på bolaget. Är det risk att någon stämmer bolaget, att det hamnar på obestånd eller att pengarna annars kan ryka är tjänstepension bättre. Ska man sälja bolaget kan det vara bättre att tjänstepension för att på så sätt spara utdelningsutrymme för att täcka försäljningsintäkten då belopp över gränsbeloppet + sparat utrymme beskattas som lön.
Mitt tips är att göra en långsiktig plan både för tjänstepension, andra inkomster och kapital från bolaget för att se vad som blir vettigast. Har man låg inkomst så kan skatten på pension vara lägre än 25%. Har man inte bråttom kan man ta lågbeskattat i många år och klarar man sig med 20% i skatt.
Har man hög pension/inkomst är ofta utdelning billigare totalt sett. Om man instället för att sätta av i tjänstepension sparar överskottet i en KF så klassas värdeökningen som en skattefri intäkt (då den redan har schablonbeskattats). Då blir den totala beskattningen sannolikt lägre än tjänstepensionsalternativet.
Sen kan man ju även göra direktpension med utfästelse. Vad är synen på detta här i forumet?
Är det ingen signifikant skillnad siffermässigt väljer jag det som ger störst handlingsfrihet:
- Lön + utdelning
- Kapitalförsäkring/sparkonto i bolaget
- (Inte alls) Tjänstepension
7% avkastning efter skatter. Inflation, förvaltningsavgift avräknats är klart över vad lång statistik visar som rimligt. Snarare är 4-5% på aktiemarknaden förväntat värde över lång tid men det har länge varit högre nu en period så det skulle inte förvåna mig med lägre siffror framöver tidvis.
Jag tänker att långsiktigheten avgör om man ska spara TJP eller KF/AF
Skillnaden i årlig schablonskatt till tjp fördel spelar mindre roll om du har få år kvar till pensionen.
Dessutom planeras det 2026 att det skattefria taket höjs från 150000 kr till 300000 kr.
Men politiska reformer och regleringar kommer ändras och man vet aldrig vad som händer bortom horisonten 10-20år, så sprid riskerna.
Det man vet med TJP är att man är fastlåst och villkoren kan försämras.
Företags-KF är inte inlåst, och framtida skatt beror på hur det tas ut (lön/tjp/utdelning/5:25/etc).
Hej,
Jag tänker följande när jag planerar för uttag i bolaget.
Jag brukar ha som standard att sätta av 5.5% av månadslönen i tjänstepension och vid bättre år sätta av upp till taket på 30% av årsinkomsten då det också blir avdragsgillt.
Det är ju trist att behöva betala bolagsskatt på pengar som fortfarande ligger kvar i bolaget istället för att kunna lyfta ut dem till dig privat för 5% extra i skatt.
Just här vet jag inte helt hundra om det stämmer, men du kan ju ta ut tjänstepension i efterhand på företaget men då beskattas det 25%?
För pengarna som räknas som vinst i bolaget beskattas med 20% trots att de ligger kvar i bolaget och tar jag ut dem vid ett senare tillfälle blir det då skatt igen? (20+25%?) Här får någon gärna förklara om något vet
Det kanske finns smartare sätt men för mig så är det skönt att dela upp sparandet och har en del låsta för att kunna tänka “skit samma, jag kan spendera dessa pengar för att jag har det som redan är avsatt för pensionen”.
Det ger liksom ett ännu större värde på de pengarna jag vet att jag kan spendera innan 55.
Med risk för att jag missförstår dig; utdelning sker alltid med bolagets redan skattade medel. Du kan alltså inte undvika bolagsskatt genom aktieutdelning.
Tack för det
Ser att jag uttryckt mig lite märkligt.
Jag menar för att minsta vinsten men utdelning är ju inte avdragsgillt så det är felaktigt skrivet.
Taket är 35%
Nu har du nog missförsått något. Bolaget betalar 24,26% i särskild löneskatt istället för 20,6% i bolagsskatt. Du som mottagare betalar inkomsskatt (normalt sett ca 25%) jämfört med kapitalskatt på utdelning som är 20%. Dvs. det är betydligt bättre att ta utdelning är att betala in till tjänstepension.
Hur värdeökningen i bolaget beskattas beror på var värdetillväxten har skett: har den skett i AF betalar du bolagsskatt PÅ ÖKNINGEN inte grundbeloppet. Är det i en KF värdeökningen sker är värdeökningen skattefri då bolaget schablonbeskattas för värdet i KFen.
Så för att vara tydlig: utdelning är betydligt bättre än tjänstepension.
Tack Monica, det var nytt för mig.
Vad jag menade var att skillnaden mellan pension och bolagsskatt är ca 5% (mer 4% då enligt dig )
Sen är får man skatta på det när man väl plockar ut pensionen. Det är jag med på
Även att utdelning är bättre skattemässigt än att ta ut pension. Men vad jag menar är att det är ett skatteeffektivt sätta att plocka ut pengar ur bolaget så det också påverkar din vinst?
Samt att det kan vara skönt att ha pengar avsatta för pension så att man faktiskt kan leva och njuta lite av delar av utdelningen istället för att se det som en pension direkt.
Sen om man kan och vill spara utdelningsutrymme för att får ut mer pengar ur bolaget så är det väl bara att göra.
En grej jag fortfarande inte förstår är
Säg att jag gör en vinst i bolaget på 500k. Jag tar inte ut pension eller utdelning, de ligger kvar i bolaget, jag betalar bolagsskatt på vinsten.
Sen året efter får jag för mig att det kanske vore bra att sätta av till pensionen ändå och vill även lyfta pension från tidigare år.
Hur fungerar det då när jag inte har tagit upp det i deklarationen året innan? Hur skattar jag på det i efter hand? Gäller samma 24,nått% även på penger som man redan “skattat” för.
Jag menar, hade jag tagit ut det samma år och det då hade varit avdragsgillt så hade det påverkat resultatet men hur funkar det om jag vill göra det retroaktivt skattemässigt?