Tjänstepension eller utdelning i AB

Hmm… säker på detta?

Antagande: tjänstepension vid/efter ordinarie pensionsålder och på en nivå under skiktgränsen. Nivån på kommunalskatten spelar också in.

Löneskatt betalas ovanpå beloppet, bolagsskatt beloppet.

Utdelning
1000 kr vinst
-206 kr bolagsskatt
794 kr betalas ut
-159 kr reavinstskatt
635 kr i handen

Tjänstepension
1000 kr vinst
-195 kr allmän löneskatt
805 kr in i tjänstepensionen (195/805 = 24,26 %)
175 kr inkomstskatt pensionär (skattetabell 33 2024 2:a kolumnen 40 000 kr pension)
630 kr i handen

Inte så stor skillnad som väntat.

Det finns möjlighet att göra en kompensationsinbetalning om man ligger efter med tjänstepensionen. Det kan ditt pensionsbolag hjälpa till att räkna ut. Har för mig att @janbolmeson har gjort det. Se bara till att du gör avsättningen med oskattade medel. Du vill inte göra avsättning till pension med skattade medel.

Ja, sen får man ju räkna i varje enskilt fall. Då skatten är progressiv så åker du på högre skatt även för de andra pensionerna/inkomsterna eftersom det totala beloppet blir högre. Har man väldigt låg pension så kan det vara en annan femma.

Men det är tanken med tjp att låsa in pengarna, som skall ge avkastning på lång sikt.
Många egna företagare saknar en tjänstepension att luta sig mot på äldre dagar.

Kan man hantera det har det förstås ett värde att inte vara inlåst.

Ja, enskilda fall. Över skiktgränsen eller tidigt uttag så blir det snabbt sämre.

Jag sätter inte av till TJP.

TJP skattas väl med 30% vid uttag?

Varför förordar många här att istället för TJP spara i KF och inte ISK? Eller har jag missat nåt?

Det är väl allämänt känt att ISK är mer lönsamt, dvs scahblonbeskattning.

Tyvärr har väldigt många Svenskar inte sparat tillräckligt till sin pension.
Man har prioriterat konsumtion.

Riskerar du att hamna över skiktgränsen för statlig inkomstskatt på 20% är det väldigt mycket bättre att spara pengar i bolaget.

Vet inte vad medelpensionären tar ut idag tippar runt runt 25-30 tkr/mån?

Nej, tjänstepension beskattas som lön/pension dvs enligt tabell.

Spara i KF i företaget är vad jag vet det som förordnas, företag kan inte ha ISK då bara fysiska personer får ha det.

Både KF och ISK har schablonbeskattning och fungerar mer eller mindre likadant.

1 gillning

Väljer du mellan TJP och spara i bolaget så är pengarna mer eller mindre inlåsta ändå, du måste betala massa skatt för att få ta ut dom NU.

Men vad gör man med överskottet i företaget eftet lön och max utdelning, då man redan har max pension sparat.

Allt beror på väldigt många saker, därför ska man ha en duktig pensionsrådgivare @Monica

" *När det gäller tjänstepensionen drar de flesta pensionsbolag automatiskt 30 procent vid utbetalning"

Vad är det jag missar?

Ah okej du tänker spara i företaget är bättre än att ta ut? Jag tänker utdelning, skattat och klart, in på ISK privat. Så slipper man 30% avdrag vid utbetalning.

Skatten beräknas per år enligt tabell. Att de drar 30% är bara för att du ska slippa kvarskatt. Det du betalt för mycket får du tillbaka efter deklarationen.

Ja, men många har mer pengar i bolaget än vad går gå ut direkt. Då står ofta valen mellan tjp eller spara i bolaget.

Ok så skatten som gäller är det år du bestämmer dig börja ta ut? Typ 18%?

Du får kolla din skattetabell. Då procenten beror på hur mycket lön/pension hu haft under året.

1 gillning

En fråga kring det där avgiftstaket för tjänstepension som är på 10 prisbasbelopp, vilket för 2025 motsvarar 588 000 kronor.

Visst menar man då att avsättningen/premien man sätter av max får vara 588 000 kr? Eller är det 35 % av en lön på 588 000 kr, dvs max 205 800 kr i avsättning?

Max är 10 pbb, men du får inte göra avdrag med mer än 35% av din lön. Så du måste ta 1 680 000kr bruttolön för att maxa. (Att ta ut så mycket lön är inte fördelaktigt)

Det låter som om du har en hel del frågor, skulle rekommendera att du pratar med en redovisningsekonom som kan skattereglerna.

Gällande ovan, om det är en vinst som görs 2024 så kan du avsätta pengar i en periodiseringsfond och flytta en del av vinsten till 2025. Då kan du göra pensionsavsättningen med avdrag under 2025.
Skulle dock hellre rekommendera att ta bolagsskatten och istället ta utdelningen, sen kan du sätta in utdelningen på ett privat KF/ISK.