Tror hittat smartast pensions-upplägg för mitt AB, letar Djävulens Advokat

Du som är en Djävulens Advokat, så säg om mina beräkningar är korkade, smarta eller felaktiga…

IT-konsult, 52 år, tänkte gå i pension vid 67 år. Nytt AB. Dåligt pension-sparande tidigare. Kommer landa på mellan 19.000 - 25.000 kr i mån i pension hur jag än gör.

Tänkte spara 5000 kr i mån nu till att börja med. Frågan är, ska ja göra det via (a) LÖN till ISK, (b) UTDELNING till ISK, (c) TJÄNSTEPENSION till Avanza fond. Jag vill betala så lite skatt som möjligt. Sparar i 15 år till (67 år), sen pension 67 - 87 år.

Argument;

Om jag tar ut 5000 kr i UTDELNING per månad sen till privat ISK, så blir den totala skatten på 15 års sparande 14.000 kr mindre (516.877 kr), än om jag istället tar ut de 5000 kr i extra lön och den skatt jag betalar då i form av arb. avgift och inkomstskatt (530.000 kr).

Men, om jag tar det i lön får jag PGI som idag skulle ge mig 100.000 kr MER i allmän pension totalt på 15 års löneuttag. (Enligt Min Pension)

Slutsats… Lön vs. utdelning till pensions-spar ger mig 76.000 kr extra i reda pengar. Lön är därför bättre.

Men, om jag istället för lönen spar i en Tjänstepension via bolaget, så blir den totala skatten hela 269.000 kr läge i förhållande till Lön. (Särskild löneskatt 24,26% + inkomstskatt 19%) blir totalt 260.785 kr i skatt räknat med skatteverkets räkna ut min skatt. Matade in en pension på 24.000 kr i månaden totalt när jag tar ut pengarna (låtsades vara född 1955). Det högre grundavdraget gör att jag då får 19% inkomstskatt säger skatteverket.

Från detta får man dra av de 100.000 kr extra PGIn skulle gett mig om jag tagit det i lön, och kvar har man då 169.000 kr. Jag “tjänar” alltså 169.000 kr på att gå TJÄNSTEPENSIONS spåret jämfört med Lön.

Så Tjänstepension är det bättre alternativet för mig?

Det går inte att svara på din fråga med den info du angett. Jag vet inte hur du har räknat för att få fram dina siffror så det är svårt att bemöta, men krasst sett så är nästan alltid tjänstepension det sämsta alternativet. Det finns mängder med trådar i forumet där du kan läsa mer.

Mitt tips är att du räknar på totalkostnad för företaget resp. netto för dig ut olika tidsperspektiv samt även med hänsyn till hur länge du vill driva bolag samt med hänsyn tagen till den lön du vill ha.

1 gillning

Jag har gjort dessa genomräkningar… men förstår inte varför Tjänstepension på t ex Avanza som inte tar avgift är sämre. Det är ju 8% lägre särskild löneskatt än arbetsgivaravgift, och se vid pension får jag lägre inkomstskatt med?

T ex Tjänstepension utan avgifter | Pensionskonton | Avanza

Nordnet har väl motsvarande?

Jag har räknat in PGIn och sett hur det slår ut i allmän pension i olika lönenivåer. Tjp verkar slå lön för just mig i vad jag får betala i skatt totalt.

Det knepiga i denna typ av diskussioner är väl att om inte pensionen är nära förestående så är det väldigt svårt att veta hur förutsättningarna faktiskt kommer se ut när det väl är dags.

Av den anledningen har jag personligen försökt skapa lite av en global indexfond fast då i form av tjänstepension, KF i företaget, sparkonton i företaget, nog hög lön etc.

Om typ 30 år lär jag veta om det var rätt eller fel tänkt :slight_smile:

Ja jag tror man måste göra en personlig beräkning med hjälp av min pension. För mig, så var skillnaden i allmän pension från 30.000 kr i lön, sedan i steg 5000 kr + upp till statlig skatt brytpunkt på ca 49.000 kr, en total skillnad i 100.000 kr per steg. 415 kr i mån. Utbetalt på 20 år.

Det är så mycket PGIn är värd idag.

Alltså, skillnad per månad för min allmänna pension, vid 30.000 kr i lön, resp 49.000 kr, är 1800 kr per månad, i 20 år. Det är inte mycket i förhållande till löneskillnaden.

Men det finns ett alternativ till vilket jag ska räkna på nu och det är att ta pensionsavsättningen i lön och lägga i en IPS. @Monica har pratat om detta. Då är den direkt avdragsgill i inkomstdeklarationen + att man får PGI.

Att skjuta upp skatt via periodiseringsfonder och spara i bolaget är mycket rysk roulett även på 15 år tänker jag. Vad gäller vilka skattereger som gäller då.

Ja, visst är det så. Det blir en lek med siffror och antaganden.

Det är lönsammare att ta ut utdelning och spara privat. Pension för företagare - 8 sätt att spara till pension! (pensionsguiden.nu)

tack för tips som vanligt @Monica. Jag kanske har snurrat till det men jag upplever att jag gått igenom detta noga för just min situation. Men nu när jag kollar så kan lönen ha sett fördelaktigare ut då jag tänkte netto men nog tusan räknat brutto. Får återgå till ritbordet.

Vad gäller utdelning, så har jag räknat fram att om jag har X kr i vinstutrymme som ska till utdelning, så måste jag idag betala 36,48% av detta i skatt, resten i fickan (till pensionsspar). Jag får ingen PGI. (20,6% bolagsskatt, sen 20% kapitalskatt på kvarvarande). På 5.000 kr i mån i 15 år i utdelning, blir detta en total summa i skatt på 516.877 kr. (om 3:12 finns kvar så länge).

Stämmer detta resonemang?

Jag får räkna på situationen för just mig, där jag istället tar ut 5.000 kr NETTO extra i lön och spar pensionen privat i en ISP. Då får jag ju PGIn dryga 100.000 kr i alllmän pension OCH får dra av IPSn i inkomstdeklarationen. Om den totala skatten på 15 år blir lägre då så är det fördel lön + IPS i alla fall de första åren.

@Monica vet du på rak arm vilka av dessa upplägg ger lägst total skatt?

@Monica Nu har jag gjort ny beräkning, och jämfört de 3 olika uppläggen. Se bilden nedan. Jag räknar med att min totala inkomstskatt vid 69 år på min pension (räknat 24.000 kr i mån) är 19.44%, och att 3:12 reglerna gäller i 15 år till.

Jag har räknat alla scenariona NETTO så att Totalt i fickan borträknat växt kapital, är 5000 kr i mån i 15 år.

Man ser att det är fördel Lön + IPS, eftersom allmän pension från PGI måste räknas in och dras av från skatten. En brasklapp här är dock att Lön + IPS har ytterliggare inkomstskatt på det växta kapitalet (som inte är inräknat), medans det har inte Utdelningsupplägget.

Så min slutsats här är nog att köra Lön + IPS i början, pga att jag har banklån och annat som gagnas av hög lön, och sen köra Utdelningsupplägget när jag ligger bättre till med buffert då jag tror att det växta kapitalets inkomstskatt på 19,44% vid IPS uttag, inte ska underskattas i storlek.

@Monica verkar detta vettigt?

Om du sparar pengarna i företaget via direktspension kan du välja om du vill ta ut pengarna som utdelning eller lön(som pensionär är skatter/avgifter för lön låga).
Om du kör tjänstepension är du tvingad att ta ut det som pension vilket har högsta skattesats för en pensionär.

Det som talar för utdelningsalternativet är du har pengarna i näven, hur framtida utbetalningar av allmän pension eller beskattning av densamma vet vi inget om.

Som företagare brukar direktpension vara bäst för det ger väldigt många valmöjligheter hur och när pengarna kan plockas. I en tjänstepension har du minst valfrihet och ofta högre förvaltningsavgifter.
Tjänstepension är för anställda.

1 gillning

Ja exakt. Så tänker jag med.

Men man får inte glömma skatten på det växta kapitalet om man investerar det i bolaget. Låt oss säga att du råkar få en 20% värdeökning på 15 år i ren tur. med ränta-p-ränta så blir helt plötsligt det du sparat undan väldigt mycket mer pengar. När du sedan ska ta ut det så åker du på Kapitalskatt på 20% på HELA kapitalet även det växta.

Det gör man inte om man varje år tar ut utdelningen och sen spar i privat ISK. Då betalar du de 20% kapitalskatt sedan växer kapitalet privat med schablonskatt på ISK. Man parerar också för om 3:12 reglerna kanske försvinner.

Direktpension verkar dyrt och krångligt att dra igång.

Du får bara ha sex stycken p-fonder och ser du tecken på kommande försämringar skattemässigt är det bara att återföra dom. Ser hellre att man ”lånar” skattepengarna och låter de förränta sig i sex år till.

Direktpension är nog mest om man har företag där det föreligger risk eller flera delägare, annars kan man spara direkt i bolaget.
Men först lön till brytpunkten och maximal utdelning. Därutöver kostar det skatt att plocka ut pengar, jag antar att det är dessa pratar om?

Genom att spara i bolaget skjuter du fram beskattningen till du har utrymme att ta utdelning/lön/pension. Du måste alltid skatta pengarna för att få ut ur bolaget, det spelar ingen roll om du har tillväxten innan eller efter det blir samma.

Sedan kan det ibland löna sig att inte isk/kapitalförsäkring om man inte säljer innehav under tiden utan bara köper kan det bli förmånligare beskattning i stället för schablonskatt.

Har man stora vinster i bolaget så är pfond givet.

En annan sak är att du låser in pengarna i en pensionlösning. Om något skulle hända och du skulle behöva pengarna så kommer du inte åt dem.

Ah ok jag hänger med. Min matte är lite knas. Räknade lite och ser att om jag tar ut pengarna efter varje år i privat ISK i utdelning, så blir det samma totala kapitalskatt som om jag hade haft tillväxten i bolaget i 15 år och sen betalt kapitalskatt.

Känns ointuitivt men verkar stämma.

Men då kommer följdfrågan, och brasklapp för att det är en dum fråga…

Nu i början när jag inte har intäkter som gör att jag kan ta lön upp till brytpunken, utan måste välja att ta allt i lön eller X% i lön och Y% spara i bolaget och accumulera mitt utdelningsutrymme…

Vad är argumentet att jag ska ta allt i lön? Alltså varför tumregeln är ju ta lön till brytpunkten här. Då måste jag väl pensions-spara genom en ISP av lönen annars får jag ju betala onödigt mycket inkomstskatt nu.

Skälet är att man har hyfsat låg skatt på inkomst upp till den nivån och man tjänar in till allmän pension. Dessutom underlättar det att ha inkomst jämfört med tex utdelning när man söker bolån, krediter, hyresrätt etc. Så länge du har en lägre inkomst är det vettigare att maxa lönen och spara privat i en IPS, ev ta utdelning och spara privat. Det får man räkna på.

När du ändå håller på att räkna på det så ska du få ett alternativ till :blush:

Spara pengar i fonder på ett fondkonto i ditt AB. När du blir pensionär säljer du löpande av fonderna och tar ut lön istället, eventuella vinster i fonderna kvittas mot lönen men se till att du på totalen håller dej under statlig skatt.

Ja det blir ett sånt upplägg. Men när du säger fondkonto… menar du då ett företagsägt KF?

Ser att LYSA har för företag nu med.