Fondkonto var fel ord, fonddepå ska det vara, finns på tex på Nordnet för företag. Om du räknar på det så glöm inte att räkna med schablonbeskattningen som tas ut varje år.
Kan jag öppna aktie- och fonddepå för företag? | Nordnet | Nordnet
ja och tack det var det jag läste om tidigare. Att fonddepå kan vara bättre då det inte tas skatt förren det säljs av. men då får man ligga på positioner. Jag ska räkna på detta.
Avanza borde ju ha nått liknande. Men du rekommenderar Nordnet?
Är det mer klydd i deklarationen med för fonddepå än KF? Eller är det samma?
Sen tänkte jag maxa ut periodiseringsfonderna hela tiden och ha dessa investerade på 6 årshorisont i t ex LYSA Företag med inte så hög risk. Är detta vettigt? @Monica
@Monica har jag förstått det rätt att skatten på ISK och KF har ökat dramatiskt 2023? Har man en fonddepå i bolaget där man spar till sin pension så kan man ta ut pengarna i lön vid 69 år (för mig), och inte ta pension under 1 år. Tar man lön OCH pension under ett år säger skattemyndigheten att man åker på en smäll på 30% skatt direkt. Har jag fattat detta rätt?
Så om man skulle ta ut sina bolags-sparade pengar i lön under t ex ett helt år 69-70 år, så blir det 10,21% arbetsgivaravgift och låg inkomstskatt?
Sen kan man i bolaget kvitta lönen (avdragsgill utgift) mot kapitalvinsten i fonddepån? Så man betalar då ingen skatt alls på kapitaltillväxten?