Minska statlig skatt genom privat pensionssparande? (enskild firma + anställning)

Har en fast anställning som betalar mig ca 450 000 kr/år brutto, samt en enskild firma som ger ca 250 000 kr brutto. Så totalt ca 700 000 SEK innan skatt.

Kan jag använda privat pensionssparande som ett sätt att minska den statliga skatten på den del som överstiger brytpunkten?

Är ny på det här med företagande, bokföring och skatteplanering, så frågan kanske är dum och svaret uppenbart. Rent spontant när jag läser på om det så verkar det ju inte vara några problem. T.ex. står det följande på Pensionsmyndighetens webbplats:

Du som driver enskild firma, det vill säga har inkomst av aktiv näringsverksamhet, får göra avdrag för privat pensionssparande i din deklaration till Skatteverket.

Men det jag tycker känns lite konstigt i detta är att om det nu går att dra av privat pensionssparande för att minska eller helt undvika statlig skatt - varför gör isåfall inte alla med enskilt företag det (eller det gör de kanske?)?

Vet inte om jag tänker helt fel här, men finns det inte en hel del skatt att undvika här? Någon som är bättre än mig på skatteplanering får gärna ställa upp ett räkneexempel.

Det finns bara skatt att undvika om du startar ett AB, om du omsätter så mycket borde du definitivt ha ett AB istället för enskild firma.

1 gillning

Vet inte om jag missförstår dig - menar du att det inte går att undvika den statliga skatten genom privat pensionssparande, eller bara att det finns mer skatt att undvika om man startar ett AB?

Är som sagt ny på företagande osv., och att starta ett AB är inte aktuellt i nuläget. Det kanske det blir om något år eller så. Men just nu är det för stor tröskel - det är krångligt nog med enskild firma när man är nybörjare och inte särskilt intresserad (ännu iallafall) av själva byråkratin och krånglet med att driva ett företag, utan bara vill fokusera på själva verksamheten.

Vad jag vet finns det ingen skatt att spara alls med enskild firma i och med att allt på ett eller annat sätt kommer betalas ut som lön, även om det är genom pension. Vill du spara skatt så är det bara AB som gäller.

Det är väl precis tvärtom, att det (nästan) enbart är med enskild firma man kan dra av för privat pensionssparande: “Du som driver enskild firma, det vill säga har inkomst av aktiv näringsverksamhet, får göra avdrag för privat pensionssparande i din deklaration till Skatteverket.” (Du som är egen företagare | Pensionsmyndigheten)

Vanliga anställda som ligger över brytpunkten för statlig skatt brukar dock i stället löneväxla så att företaget man är anställd hos lägger undan mer i tjänstepension vilket sänker ens skattepliktiga inkomst. I ditt fall med även en vanlig anställning kanske du kan välja vilken av de här lösningarna som passar dig bäst.

Edit: Och nu ser jag att jag citerar exakt samma stycke som du. :sweat_smile:

Ja, det kan du mkt väl göra. Mitt tips är att se till att du får kvar så mycket vinst så att du maximerar din insättning till allmän pension. Det gör också att din deklarerade inkomst bli högre och det är ju behändigt om du ska ta lån framöver.

Ett alternativ är annars att maximera periodiseringsfonderna (30%) för att senare kunna ta ut lön eller skatta ut vid ett tillfälle när du har lägre inkomster.

Om du tror att verksamheten kommer att fortsätta att generera ett överskott även framöver så är det läge på att funder om du inte skulle starta ett AB istället. Då har du betydligt bättre möjligheter att vara smart med skatten. Då kan du om du vill ta med dig periodiseringsfonderna från den enskilda firman in i ABt (under vissa förutsättningar) - vilket är himla förmånligt.

2 gillningar

Ja, fast pengarna som sätts undan till pension kommer väl beskattas sen när dom ska tas ut?

Ja, men då förutsätter kalkylen att du ligger under brytpunkten för statlig skatt.

Hej och tack för ett tydligt svar.

Vore det en bra idé att kombinera både avdrag för privat pensionssparande och avsättning till periodiseringsfond?

Tänker att om överskottet i firman är 250 000 kr i år, så drar jag av max 35% (87 500 kr) till pensionssparande.
Då blir det 162 500 kr kvar. Av dem sätter jag av max 30% (48 750 kr) till en periodiseringsfond.
Då blir det 113 750 kr kvar.

Lägger jag ihop min vanliga lön och överskottet blir det 450 000 + 113 750 = 563 750 kr, vilket om man slår ut det per månad blir 46 979 kr, vilket blir strax under de 47 717 kr som maximerar den allmänna pensionen. Såhär i efterhand borde jag kanske justera ner avsättningen eller avdraget för att hamna strax över 47 717 kr istället.

Har jag räknat och tänkt rätt?

Om jag ska köra på detta upplägget så uppstår ju en följdfråga: vilka pensionssparanaden är avdragsgilla för enskild firma? Kan man förutsätta att alla normala svenska privata pensionssparanden är avdragsgilla i enskild firma? T.ex. Kapitalförsäkring inom Skandia Liv? Ska man isåfall teckna den som privatperson, eller är det något som måste knytas till företaget? Skandia har ju t.ex. motsvarande även under rubriken Företag.

Min personliga åsikt. Att pensionsspara i sin enskilda firma är tveksamt och definitivt olämpligt om man ligger under brytpunkten för statlig skatt.

Pensionssparar du och ligger över brytpunkten slipper du att betala 20 procent statlig skatt. Det är ju bra. I andra ändan får du betala Särskild löneskatt på 24,26 procent som du inte har någon nytta av. Den är dock avdragsgill.

Du har missat särskild löneskatt.

En periodiseringsfond måste du ju lösa upp efter sex år till beskattning. Fortsätter du att tjäna pengar är detta bara ett sätt att skjuta upp skatten. Men visst ligger du nära 67-årsdagen så kan det vara ide. Året efter 67 blir skattebelastningen lägre.

I enskild firma kan man avsätta 30% av årets överskott i en periodiseringsfond den ska återföras i resultaträkning efter maximalt 5-6år (kommer inte ihåg exakt eftersom det var ett tag sedan jag kör EF).
Det innebär att man kan jämna ut bättre och sämre år genom att skjuta på skatten men i slutändan beskattas allt överskott i EF som inkomst av tjänst.
Har du gjort stora egna insatser i företaget kan du även skatta en del som inkomst av kapital via beräkning av räntefördelning.

Det absolut bästa tipset är dock att så snabbt som möjligt byta till Aktiebolag där finns betydligt fler alternativ att hantera överskottet…lön, vara kvar i bolaget, utdelning, direktpension…

Skippa pensionssparande, du låser in pengarna och kan endast ta ut dem som pension vilket är det minst förmånliga.

En kapitalförsäkring är inte avdragsgill.

Grundregeln enligt mig: Ligger du under brytpunkten. Kör enskild firma. Ligger du över brytpunkten. Skaffa ett aktiebolag. Sedan är varje situation unik, så visst kan det ibland vara bra med ett AB, även om man ligger under brytpunkten.

Okej, tack för svar! Tar gärna emot exempel på vad som är avdragsgillt pensionssparande (och hur man vet skillnaden).

Funderar definitivt på att starta AB istället, men känns inte som något man gör på en kafferast direkt. Som sagt är det mycket att sätta sig in i när man är nybörjare (och tiden är ju begränsad eftersom jag även har en heltidsanställning), så tänkte att jag iallafall detta året håller mig till enskild firma, och då vill jag såklart undvika att betala onödigt mycket skatt med de förutsättningar som finns. Men absolut kommer jag fundera på AB framöver.

Du behöver öppna en privat pensionsförsäkring (även IPS är ok). KF räcker inte.

Okej, men var hittar man en privat pensionsförsäkring eller IPS?

Jag sökte och hittade en jämförelse på Konsumenternas. Tyckte “Skandia Framtid Internet Traditionell” eller “SPP PLUSpension Traditionell” (med garanti) verkade bra (?).

Men när jag på respektive webbplats försöker hitta var jag öppnar någon av dessa två, eller söker efter “privat pensionsförsäkring” på Google, så hittar jag bara kapitalförsäkringar. Söker jag efter IPS så hittar jag bara information om att det inte längre finns.

Pensionsdjungeln i ett nötskal :smile:

Hittar följande hos Skatteverket, Inkomstskattelag, 58 kap. Pensionsförsäkringar, tjänstepensionsavtal, kapitalförsäkringar och pensionssparkonto:

Pensionsförsäkringar och kapitalförsäkringar

Gränsdragningen

2 § En försäkring är en pensionsförsäkring om den uppfyller de villkor som anges i 4, 6 och 8-16 b §§.

Med kapitalförsäkring avses en livförsäkring som inte är en pensionsförsäkring. Också en försäkring som uppfyller villkoren för en pensionsförsäkring anses som en kapitalförsäkring om så bestämts när avtalet ingicks.

Det enda jag kan utläsa av det är att, som du säger, en kapitalförsäkring är inte en pensionsförsäkring. Tyvärr verkar det dock som att begreppen blandas hejvilt på nätet, så jag vet fortfarande inte hur jag hittar en “godkänd” pensionsförsäkring…

Avsluta din IPS

Från 1 januari 2016 är avdragsrätten för privat pensionssparande slopad.

Att spara i IPS är skattemässigt ofördelaktigt utan avdragsrätt. Om du fortsätter sätta in mer pengar, får du betala skatt två gånger eftersom pensionen beskattas som inkomst när den betalas ut.

Du kan avsluta ditt sparande via internetbanken eller mobilen.

Vad gäller om jag har enskild firma eller inte får tjänstepension från min arbetsgivare?

Om du har inkomst av aktiv näringsverksamhet eller saknar rätt till tjänstepension i din anställning får du fortfarande göra avdrag på sparande på pensionsförsäkring och IPS upp till 35 % av din lön men maximalt 10 prisbasbelopp, vilket motsvarar 483 000 kr år 2022.

Om du nu vill ha en IPS är väl Avanza bäst då de är billigast?

Undviker själv Traditionell försäkring. Kundtjänsten på Avanza kan säkert hjälpa dig med dina frågor.

Ja, de kommer beskattas, men hela idén med löneväxling, eller som i det här fallet att dra av för privat pensionssparande, är ju att skifta en skatt på 50+ procent i dag till en mycket lägre sådan i pensionsåldern. Givetvis är det individuellt men de flesta når inte upp till statlig skatt när de gått i pension.

1 gillning

och @Nestor kanske har kunskapen.

Som beskrivet ovan kan man få göra avdrag (med tak) för en IPS om man kör egen firma, vilket då tas ut som pension när väl den sker. Detta avdrag för att man istället för 50+% skatt idag, kommer betala den lägre skatten på framtida pensionsutbetalning?