Varför inte spara i IPS när man driver eget AB?

Har försökt luska ut om sparande i IPS som egenföretagare är rätt beslut eller inte
så jag undrar om det är någon som har tagit någon funderare på det i jämförelse med de andra pensionssparandealternativen som är möjliga?

Scenariot som är aktuellt för mig är följande

• AB, fåmansföretag
  • konsult, arvode 1025/h, 1800h/år → 1845 000 i inkomster
  • komunalskatt 30% (24% medel)
  • Ingen tjänstepension arbetsgivare (krav för att kunna göra avdrag i privata deklarationen för IPS)

I mina beräkningar så ser jag följande fördelar när jag jämför med att tex spara pengarna direkt i bolaget i en kapitalförsäkring
+ Mera pengar i privat ficka, NU.
+ (som man då antingen spenderar eller lägger i ett privat sparande, ISK har dessutom lägre avgifter än ett kaptialsparkonto i företag(Beror på bank))
+ Lägre schablonskatt på IPS än ISK och Kapitalförsäkring (0,372% mot 1,086% för 2024)
+ Högre total avkasning på sparande i och med lägre avgifter
+ Lägre skatt på uttag ur IPS än framtida träda i bolag
- Pengarna låsta tills man är minst 55
- Lägre buffert i bolaget (men det här kan man ju styra själv, så inte en nackdel utan något man får ha med i beräkningen bara)

Frågan är då om jag har missat något ordentligt här? För när jag räknar ihop det och gör en beräkning med tex 6% avkastning på fondsparande (innan avgifter/skatt) så blir det ganska stor fördel för IPS då man inkluderar framtida avkasning

Mina tankar i varför jag drar de slutsatserna ser ni nedan vilket då ligger till grund för punktlistan ovan.

Inkomsterna i scenariot ovan disponeras disponeras enligt följande

• Lön upp till statlig skatt 51250
  • Extra lön motsvarande maximalt privat avdrag på skatten för sparande i IPS dvs 35% av total bruttolön (max 10 IBB), (51250 / (1 - 35%) - 51250) = 27596
  • Maximal utdelning enligt huvudregeln
bruttolön:        946 154 (615 000 + 331 154)
Sociala avgifter: 297 282
vinst:            601 565
bolagsskatt:      123 922
resultat:         477 642

Utdelning:        473 077
kvar i bolaget:     4 565

Privat kommer man inte betala någon statlig skatt då man gör avdrag för extralönen som motsvara max IPS avdrag(35%), här gäller det att se till att jämka dock.
Man har även fått ett utökat lågbeskattat utdelningsutrymme på 165 577:- (132 461 efter skatt)

Bolaget har dock nu även betalat sociala avgifter på den ökade lönen, dvs 31,42% * 331 154 = 103717,4.
Notera dock att bolaget annars skulle betalat 20,6% bolagsskatt på det som en vinst istället om man inte betalat den utökade lönen, så det innebär en faktiskt utökad skatt på det beloppet på 10.72%, dvs 35500 SEK.
Notera även att i och med att man fick ett högre utrymme för lågbeskattad utdelning så innebär det en skatt på 20% på det beloppet istället för en framtida 25% vid träda för att få ut det i privat ficka. Dvs motsvarar 8278 Sek mer i egen ficka

Så resultatet efter ett år blir då

Bolag:    4 565 (beskattat med bolagskatt)
IPS:    331 154 (ska beskattas som inkomst av tjänst vid uttag)
Privat: 845 862 (netto) ~= 70488:- per månad

eller om man bara sparat i bolag med KF

Bolag:  515 693 (beskattat med bolagskatt)
IPS:          0
Privat: 713 400 (netto) ~= 59450:- per månad

Vid uttag blir det då, om man räknar med 24% inkomst av tjänst och träda 25%

UTAN IPS: 515693 * 75%                + 713400 = 1 100 169,75
MED IPS:    4564 * 75% + 331154 * 76% + 845862 = 1 100 962,04

Ungefär samma resultat, men här har vi inte räknat någon form av avkastning eller dragit av avgifter, där fördel hamnar på IPS mot en kapitalförsäkring.

Så då när pensionen närmar sig

1. Tömmar man rimligen periodiseringsfonder i bolaget först med lön + tömmer kapitalförsäkring med utdelning enligt huvudregeln
  2. När periodiseringsfondern är tömd sätter man bolaget i träda och väntar.
    Samt börjar tar ut från IPS i lagom takt till en låg beskattning (8-24% inkomst av tjänst),
    har man sparat det extra privata pengarna man fått ut ur bolaget i tex ett privat ISK så har man möjligheten att plocka extra behov därifrån för att inte behövs beskatta pengarna från IPS mer än nödvändigt

Avgifter enligt skatteverket & SEB

IPS avgifter

Årsavgift: 150 kronor (SEB)
Årsavgift: 0 (Avanza)
Skatt enligt schablonavkastning: 15% (av medel stadslåneränta föregående år) => 0,372% av innehavet för 2024
Uttag: skattas som inkomst av tjänst (8-24% vid 67 år beroende på lön)

Kaptialförsäkring avgifter

Årsavgift: 0,3% rörlig (SEB)
Årsavgift: 0 (Avanza)
“avkastningsskatt” enligt schablon: 30% av (stadslåneränta i NOV föregående år + 1%)=> 1,086% av innehavet för 2024, betalas som försäljning av innehavet 1 jan
Uttag: I och med att pengarna redan är beskattade med bolagsskatt vill vi ej ta de som lön, träda 25% eller utdelning enligt förenklingsregeln på 20% är det som gäller.

ISK avgifter

årsavgift: Gratis
Skatt enligt schablonavkastning: 30% av (stadslåneränta i NOV föregående år + 1%) => 1,086% av innehavet för 2024, dras på privata deklarationen (dvs pengarna får jobba längre i marknaden än KapitalFörsäkring)
Uttag: Ingen skatt

2 gillningar

Du får ju betala arbetsgivaravgifter 31,42% på IPS, bättre att spara i företaget alternativt vanlig tjänstepension som bara har 24,26% särskild löneskatt.

Sen borde du undvika att ha pengarna hos SEB med de avgifterna.

Du har även ignorerat periodiserings fonder som gör att du slipper skatta på allt och istället ta lön när du slutat jobba.

Personligen ser jag inte heller låsningen till 55år som något positivt.

3 gillningar

Jag har också hört att IPS och inte TJP egentligen är bättre för oss med AB, men jag har inte dykt ner i det. Tänkte kolla på det lite senare i år, men ville ge kort heads-up om att du kan vara inne på något.

Du får ju betala arbetsgivaravgifter 31,42% på IPS, bättre att spara i företaget alternativt vanlig tjänstepension som bara har 24,26% särskild löneskatt.

Ja arbetsgivaravgifterna är jag medveten om, om jag tänkt rätt så kvittas det som sagt delvis av minskad bolagsskatt dock.

Ska kika på TJP som alternativ

Sen borde du undvika att ha pengarna hos SEB med de avgifterna.

Tog det som snabbt exempel, men tex avanza verkade inte ha någon avgift alls vid snabbkoll, dock så ligger schablonbeskattningen fortfarande lägre för IPS än för kaptialförsäkring.

Du har även ignorerat periodiserings fonder som gör att du slipper skatta på allt och istället ta lön när du slutat jobba.

Inte ignorerat utan nämner det att man bör tömma den först. Periodiseringsfonden får man dock max spara till i 6 år innan man behöver återinföra den, exakt bästa metod för att hantera det 6 år innan man går i pension har jag inte funderat på dock.
Men där finns det ju möjlighet att ändra och inte spara i IPS de sista 6 åren om det skulle vara sämre när man tar periodiseringsfonder i åtanke (i och med att det blir lägre summa man kan stoppa in där)
Men frågan är i så fall även hur snabbt man tömmer ut den uppsparade fonden, tar man allt på 1år eller kontinuerligt under 6 år?

När den fonden väl är tom så finns det även troligtvis pengar kvar i bolaget ändå då man kanske drivit bolaget i nånstans mellan 10-40 år.
Hur tar man ut den resterande delen? Träda eller så som jag nämner genom att redan tagit ut det sparande i privat ficka med utökad utdelning pga IPS sparande?

En annan aspekt är förstås att man kan investera den skatten man skjuter på i och med periodiseringen som minskar i och med att man gör lägre vinst i bolaget.

Personligen ser jag inte heller låsningen till 55år som något positivt.

Där blev det fel, hade skrivit det som + och - men allt blev listat som en punktlista, så tanken var att det skulle vara en negativ punkt

Som jag förstått det (utan att ha grävt djupare) avråder man att spara i en IPS sedan reglerna försämrades år 2015:

Avanza:

Nu är det inte lägre avdragsgillt att spara i en IPS. Det betyder att pengar du sätter in på en IPS kommer att dubbelbeskattas.

Handelsbanken:

Att spara i IPS är skattemässigt ofördelaktigt utan avdragsrätt. Om du fortsätter sätta in mer pengar, får du betala skatt två gånger eftersom pensionen beskattas som inkomst när den betalas ut.

Söderberg & Partners:

Reglerna för avdrag för privat pensionssparande och IPS har ändrats från och med 2015. Det är därför viktigt att avsluta pensionssparandet för att undvika dubbel inkomstskatt.

1 gillning

Det är fortfarande avdragsgillt om man saknar tjänstepension. Därför är det aktuellt för egen företagare som inte är intvingade i en kollektivavtalad tjänstepensionslösning.

5 gillningar

Vi får pinga @Monica som säkert har koll på siffrorna. :blush:

1 gillning

Nu har jag tittat lite närmare på det här. Rent spontant tycker jag att det här ser ganska attraktivt ut beroende på vilken målsättning man har. Trodde ändå att jag hade läst på om pensionssparande för företagande men måste ha missat möjligheten att gå över gränsen för statlig inkomstskatt med ett IPS-sparande. Visserligen uppstår en inlåsningseffekt när man flyttar kapital till en IPS; å andra sidan frigör man kapital här och nu genom ett högre utdelningsutrymme som nämndes.

Ett problem man eventuellt stöter på när det kommer till uttag är just att de beskattas som inkomst av tjänst, där man ogärna vill gå över gränsen för statlig inkomstskatt. Har man avsatt så mycket som 331 154 kr per år i 20-25 år talar vi om ett mycket stort belopp (beroende på förväntad avkastning) som nu ska fördelas över ett flertal år. Använder man sig istället av 5:25-regeln kan man lyfta ut hela beloppet i ett bräde efter trädaperioden oavsett portföljstorlek. Som motargument går det dock att påstå att man i så fall har begränsat sig genom att hålla ned utdelningen under alla dessa år.

Med det sagt finns det ju ingenting som hindrar att man övergår till att spara i bolaget när ens IPS når en viss storlek. Man måste ju heller inte avsätta hela 35 %, så det går ju att hitta ett mellanting.

Vill man verkligen skatteoptimera ska man dock jämföra med scenarion där man först och främst använder periodiseringsfonderna till lön efter att man uppnått pensionsåldern. Fördelen nu är ju att man nu betalar ålderspensionsavgift (10,21 %) snarare än arbetsgivaravgifter (31,42 %). Samtidigt fortsätter man att tjäna in pensionsrätter till det allmänna pensionssystemet. En möjlighet man förbrukat om man varje år tömt bolaget för att avsätta kapitalet till IPS och högre utdelning.

Om någon använder sig av modellen som @_erik tar upp, vore det intressant att höra hur det går till rent praktiskt. I exemplet ligger han precis på marginalen där det endast återstår 4 500 kr i bolaget efter utgifter, bolagsskatt och utdelningar. Här skulle man kanske ogärna betala ut beloppen månadsvis. Istället kanske man gör avsättningen någon gång före årsskiftet när man säkerställt att bolagets pengar verkligen räcker till. Då antar jag att man behöver ansöka om jämkning i december om man vill undvika att ligga ute med beloppet.

Sparar några tusen/månad i IPS med avdragsrätt.

Förutom ovan nämnda fördelar finns.

1. Hög lön ger bättre kreditbetyg.
  2. Verkar vara till fördel hos motsatta könet.
1 gillning

Återkommer till den här tråden igen. Har nu räknat på det här lite mer och tycker att det här ser riktigt intressant ut. Skrev även till Skatteverket i tisdags för att försäkra mig om att jag inte heller har missat något. Väntar svar tidigt nästa vecka. Mina siffror är något annorlunda än dina eftersom jag räknar med 51 275 kr i bruttolön och inte 51 250 kr, men når ändå samma slutsats.

Förutsatt att man omsätter minst 1 842 908 kr exklusive löpande utgifter utanför personalkostnader ser det ut så här i min kalkyl:

Avsättning till ISK avser skillnaden i utdelning (netto). Eftersom man höjer bruttolönen höjer man även utdelningsunderlaget. Det är den stora ögonöppnaren för mig här.

Om man sedan kikar på hur skatteeffektivt vardera alternativ är så ser det fortfarande bra ut.

Notera: Med nettoavsättning nedan avser jag efter arbetsgivaravgifter i IPS-scenariot och efter bolagsskatt i KF-scenariot. Även om avsättningarna blir lägre för IPS så kompenseras man av den lägre avkastningsskatten. Nu har jag använt 6 % i förväntad avkastning och en statslåneränta som över 20 år snittar 3,60 %. Det spelar mindre roll, man kan använda 12 % avkastning och 2 % statslåneränta. Det ger fortfarande ingen fördel till KF.

Avsättningen är 100k för enkelhetens skull. Har heller inte räknat på avsättningen till ISK’n parallelt till IPS’en.

Liten disclaimer här dock. I KF-alternativet kan man använda sig av större periodiseringsfonder vilket innebär att man kan investera med större hävstång här.

Om man sedan fortsätter att kika på uttagsfasen så ser det fortfarande bra ut. Arbetsgivaravgiften är ju redan betald i IPS-scenariot så man behöver inte tänka på att ha någonting att kvitta löneuttag mot. För KF-scenariot kan man använda sig av periodiseringsfonderna, men därefter tar det stopp. Då återstår utdelning eller träda. Inget av dessa är så särskilt bra alternativ. Åtminstone inte jämfört med lågbeskattad lön från 67 års ålder.

Däremot är man ju helt klart mindre flexibel om man väljer att sätta kapitalet i en IPS. I likhet med en tjänstepension kan man heller inte fritt välja hur man lyfter ut kapitalet. När väl uttagsplanen är sjösatt går den inte att stoppa. Klart negativt om man ångrar sig och vill driva vidare bolaget under något år. Däremot är förändringar på väg. Men det är just det här man inte vill ha. Att skattepolitik kan sätta käppar i hjulet i något som man har låst sitt kapital i. När det väl är satt i en IPS går det ju inte att ångra sig.

Sedan får man se till att inte kapitalet på IPS:en blir för stort så att man åker på statlig inkomstskatt. Att sätta av hela 330 000 kr per år i 20 år skulle jag anse är på tok för mycket. Då är det bättre att trappa ned avsättningen allt eftersom. Alternativt gör man lägre avsättningar redan från början.

Om inte Skatteverket säger något annat nästa vecka kommer jag med all sannolikhet att öppna ett IPS-konto så tack för en bra trådstart, @_erik.

2 gillningar

Intressant. Värt att nämna är att en privat pensionsförsäkring torde ge samma skattefördelar som ips. Kollade på Avanzas sida och ingetdera verkar dock gå att teckna där.

Korslänkning. Den 21 maj har vi ett FikaTillsammans på Patreon med pensionsexperten Nils Bacos. Tänkte faktiskt ta upp den här frågan då. :slight_smile:

För dig på Patreon är länken här:

3 gillningar

Underligt. Fann heller ingenting. Skrev till Avanza nu. Annars erbjuder Nordnet det.

Jag skriver ned det i min kalender. :slight_smile:

1 gillning

Fick svar. Avanza erbjuder det med. Min Ekonomi → Alla genvägar → Nytt konto → IPS.

1 gillning

Jag har inte det valet.

Det var lite besvärligt att hitta ‘Alla genvägar’ men det är där.

Sedan får man skrolla hela vägen ned till botten efter att man valt ‘Nytt konto’.

1 gillning

Jag verkar dessvärre inte ha IPS-valet (eller privat pensionsförsäkring) när jag trycker på ”Nytt konto”:

En annan sak jag snubblade på…

SKV skriver så här:

Vad innebär det att helt sakna pensionsrätt?

En person anses helt sakna pensionsrätt i anställning om personen under beskattningsåret endast har anställningar där det inte finns eller har funnits någon rätt till tjänstepension, vare sig under beskattningsåret eller tidigare.

Låter som att det sätter käppar i hjulet för alla oss som tidigare satt av till tjänstepension via bolaget. Jag menar, den anställningen har ju inte upphört.

Ser samma sak via mobilen men det fungerade via dator.

Ja, det verkar underligt nog som om man bränt sin möjlighet till det här om man tidigare satt av till en tjänstepension. Åtminstone om det handlar om samma bolag/anställning.

Finns även rättsfall som styrker det.

I ett tidigare avgörande från Högsta förvaltningsdomstolen (ett överklagat förhandsbesked) togs inte enbart hänsyn till förhållandena under beskattningsåret utan även under tidigare år. Personen hade under tidigare år tjänat in pensionsrätt i en under beskattningsåret fortfarande pågående anställning men tjänade under beskattningsåret inte in ytterligare pensionsrätt i denna anställning (avstått framtida pensionsrätt). Personen ansågs inte helt sakna pensionsrätt i anställning under beskattningsåret (RÅ 2005 ref. 15).

2 gillningar

Trist asså :slightly_frowning_face:

Antagligen inte helt lätt att komma runt det där med samma bolag.