Nyfiken på livet som egenkonsult – frihet, ekonomi och utmaningar?

En liten brasklapp dock, alla former av utökade pensionsinbetalningar har inlåsningseffekter. Alltså måste man vara minst 55 för att kunna börja ta ut pension. Vräker man in pengar i Tjp eller IPS är risken uppenbar att man kommer över brytpunkt för statlig skatt när pengarna ska ut istället. Det beror alltså helt på vad som är vettigast utifrån olika scenarion. Min grundinställning är att inte sätta av något alls, tyvärr har jag redan en liten skvätt som avsätts till tjp varje månad men det kan jag ju stänga ner när som helst. Man kan även välja att förvalta pengarna i bolaget eller skatta ut och förvalta privat, det beror som sagt på given situation vilket som är bäst och är inte helt enkelt att räkna på. Om någon kunde bygga en excelsnurra med alla parametrar skulle jag vara mycket tacksam.

Här finns en hel tråd som egentligen inte kommer fram till något entydigt kring IPS, särskilt relaterat till de kommande förändringarna i 3:12. Det finns alltid en politisk risk i pensionsavsättningar som jag gärna avstår.

1 gillning