Fick svar från Skatteverket idag. Man kan göra avdrag men de var tydliga med att det är förutsatt att man helt saknar pensionsrätt i sin anställning. Man anses helt sakna pensionsrätt i sin anställning om man under inkomståret endast har anställningar där det inte finns eller inte har funnits någon rätt till tjänstepension, vare sig under inkomståret eller tidigare.
I mitt fall har jag sparat i bolaget snarare än i tjänstepensionen och kommer därför att sätta det här i rullning från och med i år. Själva avdraget går sedan som ett allmänt avdrag, punkt 3.1 i inkomstdeklarationen.
Nej, och kommer därför inte gräva mer i det här. Man skulle ju annars kunna kontakta Skatteverket och se om det finns någon väg runt det här när man driver eget. Känns ju lite bökigt att behöva flytta över verksamheten till ett nytt bolag.
Ja, varför spara i IPS när skatten blir lägre med direktpension när du tar ut som lön eller utdelning? Direktpension ger dig tryggheten att pengarna är reserverade vid en ev framtida konkurs, dvs inte går åt att betala fordringsägare. ( från 67 års ålder betalar bolaget bara 10% sociala avgifter, skatten på lön är bara 10% på de första 100.000 du tjänar i lön, för IPS betalar bolaget 24,5% i särskild löneskatt och så betalar du 15-25% i skatt på pension när du tar ut pengarna.
Fördel IPS är ju att beloppet är skyddat från bolagets förehavanden, men kan man lösa det på annat sätt i direktpension bör även den fördelen bli löst.
Den stora fördelen med att spara i en IPS, som jag ser det, är möjligheten att höja utdelningen här och nu utan att passera brytpunkten för statlig inkomstskatt. Kapital som kanske gör mer nytta idag än när man är 70+ år.
Jag ser två utmaningar med direktpensioner via AF. För det första förutsätter det att man inte säljer av sina tillgångar i förtid. Det innebär att man är låst till sina investeringar utan möjlighet till exempelvis ombalansering. En försäljning kan dessutom ligga utom din kontroll. Fonden man äger kan lägga ned och likvideras eller placeras om till något man inte vill äga. Vips så har man beskattats.
Den andra utmaningen är att kapitalet kan bli alltför stort. Hur många år är man beredd att fortsätta fördröja mottagandet av sin allmänna pension? Till 80 års dagen? Sedan ska det nämnas att även i ett IPS scenario kan man nyttja lågbeskattad lön något år med hjälp av periodiseringsfonder.
Nu tror jag du tänker på tjänstepensioner. Med IPS är det du som privatperson som gör avsättningen, inte bolaget. Arbetsgivaravgifter med andra ord.
Jag tycker också att IPS verkar attraktivt. Inte minst då som du säger möjligheten att få ut mer pengar ur bolaget till låg beskattning NU. Jag är 35 år så jag har ett tag kvar till pensionen.
Men läget för mig är att jag är ensamföretagare inom IT som räknar med intäkter någonstans på mellan 1.5-2 miljoner per år. Har man mycket mindre än så finns det ingen mening att höja bruttolönen för det finns ändå inget att dela ut. Har man en massa anställda har man kanske lönekostnader så det räcker ändå. Så det är en smal kategori företagare, som dock träffar ganska många, där privat pensionssparande kan vara intressant.
Samtidigt så tänker jag lite på tryggheten här och undrar vad det finns för försäkringar att antingen kombinera med IPS, eller hur det skulle vara att ha en pensionsförsäkring i stället för IPS.
Men jag blir inte riktigt klok på vilka alternativ som finns. Har frågat Avanza och Skandia vad de kan erbjuda, får se vad de säger. På Internet hittar jag ingenting.
Ok, låter som du kommer få stora vinster under många år utöver gränsen för statlig inkomstskatt. Då är det KF i AB som gäller 20,4% i bolagsskatt och sedan lägga AB i träda i 5 år så får du ut allt kapital med 25% istället för 20% utdelningskatt. Under tiden medan du avvecklar kan du driva enskild firma och fasa ut ditt arbetsliv i din egen takt, där kan du ha periodiseringsfonder som du långsamt löser upp och får viss arbetsinkomst även när du är helt utan uppdrag. Detta upplägg ger fördelen att du inom 5 år kan plocka ut allt kapital i AB med fast skatt 25%och ändå fortsätta småjobba i egen firma till ungefär samma skattesats.
Ja, ungefär så resonerade jag tidigare med som du ser i ett av mina tidigare inlägg här. Nu är jag dock övertygad att ett IPS sparande är ett mer lämpligt alternativ. Dels blir skatten lägre än vid träda, även om man bara ser till IPS-delen. Men den högre utdelningen man plockar ut under tiden sker även den till lägre beskattning än 5:25.
Men det finns ju inga rätt eller fel här. Jag går efter mina behov och omständigheter. För någon annan kan träda, direktpension eller tjänstepension vara mer lämpligt.
Där har du fel, det är helt ok att driva enskild näringsverksamhet samtidigt som du har ett trädabolag även om du jobbar med samma sak. Trodde som du först, men det finns besked från skatteverket att det är ok. Detta beror på att enskild näringsverksamhet inte räknas som 100% företagande ur juridisk mening märkligt nog.
En sak som jag inte tänkte på i mitt första inlägg är att den höjda lönen, den delen är inte allmänpensionsgrundande. Så den arbetsgivaravgiften som man betalar är “dyrare” i jämförelse med vanlig lön även om man slipper den statliga skatten.
Allmän pension – pension från staten
Om du arbetar och betalar skatt sätts pengar av till den allmänna pensionen. Den betalas av arbetsgivaren via arbetsgivaravgiften och av dig själv via skatten. Du tjänar in allmän pension upp till ett inkomsttak på 47 625 kronor i månadslön (motsvarar 7,5 inkomstbasbelopp).
- Så funkar pensionssystemet - Collectum
Det förändrar dock inte kalkylen när man räknar på det. Även om arbetsgivaravgifter är högre än bolagsskatt, jämnar det ut sig över tid på grund av att “det privata pensionssparandet är skattesubventionerat” som det lät i lagrådsremissen. Man behöver väga in det utökade utdelningsunderlaget med.
Jag fick för övrigt igenom min jämkning igår så nu är alla frågetecken utredda från min sida. Sätter det här i rullning från och med nu.