Detta hade jag inte heller tänkt på. När jag tidigare undersökte möjligheten att utöka löneunderlaget med t ex pension kom jag fram till att det inte gick. Men hade då inte tänkt på IPS. Nice find (trådskaparen)
Kanske dum fråga, men fick du en entydig bekräftelse från SKV at detta faktiskt kommer att utöka löneunderlaget? Kan inte komma på varför det inte skulle göra det, men med tanke på att sparandet är avdragsgillt skulle det inte förvåna mig om det fanns någon bestämmelse som gör att du inte får räkna med det i löneunderlaget. Typ som att “det inte är meningen att du ska kunna få betala mindre skatt”, eller likande argument.
Med de nya 3:12 reglerna kan man som egenföretagare inte längre använda sig av huvudregeln så det här upplägget kommer inte fungera från och med nästa år.
Svarar i den andra tråden om de nya reglerna. Men
I vilket fall har ju reglerna ännu inte antagits, och om det slutar fungera nästa år, så betyder det ju att det fortfarande fungerar i år. Vore därför tacksam för återkoppling på fråga.
Japp, jag var i kontakt med Skatteverket. Huvudregeln baseras ju på bruttolönen så en högre bruttolön innebär ett högre utdelningsunderlag. Se mitt inlägg längre upp:
Jo, men inlägget svarade inte på min specifika fråga, vilket är anledningen till att jag frågade igen. Du skriver att man kan göra avdrag för IPS enligt SKV, och det vet jag. Men jag undrade mer om avdraget är ett hinder för att ta med den delen av lönen i löneunderlaget enligt huvudregeln (som sagt, kan inte komma på varför, men SKV kanske kan). Antar från ditt svar att du inte ställde frågan avseende detta utan har utgått från att det går (vilket är det rimliga)?
Nej, eftersom huvudregeln utgår från bruttolön och avsättningen är ett avdrag som inte påverkar bruttolönen ställde jag inte den frågan specifikt. De är dock duktiga på att svara så dra iväg ett mail till dem om du känner dig osäker och vill ha mer kött på benen.
I pressträffen igår kring 3:12 reglerna sa dem att de föreslår att de nya reglerna träder i kraft 1/1 2026. Om så blir fallet borde vi väl kunna använda de reglerna nästa år också?
Utdelningsutrymmet man bygger upp i år delas ju först ut nästa år. Alltså påverkar det 2025 års beskattningsår vilket är det sista året med de nuvarande reglerna. Utdelning som betalas ut under 2026 går då enligt de nya reglerna såsom jag tolkar det. Från förslaget:
Lagen tillämpas första gången för beskattningsår som börjar efter den 31 december 2025, om inte något annat anges i punkterna 3–15.
Intressant läsning om ett alternativ som jag inte tidigare reflekterat över.
Om vi bortser från aspekten att det med en ISP skulle vara möjligt att dels höja lönen och därmed även utdelningen ut ur bolaget idag så vet jag inte om det är så lockande men jag kanske har missat något vitalt.
Det är ju förenat med en del begränsningar som man bör ta hänseende till OCH att dessa begränsningar kan ändras och påverka framför allt när och i vilken utsträckning man kan ta ut pengarna från sin IPS utan att nå statlig skatt.
Är man i behov av att ta ut mer pengar ur sitt välmående bolag idag så är det ett intressant alternativ men för egen del överväger flexibiliteten att istället spara pengarna i sitt AB på en KF och kontinuerligt använda Periodiseringsfond. Visst får man ut mindre pengar privat idag men du har ett större investerbart kapital i ditt bolag och det finns flera möjligheter längre fram när du väljer att ta ut dessa.
Oavsett om jag väljer att jobba till 50,60 eller 70 så kan jag justera planen efter detta. Det möjliggör även för mig om jag vill att ta en annan anställning och istället enbart ta ut utdelning ur bolaget enligt schablonmetoden.
Min tanke är att jag 5 år innan tänkt ta ut pension se till att maxat Periodiseringsfonderna och sedan ta ut rejäl lön och utdelning från bolaget under mina sista 5 år även om jag inte längre jobbar så aktivt. Beroende på när i åldern detta sker så kan jag dessutom känna mycket på detta skattemässigt med tanke på pensionsinbetalningar och arbetsgivaravgift men som mitt alias indikerar är grundplanen att sluta jobba vid 55 så den stora fördelen är att jag under dessa fem år kan ta ut full lön + utdelning utan att jobba + tömma periodiseringsfonderna och minska kapitalet i mitt bolag till förmån för min min privata plånbok med minimal skattekostnad.
När sedan dessa fem år gått finns två alternativ, tidigare var planen att försätta företaget i träda för att sedan plocka ut kapital med 25% skatt, kan fortfarande vara aktuellt men jag tror idag mer på att hålla företaget levande och fortsätta ha kvar kapitalet i KFn och ta årlig utdelning enligt Schablonmetoden för resten av mitt liv. Detta kommer årligen ge ett tillskott till min Allmänna pension och Tjänstepension. Det ger mig även möjlighet att jobba någon dag då och då om andan faller in.
För mig är flexibiliteten i tid samt antalet möjligheter i kombination med att jag inte förlorar på det ekonomiskt (betalar för hög skatt/avgifter etc.) viktigare än att få ut maximalt privat idag då dessa pengar ändå åkt in på en privat ISK. Då kan de lika gärna ligga kvar i företagets KF.
Jag har dock inte reflekterat tidigare över ISP som alternativ men jag tror fortfarande att min plan är bättre just ut ett uttagningsperpektiv. Ser fram emot at thöra era tankar!
Jag håller helt med angående flexibiliteten och det finns ingen lösning som är perfekt i alla situationer. För mig är det mer värt att lyfta kapital här och nu än att stå med ett enormt belopp vid 65-70 års dagen. Beskattningen är också så pass mycket lägre än vid träda att det lockar mer. Men samtidigt får man problem om man maxar avsättningen för länge och låser in ett för stort kapital i IPS’en. Blir väl en kombination i slutändan.
Jag får korrigera mitt eget inlägg nu när jag länkade till det i en annan tråd. Även med det nya förslaget kommer det här upplägget fungera såsom det ser ut nu. För mer kontext: Spana in tråden där vi diskuterar de nya 3:12-reglerna.
Tack. Eftersom jag har avsatt till TJP så är jag bränd för den här lösningen med mitt AB1. AB2 har aldrig varit arbetsgivare men känns konstigt att göra det till “holdingbolag” och samtidigt anställa mig i det bolaget.
Men för den som inte har bränt sig så verkar IPS vara en bra lösning för den som har höga intäkter och vill ta ut mer i lön (och utdelning med nya reglerna vad jag förstod på i den länkade tråden).
Jag har eget AB och gör avsättning till IPS. Anledningen är att för varje 100 000 kr jag sätter av så får jag ut 40 000 kr.
Det blir en del ineffektivitet men att lönen över gränsen för SGI inte är pensionsgrundande men jag har begränsat löneunderlag utöver min lön så det är det sättet att öka kronorna ut idag som jag har kommit på. Avsättning till direktpension är redan ordnad.
Jag hade tidigare tjänstepension och var i kontakt med Skatteverket, det krävs en period utan tjp för att visa att man saknar pension. Tror de sa två år, jag väntade fem för att vara säker.
I deklarationen finns en obskyr punkt under Övriga upplysningar, något om socialförsäkringen enligt bla bla. Den ska man fylla i och skriva att man saknar tjänstepension.
Menar du att man inte är rökt för all framtid om man haft tjänstepension i ett bolag utan att det bara är en karenstid för att byta till direktpension?
Ja, du ska sakna pension i din anställning för kunna använda IPS, direktpension kan man alltid göra det är bara en tankemodell inte någon pension enligt lagen. Det krävs ett par år för att kunna bevisa det. Inte bara att du skrivit ett brev till dina anaställda.
Jag kör AB med utan tjänstepension och maxad lön + utdelning och tänkte köra IPS för attöka utdelning.
Jag har inga anställda, kommer detta lösning vara ändå fördelaktigt med nya 3:12 reglerna om man tar ut lön till brytgränsen, hur mycket får man då ut utdelning, är det då schablon man kör 300K?