Nej, men anlitade en konsult och kom fram att eftersom jag vill maxa utdelning så kommer vi köra IPS just nu iallafall men koller nästa år vilket är bästa lösningen.
Jag har även missat i tidigare år att om man inte ta utdelning på en gång får man ränta på den om man sparar utdelningsutrymme. Nu med nya regler ser det ut så att det räntan på utdelningsutrymme kommer att försvinna då tolkar jag att det är ingen mening att spara i bolaget då om man har möjlighet att ta utdelning nu.
Nja, bolaget ska ha ett behov av ditt “kapitaltillskott”.
Kan du utveckla ?
Det var det här jag menade som kommer att försvinna med nya regler:
Om du inte tar ut utdelning upp till gränsbeloppet sparas det outnyttjade utrymmet till kommande år. Detta sparat utdelningsutrymme ger dig flera fördelar: Uppräkning med ränta: Det sparade utdelningsutrymmet räknas upp med statslåneräntan plus 3 procentenheter (totalt 4,96% för 2025).
Ok, det är en begreppsförvirring. Du menar uppräkning av utdelningsutrymmet, men du skriver att du får ränta på pengarna vilket då inte är samma sak.
Vissa företagare väljer att låna ut sitt icke nyttjade utdelningsutrymme och får ränta utbetalt av bolaget - det var det jag tolkade att du menade - men det var ju inte det du menade… ![]()
Jag hade avsättning till TJP för sju år sen via mitt AB. Har inte haft någon aktivitet i bolaget de sista sju åren då jag varit anställd på annat håll, varit oreggad arbetsgivare lika länge, men har nu börjat arbeta i egen regi igen. Du menar att denna “träda” ger mig möjlighet att göra privata avsättningar till IPS med 35% av lönen från mitt AB (upp till maxtaket) och att jag kan göra avdrag för det i min privata deklaration, trots mina tidigare TJP-avsättningar? ![]()
"Vad innebär det att helt sakna pensionsrätt?
En person anses helt sakna pensionsrätt i anställning om personen under beskattningsåret endast har anställningar där det inte finns eller har funnits någon rätt till tjänstepension, vare sig under beskattningsåret eller tidigare. Att personen under ett tidigare år har haft andra anställningar med rätt till tjänstepension hindrar inte att personen anses helt sakna pensionsrätt i anställning (se Skatteverkets ställningstagande Pensionssparavdrag – pensionsrätt i anställning saknas).
En arbetsgivare och en anställd kan avtala om en högre lön som kompensation för att den anställda inte har rätt till tjänstepension i form av ålderspension. Den anställda får då med den högre lönen själv betala in till ett eget pensionssparande. Det är Skatteverkets uppfattning att den anställda i ett sådant fall helt saknar pensionsrätt i denna anställning, förutsatt att den anställda inte heller har rätt till andra pensionsförmåner från samma arbetsgivare och att den anställda inte har haft rätt till tjänstepension i anställningen tidigare år."
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.2/2907.html#h-Vad-kravs-for-att-helt-sakna-pensionsratt-i-anstallning
Jag tycker formulering “har rätt till” och “har haft rätt till” är otydlig. Jag som egenföretagare har snarare valt att betala ut TJP till mig via aktiebolaget för sju år sedan, det var inte direkt en rätt eller rättighet jag kunde kräva av mig själv som aktieägare eller av aktiebolaget. Detta att jag betalade ut TJP står inte heller direkt omnämnt i ett avtal mellan mig som aktieägare och mig själv som anställd i bolaget. Kan denna formulering göra att om man låter bli att betala ut TJP under minst ett år, och man undviker all övrig pensionsavsättning förutom den som sker via lön till allmänpension, att man efter det kan spara avdragsgillt i en IPS trots tidigare TJP-avsättningar från bolaget? För inte heller finns det väl en laglig skyldighet att betala ut TJP (åtminstone inte om man inte följer något kollektivavtal)?
När du jobbar på en arbetsplats med kollektivavtal så vet du att du har rätt till tjänstepension.
Så om (ens) aktiebolaget inte åttagit sig att följa eller tecknat ett kollektivavtal kan det inte anses finnas en rätt till TJP (om det nu inte nedtecknats annorstädes)?
Är det förmånligt med IPS kontra TJP? Om jag förstått det rätt så är TJP-beskattat med 24,26% vid avsättning, medan (ökad) lön är beskattad med 31,42% för IPS. Bägge pensionerna belastas sedan med 30% skatt när de betalas ut till mottagaren/pensionären. Enligt denna post, Löneväxling: vad menas med att få ersättning för skillnaden mellan arbetsgivaravgift och löneskatten? - Nr 6 av Passiv, är det 5,76% mer förmånligt med TJP jämfört med IPS?
Den stora fördelen med IPS kontra TJP är att avsättningen till IPS höjer utdelningsunderlaget med upp till 173 000 kr. Utöver att den delen beskattas betydligt lägre än TJP, kan du också nyttja kapitalet här och nu istället för när du är gammal och grå.
Tack! Jag gjorde denna tabell för att försöka illustrerar hur mycket varje hundralapp är “värd”. Här ser man tydligt att utdelning ger betydligt mer kvar än både TJP och IPS, men att TJP ändå är att föredra om man inte har behov av större utdelningsutrymme. Hojta gärna om det inte stämmer (för IPS använde jag min hemkommun, Göteborgs kommun, inget trossamfund och antagen lön under statlig inkomstskatt).
| TJP | IPS | Utdelning | |
|---|---|---|---|
| Skatt bolag (vid avsättning/utdelning) | 0,24260 | 0,31420 | 0,20600 |
| Skatt privat (vid pension/kapitalinkomst) | 0,30000 | 0,32893 | 0,20000 |
| Total skatt | 0,38095 | 0,42742 | 0,30901 |
| Kvar i plånboken av 100 kr | 61,90 | 57,26 | 69,10 |
IPS beskattas som inkomst av tjänst vid uttag. Därmed stämmer din beräkning om du lyfter den vid 55-66 års ålder (förutsatt att inte tillsammans med lön går över brytpunkten för statlig inkomstskatt). Skulle du däremot vänta till du fyllt 67 blir den lägre om inte jag är ute och cyklar. Från Pensionsmyndigheten:
På arbetsinkomster betalar den som fyller 67 år under inkomståret eller är äldre endast 8 procent i skatt på inkomster upp till 342 000 kronor. Observera att den lägre skatten bara gäller om personen endast har lön och inte tar ut några pensioner.
Men från 67 års ålder lär man om inte annat ha åtminstone allmänpension men även TJP (från andra tidigare anställningar)?
Edit: Den låga skattesatsen gäller även för TJP, och inte bara IPS?
Någon som har koll på om man kan starta IPS efter att inte på många år betalat in till tjänstepension i bolaget eller om man borde starta nytt (dotterbolag?) för att vara anställd i och på så sätt inte tidigare haft tjp i bolaget.
Har du gjort någon efterforskning själv? Läst tråden? Eller litar du blint på tips från okända? I så fall, kör på bara!
Givetvis har jag det.
Frågan här blir ju om ”tidigare” är samma som någonsin eller om det räcker med ett antal år utan, min gissning är att Skatteverket ser det som samma sak. Följd frågan är sedan om det går med ett bolag i samma koncern eller om bolaget måste vara fristående för att det inte räknas som bolaget erbjudit tjänstepension tidigare. Tror inte det tagits upp tidigare.
Jag har precis startat mitt AB och inte valt vägen framåt ännu.
Å ena sidan så innebär tjp att jag kan fortsätta med Avanza och få försäkringar där. Å andra sidan så kan jag köra dessa försäkringarna separat och avvakta med pensionsval, investera i en KF via bolaget istället. Skulle jag om 2 år välja tjp så kan jag öka beloppen i början för att ”komma ikapp”.
Jag tolkar det som det snarare handlar om ifall du har rätt till (tjänste-)pension gentemot ditt aktiebolag, och rätten till pensionsavsättningar från din arbetsgivare har du knappast om den inte står omnämnd i exempelvis ett kollektivavtal som ditt aktiebolag är ålagt att följa - vilket måste vara extremt ovanligt för “enmansaktiebolag”.
Sedan får du inte heller ha haft tjänstepension från andra anställningar under samma taxeringsår. Så för att vara på den säkra sidan har du minst ett års “pensionsträda”. Här är ett svar jag fick från Skatteverket (igår) på ämnet:
Hej,
Om bolaget inte gör avsättning till tjänstepension och du därmed saknar pensionsrätt kan du få avdrag för ett privat pensionssparande. Du måste själv äga pensionsförsäkringen eller pensionssparkontot för att få göra avdraget. Avdraget får vara högst 35% av din inkomst, men högst 588 000 kr för inkomstår 2025.
Du kan läsa mer om avdragsutrymmet på länken nedan:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.4/2907.html#h-Avdragsutrymme-for-den-som-helt-saknar-pensionsratt-i-anstallning
Avdraget görs i din privata inkomstdeklaration och minskar din beskattningsbara förvärvsinkomst och skatten beräknas utifrån det nya, lägre, beloppet.
Den som innehar ett pensionssparkonto ska betala avkastningsskatt. Det är inget du själv behöver räkna ut eller redovisa, utan pensionssparinstitutet beräknas detta, gör skatteavdraget och redovisar till Skatteverket.
Om du vill veta mer om hur beräkningen för avkastningsskatt görs, kan du läsa mer på länken nedan:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.4/339064.html
När du sedan tar utbetalningar från ditt IPS, beskattas det normalt med 30%.
Med vänliga hälsningar
Elin
Skatteverket
Skatteupplysningen: 0771-567 567
Fråga/ärende:
Hej,
Jag har tidigare arbetat som egenkonsult via ett eget aktiebolag med enbart mig själv som anställd. För sju år sedan gjorde jag tjänstepensionsavsättningar via aktiebolaget. Det senaste sju åren har jag dock inte haft någon verksamhet i mitt egna bolag utan har istället arbetat för ett annat stort bolag (flera tusen anställda) som betalat lön och tjänstepension som de flesta stora privata bolag gör. Under denna tid var mitt aktiebolag inte registrerat som arbetsgivare och hade således inga anställda eller lön- eller pensionsutbetalningar. Sen april i år har jag dock slutat min anställning hos det större bolaget för att gå tillbaka att jobba som egen via mitt egna aktiebolag. Min fråga är följande: Kan jag under dessa förutsättningar börja med privat IPS pensionssparande enligt:
"För dig med aktiebolag
Till skillnad från vanliga löntagare har du som driver ett aktiebolag flera olika möjligheter att betala in och göra avdrag för privat pensionssparande till dig själv. Dels har du möjlighet att låta företaget spara i en tjänstepensionsförsäkring avdragsgillt eller i en direktpension. Om du inte låter företaget spara i en tjänstepension får du själv istället möjlighet till att göra avdrag för privat pensionssparande i en pensionsförsäkring eller i ett individuellt pensionssparande (IPS). Du får då göra avdrag för privat pensionssparande med upp till 35 procent av lönen i din inkomstdeklaration. Avdraget får uppgå till högst 10 prisbasbelopp, det vill säga högst 588 000 kronor (2025).
Ditt företag betalar som vanligt arbetsgivaravgifter på hela lönen, men du slipper inkomstskatt på den del som motsvarar avdraget eftersom sparandet är avdragsgillt i din deklaration. Har du anställda i företaget är det de anställda själva som kan göra sina eventuella avdrag för privat pensionssparande om de saknar tjänstepension i sin anställning."
Din pension som företagare - verksamt.se
Sedan undrar jag hur avdraget fungerar. Låt säga att jag sätter in 5000 kronor per månad (60000 kronor på ett år) av min nettolön i en IPS som privatperson, får jag då minskad inkomstskatt med det fulla beloppet - dvs ett “gratis” pensionsspar i dag (vilket istället kommer beskattas när utbetalning sker från IPS i samband med pension)? När och hur kommer kostnaden för detta i dag fördelaktiga avdrag/pensionssparande se ut?
Mvh Nudeln
Jag kan också rekommendera dig att läsa avsnitt:
Vad innebär det att helt sakna pensionsrätt?
Exempel: pensionssparavdrag när pensionsrätt helt saknas i anställningen
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.2/2907.html#h-Vad-kravs-for-att-helt-sakna-pensionsratt-i-anstallning
Vore kul och höra vilken slutsats du landar i, om du delar min uppfattning.
Alltså beskattas TJP som inkomst av tjänst med. Beskattningen blir i så fall identisk vid uttag.
Du kan fortsätta med Avanza oavsett sparform. Att avvakta i ett par år låter vettigt. När du väl valt TJP kan du inte sedan ångra dig och välja IPS.
Absolut! Menade mer att jag kunde fortsätta med hela Avanza erbjudandet för tjp med försäkringar osv.
Det är det jag gjort. Problemet är att jag stöter på denna.
Där rätten till avdrag avslås eftersom personen haft tjänstepension tidigare i samma anställning.