Fyller 55 år i år, har downshiftat till halvtid och arbetar i eget företag. Funderar på att plocka ut tjänstepension alt. dryga ut med sparkapital.
En bild på bolag, typ och belopp. Samt mitt övriga kapital. Går nästan jämt ut, men knaprar lite av sparkapital.
Skulle ni plocka ut eller inte tjänstepensionerna (knapra av/investera själv) eller ta av sparkapital från konto för att dryga ut inkomst?
Vad anser ni, har jag tillräckligt god ekonomi för att fortsätta arbeta halvtid, kanske till och med gå ner i tid (barista FIRE), och ändå ha en hyfsad inkomst att leva av efter 60 och under pension? Inga barn och vill inte dö med mer kapital än nödvändigt för att känna mig lite trygg på ålderns höst.
Den allmänna pensionen kommer nog bara ge lite över garantipension. Beror ju på hur mycket och länge jag fortsätter arbeta. Är mitt investerade kapital, sparkapital, lägenhet, halvtidsarbete tillräckligt?
Har eventuellt en önskan om att köpa en lägenhet i Spanien och bo på vintern där, och hyra ut under sommaren då jag är i Sverige. Eller enbart hyra i Spanien. Sälja lägenheten i Sverige i framtiden för att få loss kapital att leva av, om jag får en bra hyresrätt, och hyra ut den under vinterhalvåret i Spanien (får ju inget extra då det är hyresrätt). Alt. behålla lägenheten i Sverige och hyra ut för att bekosta hyra i Spanien under vintern.
Traditionell: AMF, KPA, SEB och halva Skandia
Fond: Kåpan, Länsförsäkringar, halva Skandia och SPV
Har även en gammal privat pensionsförsäkring på 50 000 kr.
Vissa kan tas ut vid 55 år, några endast efter 60.
Övrigt kapital:
850 000 kr kontanter till 3 % ränta just nu (motsvarar bolån som jag alltid vill kunna lösa i händelse av kris)
2 000 000 kr indexfonder (86 % globala och 15 % Sverige)
4 000 000 kr bostadsrätt (ca nuvarande värde efter nedgång, ca 21 % belåning, bolån bundet till 1,33 % till mars nästa år.)
0,5-1 miljon ärvt hus (ca nuvarande värde, men kommer inte säljas förrän om 5-10 år)
20 000 kr/månad i inkomst (ca halvtid i EF, alltså ca 10 000 kr netto, ingen pensionsavsättning)