Jag har en önskan att gå i pension runt 60-årsåldern och då leva på privat sparande (som jag har på en kapitalförsäkring, Kapitalspar pension) fram tills jag fyller 68. Då tänkte jag börja plocka ut min pension.
Jag har alltså inte tänkt utifrån något 4%-resonemang, även om jag tänker att jag kommer göra FIRE, om än en sen sådan. Har inspirerats rejält av både MMM och FFF.
När jag är 60 tänker jag i min lilla enkla matematiska värld att om jag dividerar 2 600 000/8/12 (kapitalförsäkring/år/mån) så ger det mig en månadspeng på 27000 (minus skatt) fram tills jag fyller 68.
Utöver detta så har vi min mans pension (ca 19000 efter skatt). Det skulle innebära att vi har fullt tillräckligt.
Vi har månadskostnader på ca 25-30 000, mycket högt räknat, och är just nu 3 personer här hemma, jag, maken och en äldre tonåring (dyr i drift💜).
Vi har också en husbuffert.
När jag sedan är 68 år så får jag enligt minPension 34000 kr brutto (inkl två privata pensionssparande).
Tänker jag fel? Gör jag det för enkelt för mig matematiskt eller är det görbart?
Tänkte boka in @Monica om nåt/några år (så jag hoppas att hon inte gått i pension då).
Är det någon annan som tänker i liknande banor och hur ser er plan ut?
Jag tänker att de finns två sätt å se på de… Ena är om de är ekonomiskt genom förbart å den andra är känslomässigt… Dvs att resten av sitt liv göra saker man tycker om istället för göra sånt för att klara sig ekonomiskt… De är dom som inte vill sluta jobba för dom gillar sitt jobb även om dom ekonomiskt inte behöver jobba…
Det jag framför allt funderar på i dagsläget är om det är ekonomiskt genomförbart att räkna på ett så enkelt sätt som jag gör (utan Excel filer). Känslomässigt styr egentligen önskan att få tid med min man som redan är pensionär och rätt mycket äldre än mig. Jag trivs på mitt arbete och är inte avigt inställd till det och jag har i mina ögon bra betalt för det jag gör. Det är alltså ingen “flykt” från nåt. Men från någon som är van vid hängslen och livrem, så vill jag bara försäkra mig att det går ihop sig.
Gör det. Det enda som inte går att få tillbaka när det väl försvunnit är tid. Tid med din man, tid med dig själv.
Du gör beräkningen extremt enkel, men samtidigt behöver den inte vara svårare än så, om du inte vill.
Min omedelbara tanke är risk för hög inflation och kopplingen till avkastning på din KF, beroende på hur den är byggd.
Å andra sidan; worst case scenariot är att inflationen är hög o avkastningen är låg, samtidigt som du vill göra saker, resa eller något annat som drar kostnad, så din inkomst är ett par tusenlappar lägre per månad än vad du behöver. Det räcker att du jobbar extra en månad per år för att kompensera för det.
Givet din fråga. Fundera på vad som är enkel matematik, oro för en okänd framtid, självkänsla och vem du blir som icke-lönearbetande. Detta gäller nog många av oss som är i processen.
När jag matar in dina siffror i mitt egna verktyg (som tar hänsyn till historisk börs och inflation) så kan man gå upp till ett uttag på 21000 i månaden innan man med 1% sannolikhet har dränerat kapitalet vid 68 års ålder, med en extremt konservativ portfölj som består av 90% sparkonto. Mest sannolikt är att man har kvar en halv miljon (i nuvärde) eller så.
Vd 27000 så har man med denna konservativa portfölj högst sannolikt fått slut på pengar vid 66-68 års ålder (kom ihåg att detta är med hänsyn tagen till inflation, din siffra på 27000 är räknad utan hänsyn tagen till inflation)
Med det sagt, dessa siffror är rejält konservativa och ni har ju två inkomster och kan antagligen justera era utgifter under några år om det behövs, så kör på! Du behöver ju bara bidra med 11000 för att få hushållet att gå ihop, så om du gör det under 8 år, och sedan bidrar med mer när du får ut runt 5000 mer än din man i netto pension så är det ju helt lugnt.
Jag önskar att detta vore en lösning både för mitt jobb eller mig som person.
Har dessvärre inte den typen av arbete (eller vid närmare eftertanke så skulle jag naturligtvis kunna göra det, och nån av mina kollegor skulle kunna steppa upp🤩), men sanningen är nog att jag vill ha kvar den positionen så länge jag arbetar. Skäms lite när jag skriver det, men sanningen smärtar.
Är också en allt eller inget-person så när jag väl bestämt mig, kör jag. Har 3 år kvar till 60, men sen kör jag.
Jobbar på några år till, sen går jag vid 60. Jag vill verkligen inte att min identitet ska vara mitt arbete utan hitta en ny roll tillsammans med maken.
Tack! Det är just till den insikten jag kommit. Tiden är inte oändlig.
Vi har det bra. Bor i hus, i princip skuldfria, i Stockholm. Om saker går åt pipsvängen så är vi förmodligen inte de enda som får det tufft.
Som du skriver är det nog framför allt att få en annan “titel” som kan kännas utmanande. Men som jag tidigare skrivit, jag har ingen önskan att vara ett med mitt arbete, även om det i dagsläget känns just så. Jag skulle nog behöva släppa loss den lite mer “wild and crazy- 20-åringen” i mig och bara göra. Vad hände egentligen med henne?
Dessa siffror och Excel måste jag fördjupa mig lite i, men om jag ska ta dig på ditt ord så ser det görbart ut. Blir så oerhört tacksam för den hjälp jag får av dig🙏🏼 (och många andra).
@Leena Det är exakt en av de frågorna som jag funderar kring. Skulle jag ha råd/vilja bo kvar i huset? Eller skulle jag tvingas sälja för att ha råd med ett drägligt liv. Jag har trots allt skaffat mig vissa vanor som är svåra att slipa bort. Det är kanske delvis därför jag ska boka tid med någon som verkligen kan se över helheten, inklusive olika försäkringar. Har du någon tanke eller erfarenhet?
Hej! Undrar bara om du har angett i minPension att du slutar arbeta vid 60, så att den kalkylen tar hänsyn till att det inte betalas in mer till din pension efter det. För övrigt är jag för enkla sätt att räkna, så som du har gjort.
@Lynx Jag har använt Pensionssimulatorn och där knappat in att jag slutar arbeta vid 60 och önskar börja ta ut pension vid 68. Har gjort det extremt enkelt för mig och valt att jag tar ut Alla pensioner samtidigt och Livet ut. Tänker att det är framför allt det man får skruva på när det närmar sig.
Sen hade jag nog tagit mötet med @Monica redan nu, åtminstone om det är mindre än 5-10 år till ni ska gå.
Det är rätt mycket som man kan välja att göra eller inte når det gäller både investeringar och pensioner och oftast bättre ju tidigare man gör det. Inte minst mht risk/allokering till börs inför att man går.
Är ni dessutom två som går ungefär samtidigt så är det bra att planera det som en helhet.
Därför hade jag tagit råden redan nu. Stort lycka till
Det msta jag ifrågasätter med detta är det sena uttaget av pension vid 68 års ålder. Förmodligen mer lönsamt att starta uttaget tidigt och placera pengarna i en ISK och globala indexfonder.
Personligen är det min plan, att ta ut all min pension så tidigt som möjligt och förvalta kapitalet själv. När det växer i en ISK betalar du idag en skatt på 1% per år men i pensionsfonder beskattas det med pensionskatterna.