Sen om KapF har ökat i värde så blir det ju ännu mera skatt på den värdeökningen eller hur? Det går inte att jämföra med en enda liten uträkning. Man måste analysera.
Skatten på aktieutdelning blir väl 36,48% om man räknar från intäkten, genom 20,6% skatt på årets vinst och sen 20% skatt på aktieutdelning?
36,48% som försvinner direkt verkar inte bäst.
Vad är skillnaden mot s.k. löneväxling? Är inte löneväxling att man byter en del av lönen mot TJP?
Jag är fortfarande skeptisk till jämförelsen då det fortfarande är helt fixerat vid att maximera privata pengar efter skatt så snabbt som möjligt.
Antag istället att man behöver finansiera 10 år utan lön i framtiden.
Jag studerade ganska länge och har därför inte så bra pensionsprognos. Tänkte därför “köpa ikapp” tills jag har ca 2 MSEK i TJP och pensionsprognos som klarar en oförutsedd katastrof. Mitt företag har gjort en liten vinst fyra år i rad sen start.
När ni jämför TJP och KapF så verkar ni ju bortse från skatteeffekten att köpa KapF är ett val som resulterar i mera bolagsskatt. har ni ens räknat ut hur mycket mera % det blir i skatt på årets vinst för er strategi? det är inte självklart.
bolagsskatten är ju 20,6%.
man kan inte visa med godtyckligt 100 lax över, utan jämför med precis 35% av brytpunktslönen, som annars hade belastat företaget med skatt på årets vinst.
0,35 x (51275 x 12 ) x 0,206
Jag har nog räknat fel, men om jag har 100 000 SEK extra och kan välja mellan att ta det som utdelning eller ta det som TJP, så blir det ju först en skatteeffekt att skatteskulden minskar med 1.2426 x 1000 x 0,206 = 50816 SEK (som annars hade belastat årets resultat uppåt vilket hade orsakat skatteskuld), sen får jag i TJP efter skatt, räknat med skatten 35%. 0.65 x 100 000.
jämförelsevis ca 30% skatt på TJP (räknat med både minskad skatt i AB och skatten på TJP), jämfört med ca 37% skatt på aktieutdelning, men det ser ut att vara för stor skillnad. jag har kanske räknat fel.
men poängen är att räkna med alternativkostnaden alltså skatten man hade betalat på årets resultat om man inte hade gett TJP.
jag tror kanske att SLP kvittar men har inte klarat att analysera helheten.
Borde nog ställa upp det här i Excel med två scenarier så det blir tydligt. Risk för att räkna fel.
Jag tror dock fortfarande att man kan göra bättre än att ta aktieutdelning genom att ha TJP, om inte skatten höjs.