Alright… nu har jag under minst 10 tillfällen grävt så djupt jag kan på internet för att hitta svar. Jag har till och med rådfrågat revisor utan att få ett helt tydligt svar. Here we go:Jag driver eget AB. Jag har under 2017 tagit ut 37 500:-/mån i lön. Utöver detta så kommer jag att kunna ta ett par hundra tusen extra i Utdelning för 2017 nu när bokslutet är klart. Jag har också VAB:at ca 40 dagar under 2017 varvid jag upptäckte detta “problem”.När jag varit hemma med sjukt barn så får jag ju bara ca 80% av min Sjukpenninggrundande inkomst (SGI). SGI för 2017 är ca 28 500:-, sen får man 80% av DET. Är väl egentligen en petitess i sammanhanget men jag tycker om att nyttomaximera allt jag gör så… till min fråga:Jag är införstådd i att ju högre lön (upp till 48 000:-/mån eller vad det nu är) så sätts en del av till min allmäna pension. Anledningen till dock till att jag tagit ut max 37 500:-/mån i lön är att efter det så får jag betala en jäkla massa mer skatt, det är väl allmänt känt.Ponera följande två scenarion:
- Jag fortsätter ta ut 37 500:- och tar ett par hundra tusen i utdelning under och slutet av 2018.
- Jag tar istället ut 28 500:- och tar ut ÄNNU mer i utdelning under och i slutet av 2018.