Förmånstagare av tjänstepension

Hej!

Så efter att min pappa har gått bort så har jag och min syster blivit varse om att vi är förmånstagare till hans tjänstepension.

Totalt ca 10k var i månaden efter skatt.

En del av pengarna ligger i olika försäkringar hos AMF och nu ska jag o min syster välja hur vi vill göra med utbetalning av dom pengarna.

Min åsikt är att de är bättre att vi får ut alla pengar samtidigt nu i 5års tid och själva sparar dom i tex Opti/Lysa/global index fond. Då jag tror det ger oss bättre avkastning än att dom ligger hos AMF traditionella sparande

Min syster har en tanke om man ska välja att skjuta på utbetalningen av dom två minsta försäkringarna i 5år o sen får ut dom två i 5års tid.

Dessa två små försäkringar ger ca 750kr före skatt var i dagsläget om dom skulle betalas ut i fem års tid från idag.

Vad tror ni är klokast?
Ta allt nu? Eller skjuta på dom två små?

1 gillning

Ta hänsyn till marginalskatteeffekten.
Detta skattas som inkomst av tjänst.

Kan du utveckla ditt svar lite.

Menar du att de är bättre pga skatten att ta allt på en gång eller skjuta på några av dom som jag skrev?

Låt oss anta att du tjänar 45.000/månad idag och gränsen för statlig skatt ligger på 51.000 och att kommunalskatten i din kommun är 30%.
Om du då tar ut 10.000 i månaden i efterlevandepension ovanpå detta kommer förenklat 4000 av dessa skattas med 50% och 6000 med 30%.

Om du istället tar ut 5000 under en längre tid beskattas dessa med 30%.

1 gillning

Ajdå… De va ju inte nå bra nyheter… Jag som tjänar 51 redan… Tänkte att dom pengarna beskattades med 30% oavsett vad jag hade för övrig lön.

Jaha… hur gör man de här klokt då…

Om du redan ligger över brytgränsen blir det dryga 50% skatt på hela efterlevandepensionen, precis på samma sätt som när du får bonus eller löneökning på jobbet.

Jag beklagar din fars bortgång.
Som @SNS skriver så räknas utbetalningen från försäkringen som inkomst för dig och läggs på din nuvarande inkomst (lön). Det gör att många hamnar på en inkomstnivå där man får betala statlig skatt. Himla trist!

Är ni säkra på att ni har möjlighet att skjuta några utbetalningar framför er? I så fall är det helt klart ett bättre alternativ för att minska den statliga skatten.

Visst, det kan kännas skönt att få ut pengarna så snabbt det bara går, men det kan bli onödigt dyrt. Så om ni kan är det bättre att smeta ut utbetalningarna så att ni hamnar under statlig skatt. Med tanke på statliga skatten så är det ingen chans att ni kommer att kunna tjäna 20% mer i avkastning genom privat investerande än att dra ut på det under en längre tid.

1 gillning

Du kan ju fundera på att ta lite obetalt tjänstledigt motsvarande pensionsutbetalningarna varje år.
Du kan även löneväxla så du får ner din bruttolön.

3 gillningar

Hej o tack för orden.

Ja de var ju som sagt väldigt trist. Ja om vi båda två önskar att göra det så har vi möjlighet att göra det med delen som ligger hos AMF pension.

Men då min syster är föräldraledig för tillfället så är hon ju i rätt stort behov av majoriteten av pengarna så tror inte att skjuta en stor del av det på framtiden är något jag får igenom.

Ska dock se om jag kan löneväxla eller något annat för att åtminstonde minska den ofördelaktiga lönesmällen.

1 gillning

Jag och mina syskon var i liknande situation fast hos Skandia. Vi hade möjlighet att individuellt styra över utbetalningarna, men vet inte hur det är hos AMF. I så fall skulle din syster som föräldraledig kunna ta ut det snabbare och möjligen minska sin skatt.

Tyvärr säger AMF att vi måste ta ut dom under samma perioder.

Något jag funderat på själv är om det är möjligt att överlåta utbetalningarna till sitt barn istället. Underförstått är väl då att pengarna ska gå till sådant som gagnar barnet, vilket för din syster kanske skulle kunna vara ett alternativ.

Enligt AMF kan inte barnbarn vara förmånstagare.

Perfekt tillfälle att löneväxla. Gissar på att du kan löneväxla 10.000 Sek per månad.
Kolla med din arbetsgivare. Löneväxla lika stort belopp som ärvda pensionen är på i år. Håll koll på gränsen för statlig skatt framöver.
OM du

1. Tänker jobba länge… 70+
  2. Snart har jättehög lön och 30%+ avsatt till tjänstepension
  3. Är jätteduktigt på att förränta dina tjänstepensioner.

I fördelaktigt kombination.
Så att du ÄNDÅ får pension motsvarande statsskattegränsen blir det mindre vinst med löneväxlingen knappt värt besväret då.

1 gillning

Tack alla för svar.

Sitter o funderar på följande två alternativ efter att ha lekt med Skatteverkets räkna ut din skatt verktyg samt pratat med skatteverket.

Antingen skicka in till Skatteverket och jämka på lönen för att få en annan procent sats av skatten där pensionen är medräknad.

Alternativ två som jag nog lutar mer åt då jag är konsult och kan styra min lön är att sänka min månadslön så jag ligger precis på gränsen, privat pensionsspara mer per månad och sen 4ggr per år ta ut provision på ca 50k per gång som automatiskt beskattas med 53% vilket då skulle ge ca 100k efter skatt men även resultatet att jag inte behöver betala rest skatt året efter.

Ja om du är egenföretagare med AB så är det enklast att sänka din lön med samma summa.

Hur påverkas pensionsgrundande inkomst av alternativ 2 ?