Hej mitt första inlägg på forumet hoppas det kommer i rätt kategori? Har sökt efter lämplig tråd men inte funnit något som direkt passar.
Är hantverkare 38 år och har bytt arbetsgivare och får nu ingen tjänstepension som jag haft tidigare, vilka alternativ finns i stället? Ingen bra situation men av olika skäl nödvändig, tacksam för alla ev. ”råd & rön” i en knepig fråga. Har ju ca 30 år kvar till pension…
Min nya arbetsgivare saknar kollektivavtal (och verkar inte heller intresserad av någon individuell IPS pensionslösning utan kollektivavtal).
Försöker nu som kompensation för utebliven tjänstepension få min bruttolön på 34 000:-/mån höjd med 4,5% (1530:-).
Som huvudalternativ kvarstår (som jag uppfattar det) nedanstående:
A. Privat pensionssparande med möjlighet att dra av 35% av inbetalt belopp vid deklarationen årligen.
Varit i kontakt med några bolag, givetvis vill man sälja in detta omgående. Skattemässigt gynnsamt nu men osäkert om 30 år vid utbetalning? Känns även tveksamt att låsa i pengarna i nästa 30 år med luddiga avgifter och regler som kan ändras, osäker avkastning, och därmed osäkert totalt sett?
B. Själv fortsätta placera pensionspengarna enligt tex. rika tillsammans ”basportfölje 2021” Har sedan lång tid redan pensionssparande i mycket snarlika portföljer hos Avanza ca 350 000: - i pensions-sparande ISK och lika mycket i ett ISK ”långsparkonto” Samt att jag sparar 1500:-/ mån hos LYSA på ett ISK pensionskonto och lika mycket i ett ISK ”långsparkonto”
Tidigare tjänstepension hos AMF ca 100 tkr i fonder. All premiepensionen finns sedan jobbstart hos AP7 Såfa.
C. Funderar att ev. succesivt sälja av (flytta om det går?) mitt ISK pensionssparande hos Avanza och placera dessa pengar hos LYSA och då koncentrera allt pensionssparande där?
Medveten att det säkerligen inte finns en given ”bästa lösning” men då jag är dåligt insatt i frågeställningen hopps jag på ”råd & rön” från forumet. Tack på förhand!!