Löneökning eller löneväxla

Hej!
Jag förstår att ett alternativ till ökat lön är att löneväxla, något som kan vara fördelaktigt om man tjänar över 47000:- i månaden ca.

Jag har idag en lön på 600.000 i året, dvs några tusenlappar över den gränsen. Avtalad lön från nästa år är 700.000.

Jag är 30 år, inga barn, har ett hus tillsammans med sambo där vi äger 50% var. Varsitt lån på 1.200.000 varav 50% är bunden och 50% rörlig ränta. Sparar ca 25000:- i fonder varje månad varav 5000:- är tänkt til pension. Har lite sparpengar också som inte är investerat.

Jag har inte tjänstepension idag, men är i diskussion med arbetsgivare om att få det. Eftersom jag inte är superintresserad eller känner mig så insatt i investeringar på börsen, så hamnar resten av lönen på sparkontot. Därför är jag lite i valet och kvalet om jag hellre ska löneväxla på lönen över gränsen, det blir ca 10.000 i mån. Dvs, öka pensionssparandet och få nästan lika mycket utbetalat som idag men då hellre investera de 5000:- som jag lägger i pensjonsspar idag på annat spar.

Vad hade ni gjort? Och är det enkelt att bryta det avtalet om jag ser behov av att hellre få mer i lön senare? Förstår att det är något mellan mig och min arbetsgivare men tänker rent praktiskt.

Om du inte har tjänstepension så är pensionsmyndighetensrekomendation att spara 4,5-6% av lönen för din framtida pensionering. Personligen skulle jag sparat i en global indexfond men det är upp till dig. Jag skulle starkt rekommendera att du börjar på att fundera kring pensionssparande asp när du saknar tjänstepension.

Jag sparar i ISK istället för löneväxla men det är upp till dig men börja gärna spara snarast.

1 gillning

Valen ökad lön eller löneväxling låter som en skum terminologi. jag antar du menar ökad lön med X kr eller alternativet ökad lön med Y kr där denna höjning direkt löneväxlas till en tjänstepension?

Som sagt ovan, om du inte har tjänstepension, och dessutom inte investerar på egen hand utan bara lägger på hög utan tillväxtmöjlighet, så ska du defnitivt ta tillfället i akt och göra detta. Tjänstepensionen är en stor del av pensionen, och att den investeras gör stor skillnad jämfört med ett sparkonto. Om du bara har inkomstpension om 35 år är det stor risk att du blir ganska bitter när du pensionerar dig

Tack!

Ja, som jag skriver så fondsparar jag redan 5000:- i månaden till pension. Men borde jag hellre spara dessa på annat vis?

Tack! Jag sparar ca 10% av lönen i fonder avsatt för pension. Men dessa är inte låsta utan som ett vanligt fondspar men då eget ISK kontor för pension.

Jag misstolkade din text som att merparten av din förmögenhet låg på sparkonto, vilket är en garanterad strategi att förlora köpkraft på sina pengar på lång sikt. Missade att du redan investerar. Ändock, jag skulle rekommendera tjp så du har någon sådan. Riskspridning är aldrig fel.

Då du saknar tjänstepension har du troligen rätt till skatteavdrag för privat pensionssparande om du sparar i IPS istället för ISK. Kan vara ett alternativ men alltid bra att dubbelkolla med skatteverket.

Saknar du tjänstepension via ditt jobb, eller är du företagare, gäller andra avdragsregler och du kan fortfarande dra av för ditt privata pensionssparande upp till 35 procent av inkomsten

Maximalt belopp du får dra av är 10 prisbasbelopp, vilket motsvarar 483 000 kronor (2022).

Ja, tack! Jag pushar min arbetsgivare för att vi bör ha det så hoppas de landar avtal snarast. Det är dock inget alternativ för mig att byta jobb på grund av avsaknad av detta då jag trivs väldigt bra och kan ha hemmakontor osv. Men det hade ju varit helt klart en fin förmån att få istället för att behöva spara allt själv.

Takk! Detta visste jag inte. Ska kolla upp!

Observera även att gränsen för statlig inkomstskatt höjs kraftigt för 2023.

1 gillning

Rättslig vägledning över det hela,

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.10/2907.html

1 gillning