Istället för att löneväxla, är det inte bättre att investera pengarna själv i fonder?

Fråga på Instagram som är ganska vanlig:

Istället för att löneväxla, är det inte bättre att investera pengarna själv i fonder?

Vad tänker vi är bästa svaret?

1 gillning

Min spontana tanke är att det handlar om att det är delvis en skattespekulation. Dvs. eftersom jag bara brukar rekommendera löneväxling EFTER ca 51.000 SEK i månaden, så blir det att skatten blir något lägre idag OCH att jag eventuellt inte kommer över statlig skatt i framtiden i pension.

Eller har jag otur när jag tänker?

3 gillningar

Om alla var rationella skulle endast de som har inkomst över brytpunkten löneväxla.
I verkligheten finns det andra som drivs av rädsla för att pensionen inte skall räcka till flera decennier i framtiden.

1 gillning

Förra året laddade jag ner Alectas 37 sidor långa raport om när löneväxling lönar sig. Orkade inte läsa hela, men snappade upp att den skattemässiga fördelen minskar om man tjänar över 64k. Rapporten publicerades 2021 så ett och annat kan ha ändrats.

1 gillning

@Monica - du som följer detta, vad är din tanke?

Det behöver ju inte vara antingen eller. Jag löneväxlar ca 9% och sedan sparar jag 40% av nettolönen, huvudsakligen i indexfonder. Men jag gör också annat som inte är det bästa matematiskt utan bara känns bra för mig, som att ha betalat av bolånet.

Löneväxling är värt om man tjänar över brytpunkten, men inte så mycket att man kommer över brytpunkten när man är pensionär*, och tror det är värt att låsa upp pengarna tills man går i pension.

Man tjänar på att löneväxla av tre skäl:

1. Du undviker statlig skatt (givet att du betalar det annars, och inte betalar det under pensionen)

2. Eftersom pensionsavgiften är lägre än arbetsgivaravgiften får du ut ca 6% mer när du löneväxlar

3. Skatten på TJP är lägre än skatten på ISK/KF

2 och 3 är ganska små, så det absolut viktigaste är 1.

Generellt skulle jag rekommendera löneväxling för de som har hög lön men dåligt pensionsavtal (vissa har t.ex. 5% tjp-avsättning på hela lönen, oavsett vad de tjänar, istället för 30% på det man tjänar över statlig skatt), samt de som tjänar runt 60k och inte tänkt göra större inköp (hus osv).

Sen tar man en relativt stor politisk risk med tjänstepensionen också.

*) Om du inte tänker flytta utomlands och undvika statlig skatt.

7 gillningar

Så länge man ändå hamnar under brytgränsen kanske det till och med vore bättre att göra omvänd löneväxling. Dvs få ut det som skulle gått till tjänstepensionen som lön och klämma in det i en ISK.

Har man ingen tjänstepension kan man fortfarande använda IPS, men jag undrar om det verkligen är bästa vägen med tanke på tappat likviditet.

Som nämnts ovan så flyttas ju bara beskattningen från innan avkastning till efter avkastning.

1 gillning

Gör båda. :grin:

2 gillningar

Vad baserades den slutsatsen på?

Kan det vara att den förväntade pensionen blir så hög att man kommer betala statlig skatt när man blir pensionär? I så fall antar jag bara att de har räknat på fallet att man jobbar ända fram till “normal” pensionsålder kring 67 år. Men om man avser gå tidigare i pension, via FIRE, så kanske det lönar sig med löneväxling även om man tjänar mer än 64 kkr/mån? Detta om pensionen blir lägre pga att man går tidigare i pension, så man inte kommer betala statlig skatt.

Här finns rapporten

Som sagt, orkade inte…

Det finns redan många klokar tankar här. Fördelarna är att:

• minska skattetrycket
  • få ökad inbetalning (om arb.givaren är vettig) tack vare att den särskilda löneskatten är lägre än arbetsgivaravgifterna
  • avkastningsskatten på tjänstepension är lägre än ISK-skatten.

Nackdelen är inlåsningseffekten och risken att hamna över statlig skatt även som pensionär (även om gränsen är högre och skatten därmed blir lägre även om man “drabbas” av statlig skatt.

Den som däremot har tänkt att sluta jobba tidigare eller gå ner i arbetstid eller är företagare óch själv kan balansera sina inkomster så är det en stor fördel enligt mig.

Hade jag väntat till 65 hade jag fått betala statlig skatt på min pension, men genom att börja ta ut den tidigare så kan jag sluta jobba/dra ner på jobb tidigare (om jag vill) och har dessutom en skatte fördel.

Ett måste här skulle jag säga är att löneväxlingen betalas in på ett ställe där du kan ta ut dem från 55 år (eller absolut senast 60). Jag träffar på allt för många höginkomsttagare som har väldigt höga pensioner, men de har ingen tanke på att gå i tidig pension ändå för de gillar sina jobb. I de fallen hjälper inte löneväxlingen.

6 gillningar

Yes.
Av dessa skäl löneväxlar jag inte en spänn.
Det finns ett par dimensioner till, såsom:
4. Politisk risk. Tjänstepensionsförsäkringar och utbetalningsregler kan ändras. Pensionssystemet kan ändras så att vi som har hög tjänstepension får lägre allmän pension, i den eviga rättvisans namn.
5. Placerbarhet av kapital. Jag t ex kan inte placera 100% av min tjp lika flexibelt som jag kan med redan skattade pengar.

3 gillningar

Bra poäng. Vettigt investeringsurval är viktigt. Jag vet flera som bara får växla till en tradtionellt förvaltad försäkring. Det hade jag aldrig gått med på.

2 gillningar

Löneväxlade pengarna blir väl en inkomst som kan vara bra vid bolån, leasingbil etc?

Vad är anledningen till det? Är det tex för att du har ITP1 och misstänker att en del måste placeras i traditionell försäkring?

För det belopp som jag löneväxlar kan jag placera allt i ”vanliga” fonder. Men det varierar nog beroende på vilka regler företaget du jobbar på har för löneväxling. Det kan göras på olika sätt nämligen.

1. Tänk på ITP1 avtalet. 50% måste till traditionellförsäkring. T.ex. Alecta som gör dålig avkastning jämfört med 100% global index

2. Du har mycket mer fondutbud/tillgångar att investera på KF/ISK. Om t.ex. du väljer LF 50% inom ITP1 att löneväxla du kan välja bara 10-15 fonder som LF har valbar.

1 gillning

Nej, det gäller inte för all löneväxling. Inte på vårt företag, trots att jag har ITP1 pension i grunden. Det finns olika regler för löneväxling, så det skiljer sig per företag som man jobbar på vilken lösning de valt.

Som jag skrev kan jag placera allt jag löneväxlar i vanliga fonder, hos det bolag jag väljer. Till och med ännu bättre, för även den del av ITP1 inbetalningarna som är över brytpunkten när det betalas in 30% av lönen också går in på löneväxlingsplaceringen, om man hoppar på löneväxlingslösningen. Så det bli ännu mindre andel som måste placeras i traditionell försäkring än om jag inte hade löneväxlat.

Har valt Storebrand, och deras fondutbud räcker gott för mig. Placerar ändå i indexfonder med låg avgift.

2 gillningar

Med ITP1 går löneväxlingen in på den valbara delen, inte i den som måste vara traditionell förvaltning.

precis, om arbetsgivaren tilllåter löneväxling bara till fondförsäkring det kommer löna sig. Men inte alla tillåter det.

Du får flytta (det är avgiftsfritt med ny upphandlingen). Inom ITP1, LF global (0.07%) är billigare än SPP global (0.14%). Läs: