Jag är statligt anställd med en månadslön på 56.000kr. Jag har möjlighet att löneväxla till förmån för tjänstepension.
Är det förmånligt för mig med den lönen och är det något speciellt jag behöver tänka på vid mitt beslut om att göra detta eller inte?
Idag sparar jag ett antal tusen av den skattade lönen till framtida pension/frihet. Därav min fundering om det skulle vara mer fördelaktigt att löneväxla innan skatten betalats.
Ja, det är lönsamt att löneväxla några tusen så att du kommer ner till gränsen för statlig skatt. Något annat att tänka på finns normalt inte. Har nyligen kollat upp den här frågan grundligt.
Det beror på syftet. Och hur dina förutsättningar att spara inom ramarna för din TJP ser ut. I många fall (t ex ITP1) är 50% minst vikt till trad förvaltning och bara 50% kan placeras i fond.
Sen bör man ju fundera på om man tror att man kommer att vilja vara mer flexibel än vad tjänstepensionsavtalet tillåter, eller om man tror att man kommer att nå statlig skatt även på pension, eller om man tror att staten kan hålla sina fingrar borta från att strypa uttag vid den tidpunkt du vill. En del arbetsgivare är generösa och låter en löneväxla motsv 6% mer än den avstående lönen, andra fular sig och sänker de vanliga pensionsinbetalningarna med det belopp du löneväxlar. Nu är du statligt anställd så jag antar att det mesta är korrekt hanterat men i normalfallet måste man ha koll.
Det är många parametrar. Inte bara
utan en hel del att klura på.
Jag löneväxlar inte en spänn, fast då tjänar jag mer också.
Frågan avsåg rimligen om man skulle fylla i vissa rutor, göra olika val eller liknande. När det gäller hur man tänker sig inkomsten under hela livet etc. finns mycket att fundera över. När det gäller valet ”här och nu” finns inget särskilt att fundera över, utöver storleken på löneväxlingen.
Jag skulle säga så här: Är man statligt anställd och har 56 tkr i lön och är 25 år så kanske löneväxling inte är en självklar grej. Är man istället 50 år så borde det bara vara att tuta och köra.
Jag är 49år och har statliga pensionsavtalet PA16. Löneväxlingen går på den valbara delen.
Alternativet till att löneväxla skulle i mitt fall vara att de skattade pengarna sätts in på långsiktigt fondsparande (så som jag gör idag). Så det är inte något problem att pengarna låses i tjänstepensionssystemet. Jag har annat sparande att leva på om det kniper innan! Jag tänker mest att löneväxling skulle vara mer fördelaktigt.
Sen pratas det om att arbetsgivaren kan sätta in extra 6%. Är det något som sker automatiskt? Någon som kan ge en kort förklaring på dessa 6% så jag kan ta diskussionen med administrationen på jobbet
Hur skulle valet att löneväxla påverkas om mellanskillnaden på ca 6% inte betalas ut (osäker om staten gör det)
Nu var TS statligt anställd men alla som läser kanske inte är det.
Förmodligen hanteras det rätt och riktigt men nedan är frågor man kan ställa till arbetsgivaren för säkerhets skull, så att man får en bra grund för ett beslut.
Bjuder arbetsgivaren på mellanskillnaden i arbetsgivargift (31,42%) och särskild löneskatt på pension (24,26%) så att man får en extra avsättning till pensionen? Kostnadsneutralt för arbetsgivaren men det är inte alla som gör det ändå, tråkigt nog.
Den ordinarie tjänstepensionsavsättningen som sjunker p.g.a. sänkt bruttolön vid löneväxling bör kompenseras för så att en motsvarande avsättning görs via löneväxlingen.
Via vilken aktör erbjuds löneväxlingen och hur ser utbudet och avgifterna ut i den lösningen?
Arbetsgivaren kan i värsta fall ha gjort en riktigt dyr och dålig upphandling men som kändes smidig för arbetsgivaren.
Som Denkmal skrev, har man t.ex. ITP1 blir man i ordinarie avsättning tvingad till 50% trad men vid löneväxling slipper man det och kan köra 100% fondförsäkring. Det är då också en fördel med att löneväxla.
Finns massor att beakta vid löneväxling. Om du är gift så innebär löneväxling som regel att pengar som annars hade varit giftorättsgods blir enskild egendom.
Det är inte så enkelt. Finns som flera i tråden påpekat omständigheter som talar både för och emot (mest emot). TS kanske förväntas ärva massa pengar lagom till pensionen. Isf kanske pengarna gör mer nytta för TS här och nu även om marginalskatten är 20%-enheter högre.
Så som jag förstår det är det här med ”extra 6%” ingen självklarhet inom staten. Det är, som jag förstår det, fullt möjligt att få de extra 6% men det behöver då läggas in i det lokala kollektivavtalet.
Nej, att det för alla inte är självklart och enkelt är givet. Frågan handlade enbart om villkoren inom staten. Just de villkoren har jag kollat upp och validerat med SPV, för att vara säker på att inte åka på någon oväntad nackdel.
Jag har rekommenderat alla mina kollegor i rätt lönespann att löneväxla. Jag känner mig tillräckligt säker på frågan för att kunna göra det. Att göra det utanför den statliga miljön skulle jag inte göra. Det finns alldeles för många variationer för att det skulle fungera bra.
Tack för alla inspel i frågan! Jag ska börja med att höra rfter hur det blir med den extra inbetalningen på 6%. Sen beakta övrigt som framförts här i svaren.
Det är värt att göra ändå men det är bra att påpeka för den lokala fackliga organisationen hur det ligger till. Det kan du göra även om du inte är med i facket. Frågan handlar ju om en generell fråga, inte något som mest berör dig. Hos oss anser de att det är ”självklart” att arbetsgivaren ska skjuta till de sex procenten. Hur det blir med det kommer att bli känt senare i år.
99,99% säker på att Du inte får de 6% eftersom Du har staten som AG så är det ingen besparing för staten att du går fr 31,42% i löneskatt till 24,26% i särskild löneskatt. De betalar ju bara in till sig själva som AG
Nej man slippar inte alltid att en andel går till Traditionell trots man löneväxlar inom itp1. Det är iaf min erfarenhet. Andelen som fick till fond var större men andel traditionell blev aldrig noll.