Hur mycket löneväxlar du?

För oss som tjänar över statlig skatt kan löneväxling vara ett bra alternativ. Växlar själv 2500kr/mån men har tankar på att höja då jag har möjlighet till det.

Hur mycket löneväxlar du om du tjänar över statlig skatt?

• 0kr
  • 1-6000kr
  • 6000kr+

0 röster

5k i månaden sen 2,5 år tillbaka.

1 gillning

Högsta tillåtna belopp av arbetsgivaren vilket är 10k/mån.

Har löneväxlat senaste 6-7 åren och höjt beloppet varje gång jag fått en löneökning.

4 gillningar

3000 i månaden. Haft en tanke på att öka med halva löneökningen varje år men får se hur det blir med den saken. Fördelen med att sköta sparandet själv är ju att jag är fri att disponera pengarna när och hur jag vill. Vet inte hur mycket jag vill låsa i pensionssparande.

1 gillning

Lite samma här, osäker på hur mycket jag behöver i framtiden. Sen vill man ju inte åka på statlig skatt i pensionen istället😂

1 gillning

2000 per månad sedan några år. Inga planer på att höja i nuläget.

1 gillning

Ingenting just nu.
Har löneväxlat 1000kr/mån i 12 år hos tidigare arbetsgivare.

1 gillning

Ibland känner man sig lite ”liten” här :man_bowing:
Vad jobbar folk med? Jag är en vanlig ”på golvet arbetare” som jobbar i stenbrott med att hugga sten och sköta utlastning osv. 35k i lön. Känns låångt bort att kunna löneväxla. Har ni långa utbildningar innan ni börjar jobba eller hur snabbt kom ni upp över statlig skatt? Själv börja jag jobba efter studenten men fick inte tjp fören jag fyllde 25… (bra där facket :man_facepalming:)

4 gillningar

Jag har löneväxlat 0 kr under hela yrkeslivet till dags dato. Jag vill hellre ha pengarna och investera dem själv, skattade och klara, på ISK eller liknande. Jag oroar mig för att skattereglerna ska ändras i framtiden, eller att inflationen ska äta upp pengarna, eller att jag ska gå miste om uppgångar i aktiemarknaden när pengarna är låsta i pensionsparande som i vissa fall inte kan placeras i rimliga fonder.

Mvh

F

6 gillningar

En tråd om löneväxling drar förstås till sig löneväxlare, som av naturliga skäl även har en lön som är högre än snittet. Precis som en tråd om inkomster tenderar att dra till sig folk som tjänar bättre än snittet. Hela RT drar antagligen till sig folk som tjänar bättre än snittet och har högre utbildning än snittet. Det gör att det blir en urvalsbias av vilka som skriver och läser på forumet och därtill en urvalsbias från det urvalet av vilka som skriver i specifika trådar.

Jag har en lång högstatusutbildning och är 45+ så är egentligen betydligt “fattigare” än jag borde vara eftersom jag varit dålig på att förvalta mina pengar.

Löneväxling är ju inte the shit utan en chansning på att skatten ska vara lägre när vi plockar ut pengarna än om vi tagit ut dem i lön idag. Om vi lever då. Ett sätt att betala sig själv först i kombination med att försöka undvika en del av den höga marginalskatten.

6 gillningar

Grattis, din lön är högre än medianlönen i Sverige! I alla fall 2020 och det med marginal.

Forumet är extremt icke representativt för landet som helhet.

11 gillningar

Jag löneväxlade innan jag började betala statlig skatt. Det var för att kompensera avsaknad av tjänstepension. Om det var rätt eller fel vet jag inte. Men nu ligger där en säck pengar som ska skattas när det är dags för pension.

I nuläget löneväxlar jag inte trots att jag ligger över brytpunkten. Väljer att pensionspara privat med skattade medel.

Genuint intresserad: Hur resonerar ni som har en gemensam ekonomi med er partner kring löneväxling?

Rent krasst sänker ni ju den lön ni tar hem till hushållet till förmån för att låsa dem till er själva och ta ut efter 55.
Fortsätter ni vara gifta är det ju inga konstigheter, men skiljer ni er tillfaller ju pengarna er själva.

Vi skrev i i vårt äktenskapsförord att det konto dit jag löneväxlat ska ingå vid bodelning. Detta är något jag tycker är helt rimligt då summan vi totalt sett har över varje månad (och därmed delar lika på och sparar) skulle varit högre om jag inte löneväxlat.

3 gillningar

Just nu inte alls.

Löneväxlar inget.
Sparar 30-35’/mån på ISK.

3 gillningar

Själv ligger jag under snittet 32400sek om man tar bort ob tillägg 2 skift. :grin:. Jag har också hamnat lite fel på RT då många var redan rika innan de har hittat hit :joy::+1: .

4 gillningar

Total tjp 15500 kr/mån
Lön 47500 kr (+aktieutdelning)

Delar upp det i flera försäkringar genom att avsluta inbetalningen och starta ett nytt konto när den blir tillräkligt stor. Detta för att öka möjligheten att planera uttagen.
Tänker att det är bäst att bygga upp tjp så fort som möjligt så länge det går (det går bra för företaget, jag är frisk etc).
Prognosen ger en högre pension än vad jag har i lön om jag arbetat till 65 men kan alltid välja att sluta betala in längre fram om där blir för mycket (alternativt anv en försäkring till att finansiera deltidsarbete efter 55 år).

Finns dock en risk att jag fördärvar löneunderlaget till min K10:a (skatteverkets utdelningsunderlag för företagare) om jag börjar ta ut pension istället för heltidslön, men det får jag ta då (angeläget lyxproblem isf :slightly_smiling_face:)

1 gillning

Löneväxlar ca 12k extra per månad så att jag totalt kommer upp i 25k/mån för tjänstepension.

Inget, tycker inte det är värt inlåsningseffekten och osäkerheten kring framtida villkor för uttag. I ett läge om jag fortfarande arbetar när jag börjar närma mig rekommenderad pensionsålder skulle jag kunna se det som ett alternativ eftersom villkoren då är mer överskådliga/tillförlitliga.

Sen tycker jag man kan fråga sig hur mycket man behöver som pensionär så att man inte översparar till sin tjänstepension.

3 gillningar

Löneväxlar 2000/månad. Har inte tänkt så mycket på det annat än att summan inte nämnvärt påverkar min ekonomi eller möjlighet att spara på annat håll. Jag ser det som en typ av diversifiering.

1 gillning