Nu är upphandling av ITP klar och gäller från 1a October 2023. De har tagit bort flyttavgifter som man kan flytta kapitalet för gratis.
Scheman är:
Avgifterna inom fondförsäkringar för att investera TJP i Globala Indexfonder:
LF Global Index 0.07% Swedbank Robur Access Global 0.08% Handelsbanken Global Index Crit A1 0.10% Nordea Global Enhanced tillväxt 0.10% Storebarnd Global All Countries 0.14% Storebrand Global Plus 0.14%
Observera att man kan samla den gamla upphandlingen med de nya 2023 upphandlingen inom samma fondförsäkringsbolag på Collectums webbsidan. Man kan “flytta” till exempel SPP upphandling 2018 till SPP upphandling 2023 där som nya premier sätts in till en samlat fondförsäkring hela kapitalet. Det är avgiftsfri.
Oj! Det var ju på riktigt glädjande nyheter som jag sett fram emot länge. Tycker det var helt sjukt att det ska kosta att flytta. Nu kanske det blir lf igen
Haha, tackar. Jag tycker ditt val är bra. Det man missar är tillväxtmarknader, det får man med i SPPs fond. Avkastningsmässigt ligger de lika. Å varken Collectum eller fondbolagen tar ju ut några flyttavgifter så det behöver man inte heller ta hänsyn till.
Jag tycker att de har fått till ett riktigt bra utbud i upphandlingen.
Alla pensionförsäkringsbolag har nu bestämt avgifterna för de nästa 5 år Oct 2023-Oct 2028:
Storebrands fonderna kostar:
Storebrand All countries 0.13% Storebrand Global Plus 0.13%
Storebrand USA 0.10%
LFs fonderna kostar: LF Global Index 0.07%
LF USA Index 0.07%
Eller, har du några nya uppgifter från Storebrand? Jag kan köra fortfarande hos Storebrand bara om de sänker sina avgifter under 0.10% som LF har gjorde.
0,13% är ju vad storebrand all countries kostar redan idag, så det låter konstigt. Entrelösningen kostar nu 0.12%.
I SPPs utskick innan sommaren sommaren stod det att deras entrelösning skulle sänkas från just 0.12% till 0.07%, och jag tror inte de ljög på den punkten.
De slänger sig med både 0.13% som förv. avgift och 0.07% som årlig avgift för globalfonden (som utgör 70% av spp enrelösning) så jag upplever det litet otydlig i dokumentet. De kanske löst det med en rabatt eller liknande.
Det blir nog tydligare i oktober. Om det är kvar på 0.13% så har spp ju inte förändrat något alls.
Jag ska maila de och fråga om avgifterna av Storebrand Global Plus/Storebrand Global All countries 0.13% stämmer. Om siffrona stämmer kommer jag sedan flytta till mycket billigare LF fonder med bara 0.07% avgift. Flyttavgiften är 0kr från SPP till LF
ja, kanske de har skrivit fel, förv avgift och årlig avgift måste vara samma sak. Vi får se när de uppdateras deras websiddan med avgifterna om 0.13% eller 0.07% stämmer:
Jämfört med: LF Global Index 0.07% LF USA Index 0.07%
Jag förstår inte varför SPP valde att inte sänka avgifterna som LF, de kommer förlora massa pensionfondsparare i ITP1. Nu är det dags att flyta till LF för mycket billigare ITP1 fonder (flyttavgift 0kr). Det gäller från 1:a October 2023
Flyttar också till LF, skönt att slippa diktaturerna (tillväxtmarknader) som SPP stöttar också till sin nästan dubbla avgift, som historiskt också gått sämre än LF global index, som kostar hälften så mycket…
Av någon anledning verkar de fonderna som exkluderar diktaturer (tillväxtmarknader) gå bättre av någon anledning, undra va det kan bero på…