LF Global Index är nu billigaste fondförsäkring (avgift 0.07%), ITP1 upphandling 2023

Nu är upphandling av ITP klar och gäller från 1a October 2023. De har tagit bort flyttavgifter som man kan flytta kapitalet för gratis.

Scheman är:

Screenshot 2023-08-01 at 23.27.27

Avgifterna inom fondförsäkringar för att investera TJP i Globala Indexfonder:

LF Global Index 0.07%
Swedbank Robur Access Global 0.08%
Handelsbanken Global Index Crit A1 0.10%
Nordea Global Enhanced tillväxt 0.10%
Storebarnd Global All Countries 0.14%
Storebrand Global Plus 0.14%

Observera att man kan samla den gamla upphandlingen med de nya 2023 upphandlingen inom samma fondförsäkringsbolag på Collectums webbsidan. Man kan “flytta” till exempel SPP upphandling 2018 till SPP upphandling 2023 där som nya premier sätts in till en samlat fondförsäkring hela kapitalet. Det är avgiftsfri.

Källa:
[1] https://collectum.se/download/18.2c67de37188b9f523ea21863/1688381627779/Ännu%20bättre%20tjänstepension_230626.pdf
[2] För dig som ska göra ett omval - Collectum

12 gillningar

Ping @Monica - jag tycker fonden är bra och den brukar vara min standardrekommendation, men när det gäller allt inom pension så är du min goto-expert :slight_smile:

Det kostar väl ett antal hundralappar att byta så det är ju bara att räkna på hur länge det tar att tjäna tillbaka den kostnaden

2 gillningar

Det finns ingen flyttavgift för fondförsäkring efter nya förhandligar:

2 gillningar

Oj! Det var ju på riktigt glädjande nyheter som jag sett fram emot länge. Tycker det var helt sjukt att det ska kosta att flytta. Nu kanske det blir lf igen :slight_smile:

1 gillning

Haha, tackar. Jag tycker ditt val är bra. Det man missar är tillväxtmarknader, det får man med i SPPs fond. Avkastningsmässigt ligger de lika. Å varken Collectum eller fondbolagen tar ju ut några flyttavgifter så det behöver man inte heller ta hänsyn till.

Jag tycker att de har fått till ett riktigt bra utbud i upphandlingen.

6 gillningar

Det är väl tvärtom? :thinking:

LF exkluderar TM
Storebrand (SPP) inkluderar TM

:+1:

2 gillningar

Jo, man får komplettera med lf tillväxt index

4 gillningar

Jag tänker kommer att flytta till LF, det finns 0kr flyttavgift från SPP till LF. Pensionskapitalet hos SPP är 450,000kr just nu och kostar:

450,000kr * 0.13% = 585kr per år avgift hos Storebrand Global All countries
450,000kr * 0.07% = 315kr per år avgift hor LF Global Index

Collectum tar en årlig avgift max 450kr oavsett försäkring val.

2 gillningar

Storebrands/SPPs itp1 fonder kommer ju sänkas i avgift till liknande nivå, så verkar inte värt att byta för den sakens skull.

2 gillningar

Alla pensionförsäkringsbolag har nu bestämt avgifterna för de nästa 5 år Oct 2023-Oct 2028:

Storebrands fonderna kostar:
Storebrand All countries 0.13%
Storebrand Global Plus 0.13%
Storebrand USA 0.10%

LFs fonderna kostar:
LF Global Index 0.07%
LF USA Index 0.07%

Eller, har du några nya uppgifter från Storebrand? Jag kan köra fortfarande hos Storebrand bara om de sänker sina avgifter under 0.10% som LF har gjorde.

1 gillning

0,13% är ju vad storebrand all countries kostar redan idag, så det låter konstigt. Entrelösningen kostar nu 0.12%.

I SPPs utskick innan sommaren sommaren stod det att deras entrelösning skulle sänkas från just 0.12% till 0.07%, och jag tror inte de ljög på den punkten.

Entrelösningen hos Storebrand kostar från 0.07% till 0.12% och det beror på hur gammal är du. Jag är 33 år.

Och jag jämför inte entrelössnigen. Jag jamför valbara fonderna. Uppgifterna som jag har är:

Storebrands valbara fonderna kostar:
Storebrand All countries 0.13%
Storebrand Global Plus 0.13%
Storebrand USA 0.10%

LFs valbara fonderna kostar:
LF Global Index 0.07%
LF USA Index 0.07%

1 gillning

De slänger sig med både 0.13% som förv. avgift och 0.07% som årlig avgift för globalfonden (som utgör 70% av spp enrelösning) så jag upplever det litet otydlig i dokumentet. De kanske löst det med en rabatt eller liknande.

Det blir nog tydligare i oktober. Om det är kvar på 0.13% så har spp ju inte förändrat något alls.

2 gillningar

Jag ska maila de och fråga om avgifterna av Storebrand Global Plus/Storebrand Global All countries 0.13% stämmer. Om siffrona stämmer kommer jag sedan flytta till mycket billigare LF fonder med bara 0.07% avgift. Flyttavgiften är 0kr från SPP till LF :pray: :slight_smile:

1 gillning

True! Jag skrev dem i fel ordning! Bra att du säger till så det blir rätt! :slight_smile:

2 gillningar

Tänk på att LF Global är exkl. tillväxtmarknader ( TM ). Storebrand har med TM. Så det är egentligen lite orättvist att jämföra avgifterna rakt av.

En mer rättvis jämförelse vore:
85% LF Global 0,07%
15% LF Tillväxt 0,21%
Totalt: 0,091%

100% Storebrand Global All countries 0,13%
Totalt: 0,13%

Sen vet jag inte vad skillnaden är mellan förv.avgift och årlig avgift, se bild nedan.

Tittar man bara på den årliga avgiften så är faktiskt SPP (Storebrand) billigast.

Mest så att man jämför äpplen med äpplen.

4 gillningar

ja, kanske de har skrivit fel, förv avgift och årlig avgift måste vara samma sak. Vi får se när de uppdateras deras websiddan med avgifterna om 0.13% eller 0.07% stämmer:

1 gillning

Nur är fondutbud från SPP ut för ITP1 2023 avtal:

Storebrand Plus 0.13%
Storebrand Global All countries 0.13%
Storebrand USA 0.10%

Jämfört med:
LF Global Index 0.07%
LF USA Index 0.07%

Jag förstår inte varför SPP valde att inte sänka avgifterna som LF, de kommer förlora massa pensionfondsparare i ITP1. Nu är det dags att flyta till LF för mycket billigare ITP1 fonder (flyttavgift 0kr). Det gäller från 1:a October 2023 :slight_smile:

3 gillningar

Flyttar också till LF, skönt att slippa diktaturerna (tillväxtmarknader) som SPP stöttar också till sin nästan dubbla avgift, som historiskt också gått sämre än LF global index, som kostar hälften så mycket…

Av någon anledning verkar de fonderna som exkluderar diktaturer (tillväxtmarknader) gå bättre av någon anledning, undra va det kan bero på…

2 gillningar