LF Global Index är nu billigaste fondförsäkring (avgift 0.07%), ITP1 upphandling 2023

Jag har en gammal ITP1 via collectum. Var bytar man? :flushed: Och min ITP1 får ej aktiva inbetalningar, gäller då de bya priserna också?

Lf finns inte ens valbart för mig.

collectum.se

Det börjar från 1:a October 2023!

2 gillningar

Precis dubbel avgift och LF Global Index, LF USA Index går bättre än Storebrand Global Plus, Storebrand USA :slight_smile:

Har någon här slagit ihop flera försäkringar vid flytt?

Perfekt det här ju! Lyssnade precis på pensionsavsnittet o har börjat läsa på lite.
Alecta går det inget vidare för, nytt blåsväder idag om deras investeringar i fastigheter med.

Det blir Länsförsäkringar för hela slanten, men verkar få vänta tills den 1e oktober innan flytten.
Alecta kanske blir bra på sikt, men finns andra trådar här och då får jag intrycket att Alecta mer o mer leker med enskilda innehav och stock-picking :smile:

Inom ITP1, man måste ha minst 50% traditionell försäkring.
LF är inte valbart i traditionellt, men du kan vällja 50% fondförsäkring :slight_smile:
När kommer till traditionellt, jat tycker kommer stanna till Alecta en till år att se vad ska de beslut.
Hittils, Alecta har haft den bästa avkastning genomsnitt 6.9% per år (kolla tabellen som kommer), eftersom är automatics vald för all ITP1 pensionsparande.

Screenshot 2023-09-06 at 14.56.42

1 gillning

Så 50% måste vara kvar hos Alecta? För Länsförsäkringar har inte traditionell försäkring?

Och övriga 50% där kan jag då köra mot Länsförsäkringar, har jag fattat rätt?

Gällande Alecta så visst, men att dom börjar gå mer mot stockpicking är en högre risk än vad jag är bekväm med för mina pensionspengar.

50% traditionell hos alecta, AMF, folksam, nordea, eller SPP. Du väljer :slight_smile:

Precis

1 gillning

nice!
Så då tänker jag mig
50% Traditionell SPP / Storebrand.
50% Länsförsäkringar Global

2 gillningar

Samma :slight_smile:

Varför är 50% låsta till traditionell försäkring? Efter pensionsavsnittet vill jag minnas att är man under 65 ska man undvika det.
Eller är det kanske inte mitt val utan arbetsgivarens?

Jag vet inte, det är helt sjukt. Fondförsäkring får mycket bättre avkastning, jag skulle välja köra 100% fondförsäkring up till 55 år gammal, men kan inte. Max 50% fondförsäkring pga ITP1 avtal.

1 gillning

Tror det är för att man inte ska sitta där på ålderns höst utan tjp för man satsade på bitcoin. :rofl:

Har också Alecta 50% trad, tog dem eftersom de har mest aktier.

4 gillningar

Globalindex fonder är inte bitcoin, men jag kan förstå :smiley:

1 gillning

Nej men det finns annat än globala indexfonder att välja på menar jag.

2 gillningar

Goda nyheter!
Är igång och förhandlar bolåneräntor. Är detta något som kan ge mig fördel hos LF tror ni? Har SPP idag och kan jag köra indexfonder med lägre avgifter hos LF har jag ju inget emot att byta.

1 gillning

Det skadar ju inte att fråga. Jag lade en del av min tjänstepension hos SEB för många år sen just pga rabatten jag fick där och då.

Absolut!
Tur att jag såg denna tråden.

Jag sitter själv och jämför lite inför byte, dock itp2.
Vet att jag sett något inlägg här om hur avgifter anges hos t ex Collectum och att den totala avgiften inklusive transaktionskostnader kan vara svår att fastställa.

Jag tror mig nu ha fått fram 0,19% (!) på Storebrand, 0,022% på LF samt 0,02% hos Danica/Futur (2018) som läggs till avgiften för att få s.k “totalavgift” eller “Löpande kostnader”. (Detta gäller deras respektive globala indexfonder)

Kan man anta att dessa övriga avgifter gäller för en fond oavsett om den köps hos nätbank eller genom itp1/2 och bara addera den till respektive avgift (vanlig eller rabatterad genom upphandling)?

Någon som fattar vad jag yrar om? Någon som själv har grävt fram detta för fonderna ovan och kommit fram till annat?

https://www.spp.se/privat/fondutbud/itp-2018-fondutbud/
Valde global all countries och därefter avgifter
Har inte länkar till de två andra fonderna till hands nu

1 gillning

Bankerna brukar ger extrarabatt om man flytta TJP hos de.

2 gillningar