ITP1 - behöver bytas eller bekräftas

Hej, jag fick ett brev från Collectum om att 50 % av min placering slutar gälla 1 oktober och behöver bytas eller bekräftas. Kan ni hjälpa mig välj den bästa?
50% ligger redan på SPP och jag kan inte byta den. Just nu har jag resterade 50% på SEB. Jag kan byta den till Alecta (trad), AMF (trad), Folksam (trad), Nordea Liv och Pension (trad) och SPP (trad). Vad blir smartast?

Här är en lista på allt jag kan välja mellan:

1 gillning

Du får ge oss lite mer information här.

Du kan alltid byta din pension där Collectum agerar valcentral. Den pensionen skall till 50% placeras i en traditionell förvaltning och resterande 50% kan du välja om den skall vara traditionell förvaltning eller fondförvaltning. Väljer du fondförvaltning kan du också välja att dela upp den 25% på en aktör och 25% på en annan aktör (inklusive traditionell förvaltning).

Där är bolagen du kan välja mellan. Garanti = traditionell förvaltning.

Det här är ju ett jäkla gissel för oss som är fast i ITP1.
Att halva pensionen är låst till en traditionell förvaltning är väl en sak.
Att tidigare val inte kan upprepas pga Collectums nyare upphandling är lite lätt irriterande. Om jag nu vill konsolidera min tjänstepension så är det smått omöjligt.
Har traditionell förvaltning via Alecta samt i nuläget fondförsäkring i SEB.
Är iofs måttligt imponerad av SEBs utbud som givetvis är gravt begränsat till fördel för deras egna dyrare och sämre fonder. Lutar åt att byta hela rasket nu, inte bara nya inbetalningar, men till vad? Jag letar främst efter bra och billiga globala indexfonder, i andra hand dito sverigefonder.

1. SPP fondförsäkring. Här är det väl typ Storebrand Global All countries SEK till rabatterad avgift om 0,16% som är det enda intressanta valet.

2. Swedbank fondförsäkring. Här finns bl a Swedbank Robur Access Global A, till avgift 0,15%.

3. Futur Pension. Har två varianter på Danske Invest Global Index, med eller utan det jävligt svårtolkade suffixet “restricted”. Dessutom, stort plus, finns Spiltan Aktiefond Investmentbolag till det svårslagna priset 0,08%.

Man kan även välja Movestic (varför begriper jag inte eftersom deras utbud är kass) och Handelsbanken, som i sann gammelbankanda är ännu stelare än Swedbank när det gäller att erbjuda ett brett utbud.

Någon som har input, erfarenhet eller tankar kring ovan?
Just nu lockar Futur mest pga easy access till Spiltan Investmentbolag som är en av få fonder i hela ITP-utbudet som jag kan tänka mig att köpa även utanför ITP-skalet…
Bra/dåligt med Futur?

Movestic har ju duktig rabatt på Öhman Global A för 0,14 % avgift :slight_smile:

Ja, men det är inte en indexfond utan ett bet på att just Öhmans förvaltare ska sköta sig. Långsiktigt.

En detalj som många kan förbise är att när ens tjänstepension startade, kan påverka vilket urval av fonder och förvaltningsavgifter man får.

Nya ITP1 har följande fonder som “mina” val för de olika leverantörerna, med en bonusfond som är prisvärd för just den leverantören. Har listat de i stigande ordning sett till prognosräntan (högre ränta = mer utbetalning i början av pensionen).

Futur – 2,00%
Danske Invest Global Index Restricted SI 0,09%
Storebrand Sverige Plus A SEK 0,07%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 0,08%

Swedbank – 1,50%
Swedbank Robur Access Global A 0,15%
Swedbank Robur Access Sverige A 0,15%
Spiltan Aktiefond Stabil 0,57%

Movestic – 1,40%
Öhman Global A 0,18%
Handelsbanken Sverige Selektiv 0,3%
Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK) 0,45%

SPP – 0,67%
Storebrand Global All Countries A SEK 0,16%
Storebrand Sverige A SEK 0,09%
Storebrand Global Solutions A SEK 0,2%

Handelsbanken – 0,00%
Handelsbanken Global Index Crit (A1 SEK) 0,11%
Handelsbanken Sverige Index Criteria 0,07%
Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK 0,25%

2 gillningar

Det är pga. den nya upphandlingen för perioden 2023-2028 som blir valbar fr.o.m. 2023-10-01.

• Utbud och avgift för traditionell försäkring

image

• Billigaste Entréportföljen som Nordea har ligger på 0,06% i fondavgift

För mer information se sid. 49 och framåt.
Nytt utbud 2023-2028

@janbolmeson Fritt fram att bryta ut det till egen tråd. Lär vara ett hett ämne för alla ITP-tjänstemän.

7 gillningar

Jag går från SEB till alecta med den traditionella försäkringen baserat på att de är ett av de billigaste alternativen för mig och inte haft sämst avkastning.

Vad är det jag missar - hittade tidigare inte länsförsäkringar alla hos någon av de valbara fondförsäkringarna…?
Nu är jag inloggad igen via mobilen och då ser jag. Nu finns dock inte t ex Movestic.

Det du har missat är inledning av mitt inlägg. Det nya utbudet blir tillgänglig fr.o.m. 2023-10-01, Länsförsäkringar är dessutom en ny försäkringsgivare.

1 gillning

Ja, jo, jag ska erkänna att jag inte kikat på detta på några år. Men jag trodde att jag redan tidigare idag var inne och petade i rätt valfunktion. Får läsa på igen då. Att LF Global finns är ju trevligt.

1 gillning

Jag skrev det innan men i alla mina gamla tjänstepensioner har jag kvar de fonder och de kostnader som var då. Om du och andra får chansen att ”uppgradera” till senaste urvalet är det en ynnest. Den har inte jag på mina TJP :frowning: .

1 gillning

Med gamla tjänstepensioner menar du ITP och Collectums tidigare upphandlingar? Min tolkning är att det ska var möjlig att flytta till det nya upphandlade utbudet för 2023-2028, dessutom kostar det 0 kr i flyttavgift.

Jag har själv kunnat flytta från 2013 utbudet till 2018 tidigare inom ITP1.

Så här skriver exempelvis Handelsbanken

1 gillning

Ah. Jag har kollat på nuvarande urval och de fonder som passar bäst i en typisk RT-portfölj. Ser nu på sidan för omval att det kommer bli ersatt i vinter med helt andra lösningar.

Noterar också att garanterat belopp för traditionella försäkringar är uppdaterat, samtidigt som fulla detaljer hur överavkastning fördelas inte är helt solklart beskrivet. Djävulen gömmer sig i detaljerna. Förstärkning av garanterat belopp skiljer sig drastiskt, men det framgår inte tydligt. Där framstår Folksam som absolut bäst i klassen så som jag förstår det.

1 gillning

För fondförsäkring lutar det väl för min del åt en flytt till LF från SPP. Det hade ju dock varit kul att se vilka LF fonder man har tillgång till men inte sett någon sådan lista ännu. Men det kommer väl. Ett ställe mindre att logga in på för min del vilket alltid är skönt.

För Trad så ska man väl också kolla upp konsolideringsgraden, så den är minst 110% (som @BroncoKid gett som tumregel i tidigare trådar). Tyvärr verkar inte Collectum ha med det nyckeltalet i sin sammanställning vilket är lite synd. @BroncoKid har du koll på hur detta ser ut för de valbara bolagen för ITP trad från Okt 23?

När det gäller flytt in i Trad så ska man väl också ha koll på vad som händer med garantidelen. Åtminstone om man är lite äldre. Inflyttning av kapital till tex Folksam Trad efter 51 år räknas ”bara” som 70% av kapitalet som jag läser det. Andra bolag har säkert liknande regler. Tänker man flytta Trad som lite äldre så kan det kanske vara bra att prata med Collectum så man förstår även denna biten.

Det var mina tankar på ämnet :slight_smile:

Hela fondutbudet finns redovisat i rapporten som jag har länkat till i mitt inlägg.

1 gillning

Två intressanta detaljer.

1. Tabell 8 visar den lägsta nivå som bolaget garanterar att de ska betala ut. Garantin gäller gjorda inbetalningar och inte hela värdet.
  2. Tabell 9, kolumen längst till höger visar hur mycket man som minst kommer få ut av det totala värdet vid 66 års ålder.

Här är min ranking av bäst till sämst vad gäller garanterat pensionskapitel vid 66 års ålder. Lägg märke till tabell 9’s andra kolumn och vad de skriver nedan. Det är stor skillnad på årlig garantiförstärkning och enbart vid pensionering.

Folksam

Plusgarantin innebär att det garanterade pensionsbeloppet, vid pensioneringstidpunkten, beräknas på minst 80 procent av pensionskapitalet.

SPP

Om det garanterade utbetalningsbeloppet är mindre än 70 procent av totala utbetalningsbeloppet görs en förstärkning så att garanterat utbetalningsbelopp blir 70 procent av det totala utbetalningsbeloppet.

Alecta

Vid utbetalningens början garanteras månadsbeloppet motsvara minst 70 procent av pensionskapitalet. Dessutom garanteras en pension motsvarande 70 procent av aktuellt pensionskapital även ett och två år efter den första utbetalningen.

AMF

Garantiförstärkning sker normalt 5 år före avtalad pensionsålder och sker successivt månadsvis med sikte på att försäkringens andel av överskott vid avtalad pensionsålder inte ska överstiga 45 procent. Under utbetalningstid fortsätter garantiförstärkningen årsvis vid behov i syfte att bibehålla den finansiella risken i försäkringen under de första 15 åren. Därefter minskas risken i försäkringen ytterligare genom garantiförstärkning utifrån att försäkringens andel överskott inte ska överstiga 37,5 procent.

Nordea

Det intjänade pensionsbeloppet förstärks ytterligare utöver premiegarantin i det fall 85 procent av försäkringskapitalet vid avtalad pensionsålder skulle överstiga premiegarantin baserad på 100 procent av inbetalda premier.

Här är ett exempel från Folksam så det blir lättare förstå hur det beräknas hos dem:

Plusgaranti – exempel vid utbetalning

Totalbelopp inbetalt i premier genom åren: 100.000 kronor
Försäkringens värde (pensionskapital): 200.000 kronor

Här slutar värdet vid pension på det dubbla beloppet jämfört med de faktiskt inbetalade premierna. Då tillämpas plusgarantin vilket innebär att vi beräknar garanterat pensionsbelopp på 80 procent av pensionskapitalet – i detta fall 160.000 kronor.

@JFB du tog upp frågan kring regler för inflyttning av kapital till ett bolag inom ITP1. Här är svaren :slight_smile:

Folksam: Om du flyttar in pensionskapital till Folksam innan den månad du fyller 51 år, ger 85 procent av det inflyttade kapitalet ett garanterat pensionsbelopp. Om du flyttar in pensionskapital till Folksam den månad du fyller 51 år eller senare, motsvarar de förväntade garanterade pensionsutbetalningarna vid pensioneringstidpunkten minst 70 procent av det inflyttade pensionskapitalet.

Alecta: En viss del av det inflyttade pensionskapitalet be- handlas som en mottagen premie, och ger därmed garanterade pensionsförmåner på samma sätt som en premie. Resten av det inflyttade kapitalet adde- ras till försäkringens pensionskapital utan att ge någon garanterad pension. Fördelningen av det inflyttade kapitalet mellan dessa båda delar sker enligt följande: till och med 50 år ger 100% och vid 51 år eller mer 70%.

Nordea: Ingen information i deras avtal. Varken om garanti eller flytt, mer än att man kan flytta sitt kapital.

AMF: Det garanterade pensionsbeloppet beräknas utifrån vid var tid gällande andel av respektive inbetalning. För närvarande gäller följande andel: 85 procent av inbetald premie. 85 procent av inflyttat kapital.

SPP: De länkar till sitt avtal för fondförsäkring :frowning:

Solvensgrad

Folksam: 212%
AMF: 224%
Alecta: 203%
SPP: ~160%
Nordea: 137% (Sidan 32)

Kan tillägga att jag hittade en sammanställning över arvsvinster över hos Konsumenternas:

5 gillningar

Tack! Det missade jag

Kanonsammanatällning :slight_smile:

Solvensgrad är som jag förstår det försäkringsbolagets kapital mot garanterade utfästelser. Ska ju bara vara väldigt hög :slight_smile:

Kollektiv konsolideringsgrad är kapitalet mot totala utfästelser till kunder. Tumreglen minst 110%.

Den senare år mer intressant men verkar svårare att hitta information om.

Den tumregeln kör de flesta inte efter. Däremot har jag hittat att Alecta, SPP, AMF och Folksam har en kollektiv konsolideringsgrad på 100%, där allt överskott går tillbaka till deras kunder i form av lägre premier eller andra sätt. De tillåter en marginal om 0,5% till 2% från målet. Nordea lyckas jag inte hitta information omkring.

Slår man ihop solvensgrad med kollektiv konsolideringsgrad framstår det som att valet står mellan Alecta, AMF och Folksam. Vill man byta över till något av dessa efter man fyllt 51 är det enbart AMF som står kvar. Folksam ger bäst återbäring när det kommer till återbetalningsskydd och har i princip samma avkastning som Alecta (bäst i klassen). Innan 51 är mitt val Folksam och efter 51 är det också Folksam om jag har varit där sedan tidigare. annars blir det AMF efter 51.

3 gillningar