När jag kikar på resultatsammanställningen från Collectum funderar jag på några punkter, främst gällande de traditionella försäkringarna.
Traditionell försäkring
Jag tänker att en ung person i steg ett bör fokusera på att maximera aktieexponeringen, hög risk och möjlighet till en fin värdetillväxt över tid, absolut med hänsyn till avgifter. För mig verkar det som att Alecta passar bäst för den unge.
Kategorin Alternativa tillgångar ställer jag mig undrande till, känns som att det blir en slaskpost av diverse investeringsslag som inte passar in i övriga tre, så de hamnar här. Ryggmärgsfrågan blir, vad får jag för pengarna? Är det fastigheter, skriv det. Är det onoterade aktier, skriv det, är det krypto, skriv det eller en vinportfölj, skriv det. 
Räknas de Alternativa tillgångarna in med aktierna kanske ett annat bolag ligger högre i “aktieexponering”. Svårt att utläsa i de färgsprakande diagrammen som saknar procentangivelser 
Tiden går och den unge börjar nu närma sig att vara den gamle. 50-strecket hägrar och här börjar det hända grejer i den traditionella försäkringarna. Tillgångsslagen omallokeras och vid framtida byten av traditionell försäkring gäller det att se upp. Garantinivåer kan gå om intet och ett feltramp här kan kosta bra mycket i “säkrad” framtida utbetalning.
Indirekt inlåsningseffekt uppstår och nu gäller det att välja rätt, eller åtminstone att inte välja fel. Jag tänker att syftet, målet med hela försäkringen nu har bytt skepnad. Från att varit maximera avkastningen riktas längre blickar åt att säkra pensionen. Att nå maximal avkastning nu är underordnad vikten av att säkra hem. Att så stor del av kapitalet som möjligt omfattas av premiegaranti har nu betydelse. Gör rätt val utifrån de villkor som gäller vid skiftet för dig. Du vill hamna på rätt sida av “premiegaranti-strecket”.
En bubblare, kan det vara en väl vald strategi att även börja ta arvsvinster med i beaktningen?
Onekligen finns det en fördel att finnas med i en grupp (ett försäkringskollektiv) med massa andra “rikingar” i samma åldersgrupp som inte heller valt återbetalningsskydd. Fast tyst säg inget till någon, det är hemligt 
Ja nä det här med traditionell försäkring blev sannerligen ett komplicerat val, ett komplicerat val som vi dessutom är tvingade att göra, med den innebörden att inte göra något också får betraktas som ett val, omedvetet eller medvetet. Skulle det inte vara lättare att låsa in 50 % i en global indexfond bara? En fondförsäkring som säger att du får välja mellan alla bolagen som finns representerade och det finns bara en fond att välja på. Det är respektive bolags globalfond och 50 % måste placeras i den.
Tänk på saken, nog har många av de valbara traditionella bolagen också en bra globalfond? 
Ett nytt ITP, 50 % tvång in i en globalfond, du får välja mellan SPP, LF, Skandia, Folksam eller ja vilka som nu finns, det blir rätt bra oavsett vilket. Sen är resterande 50 % precis som idag, du kan fortsatt välja bland några fonder och det bästa är att det är helt okej att välja samma globalfond även här 
Fondförsäkring
Länsförsäkringar och klassikern länsförsäkringar global eller snarlik variant av denne. Det blir bra och hamnar någonstans mellan riktigt bra och nästan bäst.