ITP1 - behöver bytas eller bekräftas

Ja så kan det säkert vara. Inte tittat på detaljerna själv. Inte läge på semestern :grinning_face: men ska göra det sen. Hade också varit intressant att höra @BroncoKid tankar om det med lång rådgivnings erfarenhet

Jag tänker att det är olika parametrar man behöver titta på mht Trad

• Investeringsprofil mht olika bolags aktier/räntor andelar dvs risk/avkastning
  • Om det är flytt / inflytt så gäller det att ha koll på garantibeloppsregler, verkar ofta åldersrelaterat
  • Trygghet i lösningen mht solvens och konsolideringsgrad

Att jobba med 100% +|-2% konsolideringsgrad känns sådär för mig. Går de under den undre gränsen så sker återtag av kapital. Personligen hade jag väl hellre sett att de jobbade med kudde på konsolideringsgrad. Men visst så länge man är medveten om att återtag kan ske så är det väl fine. Collectum brukar ju göra vettiga upphandlingar.

PS Själv funderar jag på flytt av fondlösning i ITPK till Trad för att stärka upp ”riskfria” kapitalet inför FIRE/pension men lutar åt att jag gör det bättre med egen portfölj genom att jobba med räntedelen. Inflytt av kapital i fribrev ”sent” i livet verkar inte vara så gynnsamt med Trad. Ska titta på räntefonds erbjudanden i nya upphandlingen.

Morsning från Spanien där jag firar hustruns 60-årsdag. :grinning_face:

Jag är allt annat än uppsjungen på de olika Trad-alternativen i nuläget, speciellt när det kommer till de stora kollektiva upphandlingarna.

Detta är sagt ur ett investerarperspektiv av privat natur - exempelvis om du sitter med 1 miljon kronor och sneglar på Trad som ett möjligt tillgångsslag - Jag hade då aldrig givit råd till en kund att kliva in i ett läge då konsolideringen är svag och återbäringsräntan är låg.
Bättre då att vänta tills bolaget/försäkringskollektivet byggt upp konsolideringsnivån på nytt…
När man kliver in med nytt kapital så blir ju inte allt garanterat utan det brukar vanligtvis röra sig kring 70-90% vilket är i sin ordning då övriga kollektivet har ungefär motsvarande garanti i sina försäkringar.
Det vore ologiskt att jag som ny sparare kunde tillgodogöra mig kollektivets tidigare avkastning redan från dag 1 om jag inte samtidigt är beredd på att dela den finansiella risken med det övriga kollektivet.

Ehhh?? Att AMF alltid har 100% är väl vida känt eftersom de till skillnad från exempelvis Folksam använder sig av avkastningsränta istället för återbäringsränta.

Avkastningsränta kan vara både positiv/negativ medans återbäringsräntan är mer att betrakta som en utjämningsränta som fördelar avkastningen retroaktivt.

Folksam har i nuläget (2023-05-31) 113% kollektiv konsolidering och en återbäringsränta på 5% före avgifter och skatter.

Ju högre konsolidering desto mindre risk för mig som ny sparare att tvingas se mitt försäkringsvärde skrivas ned pga ett framtida återtag - exakt så som JFB skriver.

Helt rätt!

När det kommer till ett helt nytt sparande med löpande premier så är detta med garanti ett tveeggat svärd då hög garanti med automatik innebär mindre utrymme för placeringar i aktier vilket kanske inte är önskvärt för en ung människa med lång sparhorisont.

I miljöer där räntan stiger kraftigt så tvingas också Livbolagen att sälja delar av aktieinnehavet eftersom värdet på de befintliga räntepapper gått ner i värde.

Livbolagen ser nog gärna högre räntenivåer långsiktigt men säkerligen inte lika brant uppgång som skett det senaste 12 månaderna.

1 gillning

1 gillning

Jag är med på skillnaderna och det jag upptäckte när jag läste deras bifogade avtal var att de alla hade i princip samma skrivning. Det skiljer sig åt mellan de olika avtalen och jag hittade massa mer information om detta på deras respektive hemsidor. Nedan är från avtalet för ITP1 och Folksam. Det vill säga att de skall dela ut överskottet till försäkringstagarna. Därav nivån om 100%.

Kollektiv konsolideringsnivå

Med kollektiv konsolideringsnivå avses förhållandet mellan å ena sidan totala tillgångar och å andra sidan utlovade framtida garanterade utbetalningar och eventuellt fördelat överskott. För försäkringar med premiegaranti och avtalad förmån är målet att konsolideringen vid varje tidpunkt ska ligga på 100 procent.

Motsvarande formuleringar återkom för de andra bolagen just för ITP1 traditionell försäkring.

Sammantaget skulle jag lägga mitt sparande hos Folksam givet det jag läst mig fram till.

1 gillning

Försvann Nordea enbart på grund av deras garantibelopp? Jag kikade i Collectums reklamblad Ännu bättre tjänstepension 2023 (PDF). På sidorna 49-54 så ser det ut som att Alecta har störst andel aktier, medan Nordea har störst andel Aktier+Alternativa tillgångar[1].

1. “Private equity, fastigheter och företagsobligationer med lågt eller inget kreditbetyg har grupperats som ”Alternativa tillgångar”.”) ↩︎

Det är en kombination av faktorer. Lägst solvensgrad och luddigast villkor primärt. Just fördelningen av innehav är väldigt snarlik den här gången, det skilde sig mer under förra upphandlingen.

Jag har mottagit samma mail från Collectum att byta ITP1 och ITPK.

Dock så har jag en fråga ang kapitalet som jag har på SEB ( SEB är inte med i denna omförhandling) för ITP1 och ITPK.
Vad jag har förstått så kan many flytta detta kapital på SEB, men då får man göra det själv.
Mina frågor är

1. Innebär det att när jag ber om “flytt” utav mitt kapital från SEB, vad är kostnaden om jag vill tex flytta till LF?
  2. säljer SEB fonderna och skickar de då kapitalet tll LF?
  3. jag är 55 År, snart 56, och vill inte förlora med denna flytt utav kapitalet, dvs vid försäljning och ånyo köp…känner mig ganska osäker på om det är smart eller ej…
  4. Hittar inte vad för Fonder de olika valen jag har - skulle vara kanon att ha LF Global Index - vet någon om hur man kan få fram vad för fonder dessa bolag erbjuder?

Det är just sånt opedagogiskt material som ställer till det för läsaren.
Hade man bara styckat av texten med 2 slag på enter-tangenten så hade man inte vilseledds.

Första halvan av texten beskriver den kollektiva konsolideringsnivån i jämförelse med garanti och fördelat överskott (Återbäringsdel)

Den andra halvan av texten med början; ”För försäkringar med premiegaranti och avtalad förmån……..ska ligga på 100%” är ju en helt annan fråga och gäller ju en helt annan typ av försäkring med fasta förmåner/skydd.
Skulle kunna vara en livförsäkring eller ett fast månadsbelopp till hustru och barn.

För sparande i Folksam gäller en rörlig konsolideringsnivå där allt över 110% är önskvärt då det innebär att det fortfarande finns kapitaltillgångar att fördela ut till kunderna och respektive försäkring.

2 gillningar

Du kan begära flytt av dina ITPK om du loggar in på https://collectum.se/. Det står där vad eventuell flyttkostnad är. Dina fonder säljs och pengarna flyttas till valt alternativ. Om du ska flytta till en fondförsäkring så investeras först pengarna i standard-lösningen, men du kan sedan placera om dom på dina valda fonder. Ännu tror jag dock inte 2023 upphandlingen finns tillgänglig att flytta till - du får vänta till oktober tror jag. Du kan se vilka fonder som kommer att finnas tillgängliga, med avgifter, om du väljer “Fondförsäkring” och “Avgifter” här: För dig som ska göra ett omval - Collectum och sedan klickar på “Detaljer”

När jag kikar på resultatsammanställningen från Collectum funderar jag på några punkter, främst gällande de traditionella försäkringarna.

Traditionell försäkring
Jag tänker att en ung person i steg ett bör fokusera på att maximera aktieexponeringen, hög risk och möjlighet till en fin värdetillväxt över tid, absolut med hänsyn till avgifter. För mig verkar det som att Alecta passar bäst för den unge.

Kategorin Alternativa tillgångar ställer jag mig undrande till, känns som att det blir en slaskpost av diverse investeringsslag som inte passar in i övriga tre, så de hamnar här. Ryggmärgsfrågan blir, vad får jag för pengarna? Är det fastigheter, skriv det. Är det onoterade aktier, skriv det, är det krypto, skriv det eller en vinportfölj, skriv det. :thinking:

Räknas de Alternativa tillgångarna in med aktierna kanske ett annat bolag ligger högre i “aktieexponering”. Svårt att utläsa i de färgsprakande diagrammen som saknar procentangivelser :thinking:

Tiden går och den unge börjar nu närma sig att vara den gamle. 50-strecket hägrar och här börjar det hända grejer i den traditionella försäkringarna. Tillgångsslagen omallokeras och vid framtida byten av traditionell försäkring gäller det att se upp. Garantinivåer kan gå om intet och ett feltramp här kan kosta bra mycket i “säkrad” framtida utbetalning.

Indirekt inlåsningseffekt uppstår och nu gäller det att välja rätt, eller åtminstone att inte välja fel. Jag tänker att syftet, målet med hela försäkringen nu har bytt skepnad. Från att varit maximera avkastningen riktas längre blickar åt att säkra pensionen. Att nå maximal avkastning nu är underordnad vikten av att säkra hem. Att så stor del av kapitalet som möjligt omfattas av premiegaranti har nu betydelse. Gör rätt val utifrån de villkor som gäller vid skiftet för dig. Du vill hamna på rätt sida av “premiegaranti-strecket”.

En bubblare, kan det vara en väl vald strategi att även börja ta arvsvinster med i beaktningen? :thinking: Onekligen finns det en fördel att finnas med i en grupp (ett försäkringskollektiv) med massa andra “rikingar” i samma åldersgrupp som inte heller valt återbetalningsskydd. Fast tyst säg inget till någon, det är hemligt :shushing_face:

Ja nä det här med traditionell försäkring blev sannerligen ett komplicerat val, ett komplicerat val som vi dessutom är tvingade att göra, med den innebörden att inte göra något också får betraktas som ett val, omedvetet eller medvetet. Skulle det inte vara lättare att låsa in 50 % i en global indexfond bara? En fondförsäkring som säger att du får välja mellan alla bolagen som finns representerade och det finns bara en fond att välja på. Det är respektive bolags globalfond och 50 % måste placeras i den.

Tänk på saken, nog har många av de valbara traditionella bolagen också en bra globalfond? :thinking:

Ett nytt ITP, 50 % tvång in i en globalfond, du får välja mellan SPP, LF, Skandia, Folksam eller ja vilka som nu finns, det blir rätt bra oavsett vilket. Sen är resterande 50 % precis som idag, du kan fortsatt välja bland några fonder och det bästa är att det är helt okej att välja samma globalfond även här :grinning:

Fondförsäkring
Länsförsäkringar och klassikern länsförsäkringar global eller snarlik variant av denne. Det blir bra och hamnar någonstans mellan riktigt bra och nästan bäst.

4 gillningar

Så om jag förstår, skulle ni rekommendera att byta från SEB (trad) som jag har just nu, till Folksam (fond)?
(Jag är 30 år, om det spelar någon roll. Jag har också fått ett traditionellt brev från SEB som ber mig att fortsätta ha dem, haha).

Du kan inte byta Trad till Fond. Däremot kan du byta din nuvarande SEB Trad till något av Folksam, Alecta eller AMF i min mening. Just nu är de väldigt snarlika, det viktiga är att du gör ditt slutgiltiga val mellan dessa innan du fyller 50 år. Alecta har haft bäst avkastning och har högst andel aktier (60%), medan Folksam är tvåa (57% till 36%) och AMF trea (45%). Alla har alternativa tillgångar i form av ej börsnoterade bolag såsom Northvolt exempelvis.

Du kan också välja att ha kvar SEB Trad, men den har bara 40% aktier vilket är lägst av alla alternativ i detta inlägg.

1 gillning

Tack1
Har både ITPK och ITP1 idag hos SEB,
I min ålder dvs 55 och snart 56, vad är smartast
Att flytta både ITP1 och ITPK till en anna fondförsäkring eller lämna kvar på SEB?
…vill inte förlora…

Jag förståår att jag kommer att behöva välja ett annat Bolag, (AMF, Folksam, LF etc) för de kommane investeringarr från 1a Okt, men det är det stora kapitalet jag har på SEB som gör mig nervös - vad skall jag göra?

Jag tror många hade uppskattat om @janbolmeson kunde styra ihop något avsnitt om detta. Jag själv har tidigare följt småspararguiden för ITP1. Alltså har jag SPP 50% fondförsäkring entrelösning och 50% trad hos Alecta. Fick dock ett bra svar av @Johann hur jag kan göra när det nya avtalet träder fram.

“[quote=“Johann, post:20, topic:56744, full:true”]
Om du fortfarande har denna portfölj (Era portföljer 2023 - Nr 79 av tankaren01 ) med 10% home bias, så kan du ju skapa en liknande portfölj med 90% Storebrand Global All Countries och 10% Storebrand Sverige :+1:
[/quote]”

1 gillning

Jag är i en liknande citation och ålder. Har ITP2 (ej ITP1) och ITPK. ITPK ligger utspritt på 4:a olika gamla SEB konton samt ett Futur-konto för de senaste 5 åren. Jag har allt mitt ITPK på fondlösningar. SEB fondförsäkringarna har väldigt dyra fonder och min plan är att flytta allt som är flyttbart där så snart den nya 2023 upphandlingen finns tillgänglig. När jag tittade på collectum så verkar inte ett utav mina SEB konton finnas på listan av flyttbara konton, men de andra 3 var flyttbara. Vet inte helt varför ett inte var flyttbart.

Min fru flyttade sitt gamla SEB ITPK konto till SPP för en tid sedan och det gick på några vekor utan problem.

Den nya 2023 upphandlingen har flera bra alternativ. Billiga globala indexfonder finns hos flera aktörer, men sen finns det några andra fonder som jag också tycker är intressanta (Spiltan Investmentbolag, Handelsbanken Hållbar Energi, DNB Teknologi, flera intressanta småbolagsfonder, …). Ska bestämma hur jag flyttar senare, alla fonder jag gillade fanns inte hos en aktör.

Tack Jonas för ditt svar!
Låter som om det är nog inte så dum idé att flytta mitt ITP1 och ITPK från SEB - hade den känslan att de var ganska dyra!

Skall ta itu med detta i Aug väl när jag är tillbaka från semestern!
kan hända att man har fler frågor då…
Tack ännu en gång Jonas!

Då jag inte har ITP1 så vet jag inte om det finns några speciella regler eller kostnader att flytta det.

Tror att en av ITPK försäkringarna som min fru flyttade kostade 500kr att flytta, men de andra var gratis. Hursomhelst en liten kostnad jämfört med vad man sparar på avgifterna. Tror inte att den nya 2023 upphandlingen finns tillgänglig i Augusti, så vill du använda de alternativen får du vänta lite längre.

Jonas, är i liknande sits som du. Glöm inte att du kan stanna i FUTUR - om du vill.

1 sak undrar jag just nu:
Finns det någon ‘forumrankning’ av vad & hur man kan ta del av information relaterat till sitt sparande? Till exempel: SEB skapar vettiga årsbesked, men inte FUTUR. Download av transaktioner? Jag skulle vilja inkludera sånt i mitt val.
I upphandlingen bör ingå att tillhandahålla en simulation av det praktiska interfaceupplevelse om sitt sparande.

Varför skulle du inte kunna byta den? Du bör kunna byta den till vilken som av de upphandlade bolagen?

1 gillning

Tack! Jag uppskattar hjälp, eftersom det är lite förvirrande för mig.

" Här är valet låst under omvalsperioden. Vill du ändra även detta val behöver du fylla i en särskild blankett som du hittar här"