Råd om flytt av Tjänstepension

Hej på er,

Kontaktade min bank för några månader sedan för att se om jag kunde flytta min Tjänstepension hos de och fick svaret att de inte var en valbar alternativ för tillfället.

Jag har en ganska rejäl tjänstepensionskapital och allt ligger som Trad hos Alecta. Skall tillägga också att jag är under 40år gammal.

Nu till min fråga efter att ha diskuterat med några ”experter” i frågan som tyckte att jag gör fel i att inte flytta ena delen till något annat för att få maximal avkastning. Finns det något ”bättre” alternativ än det jag har idag utan några dyra fondavgifter och liknande?

1 gillning

Hej,
När du är så pass ung rekommenderas fondförsäkring för att maximera avkastningen. När du bli äldre kan du vikta om till en traditionell försäkring.

Om du vet vilken valcentral du tillhör kan du gå in där och se vilka valmöjligheter som finns.
Har du tex ITP2 så kan du flytta hela kapitalet, men om du tillhör ITP1 så är 50% bundet till traditionellt. Då kan du flytta de resterande 50%. Är försäkringen kollektivavtalad så har du låga avgifter både vad gäller årsavgift och förvaltningsavgift. Dessutom kan du oftast välja någon indexfond om du är mån om att hålla avgifterna nere. I min ITPK hos Swedbank har jag tex Swedbank Robur Ny Teknik och har där en avgift på 0,42%, medan samma fond kostar ca 1,25% hos Avanza/Nordnet .

2 gillningar

Tack Monica för ditt svar :slight_smile:

Jag tillhör ITP1 och försäkringen är kollektivavtalad. Största frågan är vågar man flytta 50% av kapitalet till någon indexfond i dessa osäkra tider. Ja pensionssparandet är longterm och jag vet att jag kanske oroar mig i onödan då jag har 15-20 år kvar i arbetslivet.

Dock känner mig osäker, har du tips på någon expert kanske som jag skulle kunna konsultera i frågan?

Du får ursäkta om jag är framfusig, men är det något speciellt som gör att du är så försiktig?
I din allmänna pension är större delen av din pension lågrisk (inkomstpension) och du behöver ha 50% i traditionell försäkring i din tjänstepension. Så enda ställena där du kan ta högre risk är i Premiepensionen och de resterade 50% av tjänstepensionen.

När det gäller experter så är väl Kollberg & Enqvist de som oftast rekommenderas.
Oberoende Pensionsrådgivning - Privat (koen.se)
Jag skulle dock inte rekommendera dig att vända dig till din arbetsgivares rådgivare då de är säljare och inte neutrala.
Själv håller jag utbildningar och coachar inom pension men jag är inte rådgivare.
Ett annat alternativ är att du kontaktar Alectas kundtjänst eller deras pensionsexpert Staffan Ström, Nu har de ju bara traditionell försäkring men de kan vara ett bollplank i dina tankar.

PS: Alectas försäkring presterar bra i förhållande till många andra tradförsäkringar inom ITP, så för att vara en trad är det ett bra val.

2 gillningar

Jag är osäker på om du kan flytta 50% av befintligt kapital från Alecta Trad till en fondförsäkring som ITP1a. Att du hamnar med 100% i Alecta Trad är nog för att det är icke-vals alternativet dvs antigen valde du det och om du inte gjorde något val så hamnade du där per automatik.

Däremot kan du säkert välja att sätta 50% trad och 50% i fondförsäkring i nysparandet dvs det som din arbetsgivare sätter in varje månad. Eftersom det går in pengar varje månad och hälften är i trad så tycker jag inte det är speciellt hög risk i din ålder.

Kolla på Collectum.se eller ring dem. De är Valcentral för ITP avtalen. De kan säkert upplysa dig även om du har rätt att flytta 50% av befintliga kapitalet från Alecta Trad. på Collectum kan du även se vilka fondförsäkringsbolag du har rätt att välja mellan och deras fondutbud.

Lycka till! :slight_smile:

1 gillning

Hej Monica,

Du är inte alls framfusig, uppfattade dig inte så heller :blush:

Det allmänna pensionen är ”helt ointressant” för min del, även delen med premiepensionen har jag koll på men det rör sig om en väldigt liten del av det totala pensionsportföljen.

Det jag var ute efter var just tjänstepensionen och råd om den.

Tack igen för råden

2 gillningar

Tack JFB,

Skall ta och ringa herrarna på Alecta och kolla igenom Collectum

1 gillning

Jag kunde välja att även flytta 50% av existerande ITP1 kapital från Alecta till SPP. Har för mig att det gäller första gången man gör ett aktivt val på Collectum.se. Om man gör ändringar senare så gäller det bara nytt kapital.

Kan tillägga att man styr om mer än 50% av nyinsatt kapital i praktiken, då flexpension och löneväxling till 100% landar på ens aktiva val.

Kunde du ta 50% av existerande Alecta Trad kapital till SPP fondlösning?

Lysande info i så fall :slight_smile: att den möjligheten finns

Japp! Det tog ett par månader innan flytten var klar men sen låg det 50/50 i kapital. Men som sagt har man bara en chans att göra så.

1 gillning

Gjort samma själv i min ITP1, nu ligger ca 50% hos Alecta (tror dom har högst andel aktier av dom traditionella), och 50% i SPP:s fondförsäkring i inte helt chockerande 100% SPP aktiefond global :joy:.

4 gillningar

Jag har också gjort en flytt av min tjänstepension ITP1 som låg i trad på alecta. Kunde flytta 50% av befintligt kapital och även ändra 50% av nya insättningar. Valde att placera allt jag kunde i en fondförsäkring där jag valt att placera i indexfonder.

80% globalfond
10% sverigefond
10% asienfond/tillväxtmarknader

1 gillning

Har utvecklingen i indexfonden varit bättre än traden du har kvar? Och i så fall vilket % säg sista 2 åren?

Tack

Gjorde flytten i julas så har enbart gått några månader sedan kapitalet kommit in i fondförsäkringen.

Kostade flytten något? Och vilka avgifter i nuvarande Indexfonder årligen

Tack :relaxed:

Vill inte minnas att det var någon avgift. Men det var ganska låga belopp totalt så kanske beror på därför.

Avgifterna för de fonder jag valt är 0,15.

Hej igen 0,15% på resultat de levererar eller hela kapitalet som du har flyttat?

MVH

Fondernas avgifter som jag har valt är 0,15. Gäller ju såklart på hela beloppet som ligger i dessa fonder nu. Finns ju inga fonder som är gratis. Åtminstone inte där jag har min tjänstepension.

Precis som de flesta indexfonder vid vanligt fondsparande.

Synd att du fuskar i privat sparande Isk. :joy:. Borde hålla dig till samma fina fond 100% Spp aktiefond Global :+1::joy::tada:.

1 gillning

Det startas två försäkringar vid uppstart, så att det går att flytta hela den valbara delen senare om man vill.
Alecta säger så här. “Om du får ITP 1 i Alecta får du två försäkringar eftersom hälften av ITP 1-premien måste vara placerad i en traditionell försäkring. Den delen är öronmärkt för just traditionell försäkring. På den resterande hälften kan du fritt välja traditionell försäkring eller fondförsäkring.”

1 gillning