Traditionell förvaltning tjänstepension

Har lite tjänstepension i traditionell förvaltning på Folksam, men efter att ha läst i forumet och lyssnat på Jan så känns det sådär att ha kvar pengarna där, och istället flytta dem till globala indexfonder. Jag har 15 år kvar till pension. Något jag missar eller borde tänka på innan jag flyttar dem?

Kan du flytta dom?. Inte alltid det går. Speciellt för äldre pensionsförsäkringar. Ibland går det men det krävs en godkänd hälsoundersökning.

2 gillningar

Tack för ditt svar. Det går att flytta dem.

Skulle säga att det beror på

1. Om det är lönt att strula med. Tar ett antal månader att flytta Trad. Har man haft arvsvinster dvs utan återbetalningsskydd så kan hälsodeklaration krävas och i värsta fall läkarbesök (som man får bekosta själv ofta).

2. Vad alternativen är. Är det kollektivavtalad så får man ta reda på det via Valcentralen för ens kollektivområde. Bästa är att ringa valcentralen och ta reda på alternativen. Det är deras jobb att hjälpa en. Om det inte är en kollektivavtalad pension så får man kontakta HR hos arbetsgivaren för att få reda på alternativen.

Om det tex är ITP eller liknande avtal så är ofta 50% tvingat till Trad så har man redan 50% i fondlösning kan bara välja en annan Trad istället för den man har. Det kan förvisso öka avkastningen om man har tillgång till en annan Trad med högra aktieandel i sin placeringsportfölj. Skiljer en hel del mellan olika Trad faktiskt. Lägst aktieandel/risk jag sett är SPP. Högst aktieandel/risk jag sett är Alecta. Beror alltså på vad som är tillgängligt.

Om du kan flytta från Trad till Fondlösning så kolla upp alternativen även där. Där kan man välja tex en entrelösning med en generationsfond som sänker risken inför pension. Men återigen är inte alla generationsfonder skapta lika. Skiljer en del i aktieandel/risk. Såklart kan man välja egna indexfonder och göra sin egen portfölj.

Så steg 1 är nog att du kontaktar Valcentralen om kollektivavtalad eller arbetsgivaren om icke kollektivavtalad för att ta reda på alternativen.

Lycka till :+1:

Någon som har koll på vilken påtvingad trad förvaltad tjänstepensionsfond man ska välja som ung (ITP1), dvs högst aktieandel?

1 gillning

Sett över ett liv så skulle jag säga Alecta.

Jag gjorde lite sammanställningar här.

2 gillningar

Folksam erbjuder ju flera billiga indexfonder. Jag har själv en del pensionskapital där och har valt att flytta kapitalet till lite andra fonder än de jag hade tidigare. Du behöver inte byta företag.

Aha! Är Folksams sida smidig för att byta fonder?

Tack så mycket för utförligt svar!

1 gillning

Jag tyckte inte det. Ville veta avgift, utveckling under typ 1, 2 och 3 år. Ringde och tog hjälp av dem i ett klassiskt samtal.

Kunde inte byta till någon annan eftersom min fd. arbetsgivare behöver godkänna. Det är idag ett amerikanskt bolag och de säger nej till byten kategoriskt.

Ok! Tack för svar!