Har ca 850k i tjänstepension
Saf-lo traditionell AMF
Ca 30 år till pension
Finns det någon anledning att ligga kvar i traditionell istället för att byta till AMF fondförsäkring med entrelösning?
Om jag byter, ska jag flytta över hela summan till fondförsäkringen eller ska den ligga kvar?
Har försökt läsa på, men det blir ändå mycket info att ta in. Vill inte göra ett dumt val och ångra mig när man närmar sig pensionen (om man får uppleva den)
Och en kanske konstig fråga, kan man byta tillbaka till traditionell senare om man vill?
Traditionell är mer säker och har en garanterad lägsta pension. Men också en blygsam utveckling.
Fondförsäkring har mer risk men också potential att öka mer. De flesta är typ 100% globalindexfond. Sen när du blir 55 eller liknande så ökar andelen räntefonder.
Du kan byta från och till traditionell försäkring eller fondförsäkring när du vill.
Du bör läsa på själv precis som du gör men med så långt kvar till pension (30 år) tror jag att nästan alla kommer att rekommendera fondförsäkring.
Du har en mycket större andel aktier i fondförsäkring än i traditionell försäkring vilket innebär att din pension mest sannolikt kommer att växa betydligt mer i fondförsäkring under dessa 30 år.
Traditionell försäkring har högre andel räntor i ung ålder vilket minskar risken men även minskar avkastningen betydligt.
I en fondförsäkrings entrélösning har man normalt sett 100% aktier upp till 55-60 års ålder och därefter trappas risken gradvis ner och mer räntor introduceras som ersätter aktiedelen och sänker risken.
Det är vettigt att göra när man närmar sig pensionen men för tidigt att göra när man är yngre än så och har långt kvar till pension.
Som @anon19088942 skriver så är Trad lite försiktigare placerad, lägre aktieandel mer fastigheter och alternativa tillgångar (tex private equity) medan fondlösning oftast då entrelösning med en generationsfond ligger 100% i aktier för att dra ner på risken med mer räntor närmare pension.
Med 30 år kvar till pensionen så borde du statistiskt sett få bäst avkastning med fondlösning/aktiefond men du måste räkna med att kapitalet också kan gå ner en hel del i börskrascher. Alltså is i magen så man inte plötlsigt byter om det kommer ett ras.
Du kan läsa mer om AMF Trad pch om AMF Generationsportfölj (fond) på länkarna nedan. Du behöver alltså inte byta bolag. Tex Småspararguiden rekommenderar AMF Generationsportfölj. Se sista länken och skrolla ner en bit till du kommer till den delen av personens fråga som gäller SAF-LO.
Byta gör du enklast genom att logga in på Fora.se
Ja, du kan byta mellan lösningarna när man vill men byten kan ta tid (ett par månader) och ibland är man låst i ett år (när man flyttat in i Trad typiskt)
Jag hade nog valt att antingen ha det i Trad eller fond, inte dela upp kapitalet. Valet bör vara baserat på vilken risk/möjlighet du vill ha till avkastning.
Finns ingen garanti att historisk avkastning indikerar framtida avkastning, men de flesta förståsigpåare är tämligen överens om att aktier ger bättre avkastning på 10 års eller längre sparhorisont. En fondlösning bör vara ett bra alternativ för dig med så lång tid kvar till pension. Titta gärna på fackens eget alternativ Folksam LO Pension som har en bra entrélösning som automatiskt fasar över till tryggare placeringar från 56-årsåldern. Folksam LO Pension har fått bra betyg av oberoende betygsättare och har haft avkastning i topp de senaste 15 åren. Är du medlem i ditt fackförbund har du dessutom rätt att få prata (digitalt möte) utan kostnad med en certifierad rådgivare från Folksam som kan hjälpa dig med hela din försäkringssituation och sparande till pension och annat. Möjlighet att ställa frågor och absolut inget tvång att “köpa” nya försäkringar, flytta sparande eller liknande. Många som utnyttjat denna medlemsförmån har fått hjälp att “ta bort” onödiga försäkringar och spara pengar! Bokas enkelt via Folksams hemsida. Glöm inte att ta med eventuell livskamrat också.
Jag hade definitivt bytt alltihopa (både intjänat kapital och framtida insättningar) till fondförsäkring. Med 30 år till pension så kan det göra enormt stor skillnad på hur mycket du kommer få i tjänstepension.