Från Traditionell till fondförsäkring

Hej, jag jobbar inom en kommun och min tjänstepension är vald på KPA trad och jag funderar nu att ändra från Traditionell försäkring till Fondförsäkring istället.Finns det nackdelar med att byta?

Min tjänstepensionsavtal är inom KAP-KL/AKAP-KL och där ingår ett efterlevandepension, den påverkas väl inte om jag byter inom KAP-KL/AKAP-KL, från Traditionell till Fondförsäkring? Den fondförsäkring som verkar gå bäst för dem senaste 5 åren är Futur Pension men den kanske inte är så pålitlig för de flesta verkar ändå rekommendera AMF Fond, pga. att avgiften är 0,10% lägre? Personligen har jag väl jämnt tyckt om Länsförsäkringar. Hur tänker ni om detta och vilken fondförsäkring rekommenderar ni att jag väljer?

Valbara försäkringsbolag med avkastning de senaste 5 åren:

AMF Fond 7.75%

Folksam LO Fondförsäkring 8.90%

Futur Pension 11.39%

Handelsbanken 8.65%

KPA Pension 9.00%

Länsförsäkringar 9.09%

Lärarfonder 8.65%

Nordea 9.37%

SEB 9.37%

SWEDBANK 9.59%

Hej!

Den enda nackdelen är väl att du inte har den garanterade pensionen som en traditionell försäkring ger, men en traditionell försäkring brukar däremot avkasta mycket mindre under en längre tid så det kan vara värt att gå ifrån den tryggheten för just avkastningens skull.

Du ska kunna välja efterlevnadsskydd i en fondförsäkring också vad jag vet, sedan är frågan om man vill ha det skyddet eller ej? Alla typer av skydd kostar pengar så där får man väga för- och nackdelar emot varandra.

Jag hade valt AMF för just de låga avgifterna dom har i sitt utbud av fonder.