Hej! Jag är 51 år och har haft den avgiftsbestämda delen av tjänstepensionen KAP-KL i en traditionell försäkring hos KPA. Summan ligger just nu kring 1,8 miljoner. Jag funderar på att flytta till LF fondförsäkring, deras entrélösning med generationsfond. Jag kan bara välja att flytta hela summan och tyvärr inte dela upp kapitalet, som jag har förstått det.
Förstår såklart att det är en risk och att det inte finns några garantier. Med min ålder är ju tidshorisonten medellång, någonstans mellan 10 och 17 år beroende på när jag väljer att gå i pension. Får lite ont i magen av att investera 1,8 miljoner som en stor klumpsumma, men samtidigt får man ju säga att avkastningen hos KPA trad inte varit särskilt imponerande. Vill gärna höra lite hur ni skulle göra. Alldeles för stort risktagande, bättre att stanna kvar i traditionellt? Alternativet vore att bara ändra för framtida insättningar. Hur tänker ni?
Kör på! Vilken risk är det du oroar dig för, den för en dipp vid flytten? Den bör hinna återhämta sig med råge till pensionen. Om det är garantin från den traditionella du inte vill byta bort skulle jag isåfall föreslå att du åtminstone byter till en annan trad-lösning, då Alecta eller AMF. Deras traditionella funkar i praktiken som fondförsäkring men med lägre andel aktier.
Tack för bra tips! Ska kolla upp AMFs och Alectas traditionella försäkringar innan jag bestämmer mig.